Preview: Tempest Rising - Klassiek voelde nog nooit zo modern

Geplaatst:

Ik deel tragisch nieuws vandaag. De katalysator van mijn obsessie in games heeft vandaag het loodje gelegd. Ja, ik heb het over de 25-jarige pc van mijn vader. Al een aantal jaar werd dit fossiel niet meer gebruikt, maar het is zo belangrijk geweest voor mijn interesse in entertainmentmedia. De allereerste games die ik speelde, werden gespeeld op deze pc. Één van deze games heette Command & Conquer. Het was deeltje drie om precies te zijn, Tiberium Wars had het als subtitel. Deze strategiegame behoort tot één van mijn favorieten en ik heb de C&C-franchise tot die tijd dus ook goed in de gaten gehouden. Niet dat er veel te gluren viel. Keer op keer laat EA weten dat ze geen interesse meer hebben in deze strategiegrootmacht. Daarom ben ik heel blij dat ik op gamescom met Tempest Rising aan de slag mocht.

Welcome back, Commander

In het hokje werd ik vergezeld door twee ontwikkelaars van Slipgate Ironworks. Hun visie was simpel: maak een geweldige RTS, zodat de rest van de industrie ook ermee aan de slag gaat. Het RTS-genre ligt namelijk een beetje op zijn gat. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals Age of Empires IV, Command & Conquer: Remastered Collection, etc. Veel nieuwe titels in dit genre zien we eigenlijk niet. Nee, menig grote uitgever vindt dat nog te spannend. THQ Nordic en 3D Realms presenteren daarom Tempest Rising.

Het is vanaf moment één duidelijk wat Tempest Rising is. Een actievolle strategiegame, waarin je basissen bouwt en met je eenheden op oorlogspad vertrekt. De vergelijking met C&C werd al snel gemaakt. Het is echter zo dat dit geen negatieve boodschap is. Ook de fans van RTS-games reageerden zo. Dit hebben we al gezien? Nee, dit herkennen we en we zijn ontzettend blij dat iemand weer bezig is met dit genre! Gelukkig is dus de herkenbaarheid geen dooddoener. Gelukkig maar, want Tempest Rising lijkt als twee druppels water op diens voorganger.

Tempest Rising gamescom preview1

Speelt recentelijk als vanouds

We mochten een kijkje nemen naar de campaign van Tempest Rising. Twee campaigns zijn inbegrepen beide met vijftien missies. Deze missies verschillen in eigenschappen. Zo moet je de ene keer een scoutmissie voltooien en de andere keer moet je je basis voorbereiden op een stoomwals aan vijandelijke troepen. Tempest Rising kent natuurlijk facties. Aan de ene kant van het spectrum staat de GDF. Het klassieke westen, zoals we dat kennen met goed getrainde eenheden en een kolonel die allemaal wat apart loopt te blaffen over zus en over zo. De andere campaign vertelt het verhaal van de Tempest Dynasty. Zij willen de nieuwe grondstof (Tempest) gebruiken als de volgende stap in de mensheid, in plaats van simpelweg de energiecrisis oplossen. Ze staat er veel persoonlijker en spiritueler in, dus maken ze een chaotische en fanatieke indruk. Tempest Rising is een asymmetrische game, dus beide facties zorgen voor een verschillende gameplay-ervaring. Er is een derde factie, maar die bleef voor nu geheim.

Tempest Rising is echter niet alleen maar hetzelfde van wat we al kennen. Zo is het narratief een stuk uitgebreider. Je krijgt te maken met bijzondere personages, waarmee je het dialoog kunt aangaan. Dit is voor de singleplayer-spelers, die zich graag willen verdiepen in de wereld van Tempest Rising. Er is geen goed of fout in het verhaal. De ontwikkelaars raden aan om beide campaigns te spelen, om zo je eigen beeld optimaal te kunnen schetsen. Er zijn ook bepaalde toevoegingen gemaakt aan de gameplay. Het is 3D Realms, dus tuurlijk zijn er overal explosieve barrels, maar er is nog meer voor de RTS-fans onder ons. Zo wordt de infanterie een stuk krachtiger gemaakt, zodat ze nog steeds nuttig zijn tijdens de end-game. Je kunt credits verdienen door bepaalde bijzaken te voltooien. Met deze credits kun je je eigen leger aanpassen. Dit heeft impact op hoe je leger eruit ziet, maar ook hoe ze functioneren. Het voelt bijna als een fangame aan. Alles wat ooit een klacht of suggestie is geweest in de afgelopen jaren, wordt in deze game gepropt.

Tempest Rising gamescom preview2

Voorlopig oordeel van commandant Bram

Hoe meer ik zag van Tempest Rising tijdens de campaign playthrough, des te meer het bij mij begon te kriebelen om te spelen. Laat we eerlijk zijn, Tempest Rising is herkenbaar op de beste manier. Het doet mij denken aan de nieuwe C&C-game die we nooit hebben gehad. Alles voelt ontzettend herkenbaar, maar de vernieuwingen die aanwezig zijn, zorgen ervoor dat je met plezier kan uitkijken naar wat Tempest Rising te bieden heeft. Welkom terug, RTS-fans! De commandant positie wacht op jullie in 2023.

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Tempest Rising

Series

-

Uitgever

THQ Nordic

Reviewscore

-

Platforms

Pc

Releasewindow

2023

Ontwikkelaar

Slipgate Ironworks

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord