Preview: Tavern Master - Beheer je eigen middeleeuwse herberg

Geplaatst: 16 oktober 2021 10:00
-

Als kind vond ik het fantastisch om management games te spelen. Tegenwoordig is het een genre dat ik nog steeds graag speel, maar ik ben een stuk kieskeuriger geworden. De laatste jaren heb ik bizar genoeg de behoefte om een eigen middeleeuwse herberg te beheren. In 2019 kwam Crossroads Inn uit, die dat gevoel alleen maar versterkte, want de game was een grote teleurstelling. Tijdens de Steam Next Festival kwamen mijn dromen toch nog even uit, want Tavern Master belooft namelijk precies wat ik zocht. Dus ga ervoor zitten en geniet van het virtuele biertje.

Dromen komen uit

De naam van de game zegt al genoeg, maar in Tavern Master beheer je een middeleeuwse herberg. Vergeet dus alle moderne apparaten, want dat bestond nog niet in de middeleeuwen. Je begint de demo met een kleine ruimte waarin enkele tafeltjes staan en een toonbank met een ouderwets biervat. Later kun je dit verder uitbreiden met een keuken. In de demo moesten we het doen met de begane grond en dat is direct een aandachtspunt. Het grondgebied dat je bezit is aardig klein, waardoor je verplicht bent om de hoogte in te gaan. Ik zou dan ook graag zien dat je het land kunt uitbreiden en eventueel ook een tuin kunt aanleggen voor de gasten, zodat ze buiten kunnen zitten.

Het uitbreiden van de herberg is waar je de meeste tijd in gaat steken, want dit gaat ervoor zorgen dat je meer gasten kwijt kunt. En de hoeveelheid gasten bepaalt natuurlijk hoeveel geld je per dag verdient. Uiteindelijk moeten de serveersters het ook nog aankunnen, maar je kunt er altijd meer inhuren. Het bouwen is ontzettend simpel in Tavern Master en de benodigde spullen zijn eenvoudig te vinden in het menu. Naast het bouwen is het belangrijk om de prestige meter in de gaten te houden. Wanneer je de duurste banken en tafels in je herberg hebt staan en het opleukt met meerdere decoraties krijg je meer en hoger geplaatste bezoekers. Dit kost wel flink wat geld, dus heel snel ga je dit niet voor elkaar krijgen. Op grafisch gebied is Tavern Master niet hoogstaand, maar het past bij de sfeer en het tijdperk waarin de game zich afspeelt.

Dorstige bezoekers

Na het onderzoeken van nieuwe drankjes kon ik op een gegeven moment ook limonade en water schenken aan mijn gasten. Op water verdien je niet veel, maar na een aantal biertjes bestellen de gasten toch graag nog wat water voor de dorst. Gelukkig is het ook niet duur om de watervoorraad aan te vullen. In de volledige game zou het gaaf zijn als je zelf een put met water kunt neerzetten om het water dan nog te koken, maar voor nu bestel je het gewoon. Het drinken moet natuurlijk ook naar de tafels gebracht worden en dat wordt geregeld via de twee serveersters die je kunt inhuren. Zij moeten daarnaast ook de tafels weer afruimen en later het eten bezorgen. Het is dan ook mogelijk om in hun profiel specifiek aan te geven wat elke serveerster doet en hoeveel loon ze ontvangen. Krijgen ze te weinig dan vertrekken ze, maar geef je ze teveel dan loop je flink wat winst mis.

In de demo was het nog niet mogelijk om gasten te laten overnachten, maar het koken van gerechten gelukkig wel. Na het bouwen van een simpele keuken krijg je toegang tot een aantal recepten die de kok kan maken. Nadat je de keuken uitbreidt met nieuwe objecten, wordt dit verder uitgebreid. Het menu van de herberg kun je zelf instellen, waardoor je de focus kunt leggen op een aantal recepten. Hoe vaker je een recept maakt, hoe beter de kok wordt in het bereiden ervan. Hierdoor verbetert de kwaliteit van het eten en krijg je er meer geld voor. Daarnaast heeft dit ook weer effect op het aantrekken van rijkere gasten.

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

De demo van Tavern Master is een oudere versie, waardoor veel van de aandachtspunten die ik in gedachten had eigenlijk al zijn opgelost. In de volledige game moet je namelijk wel je ingrediënten voor de keuken kopen, waardoor het al een stukje lastiger wordt om alles in het menu te behouden. Daarnaast krijgt het personeel een level-up systeem dat ervoor zorgt dat je uit specifieke vaardigheden kunt kiezen. De grote vraag is wel of Tavern Master voor een lange periode interessant blijft. Het gaat even duren voordat je alles vrij weet te spelen, maar wat dan? Uiteindelijk ben je toch veel aan het wachten. Daarbij moet wel gezegd worden dat de speciale evenementen en de mogelijkheid om gasten te laten overnachten geen onderdeel waren van de demo. De demo liep in ieder geval prima en de ontwikkelaar heeft nog verdere plannen om de game uit te breiden. Dit zorgt ervoor dat ik erop vertrouw dat Tavern Master geen teleurstellende game gaat worden.

Bron: Steam Next Festival

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot Tavern Master

Ontwikkelaar: