Preview: The Companion - Een mysterieuze beleving

Geplaatst: 13 februari 2021 10:00

Soms wil je een game opstarten puur om jezelf te verliezen en even niet na te hoeven denken over van alles en nog wat. Soms wil je gewoon een game die qua verhaal weinig hoogtepunten behaald, maar die via de muziek en de grafische stijl je meeneemt op een avontuur. Heel even zweef je mee op de muzieknoten en neem je gretig de kleuren in je op. Deze games worden vaak aangeduid als sfeervol op Steam. Toen ik The Companion voorbij zag komen, moest ik hier direct aan denken en vooral aan de prachtige game Lost Ember. Gelukkig was er een demo beschikbaar via de Steam Game Festival en mocht ik mij wagen aan een emotionele reis als spirit wolf.

Op zoek naar herinneringen

In The Companion speel je als een spirit wolf die op zoek is naar zijn lotsbestemming en daardoor door de werelden zweeft. Het verleden is niet meer dan een vlaag aan herinneringen, terwijl de toekomst te zien is door visioenen. De herinneringen vertellen het verhaal van een gezin dat hun thuis hebben verlaten om een belangrijke taak te verrichten. Veel duidelijker wordt het verhaal niet in de demo, maar dat heeft ook zijn charme. Niet alleen omdat het een lading aan vragen opwekt, maar ook omdat de herinneringen eigenlijk een soort puzzelstukjes zijn. De personen in de herinneringen zijn daarnaast niet helemaal zichtbaar, want hun lichamen worden afgebeeld door samenhangende gekleurde bolletjes. De personages hebben wel een stem en de game komt met ondertiteling.

De herinneringen en visioenen liggen verspreid in de wereld, waardoor je ze eerst moet vinden, wil je verder komen in het verhaal en de game. Het rondzwerven in de wereld is natuurlijk een manier om ze te vinden, maar aan het begin krijg je een speciale kracht die het een stuk eenvoudiger maakt. Met behulp van deze kracht wordt de wereld donker en zijn de herinneringen en essence afgebeeld als witte of licht groene lichtjes. Wanneer de kracht geactiveerd is, kun je deze nogmaals gebruiken om de specifieke richting van de volgende herinnering te krijgen. Het vinden van de herinneringen, het springen en lopen is wel duidelijk, maar op andere vlakken mist de gameplay toch wat sturing. Het idee achter de essence is namelijk niet uitgewerkt. Je hebt deze nodig voor de speciale kracht en het aansteken van een soort obelisken, maar er wordt niet uitgelegd waarom ze worden verdeeld in meerdere soorten. Ook het idee achter de obelisken is in mysterie onthuld, want ze roepen alleen andere spirit dieren op.

Een spirituele kalmte

Wat vooral opvalt aan The Companion is de wereld en de muziek. De demo gaf mij toegang tot een wereld, die ik in de middag en in de nacht moest verkennen. Door de warme kleuren ziet het landschap er mooi uit en is er redelijk genoeg afwisseling. De wereld kent namelijk niet alleen bossen, maar ook watervallen en velden met rotsen. Toch had ik de wereld graag wat levendiger gezien, maar misschien moet je daarom de andere spirit dieren oproepen. De game komt met nog zes werelden en als de screenshots een goed beeld geven, zijn deze nog mooier dan de wereld die te verkennen was in de demo.

In combinatie met de muziek zorgt dit ervoor dat er een soort kalmte over je heen daalt. Ik heb echt kunnen genieten van de muziek en het rondrennen in de wereld. Er worden totaal geen moeilijke taken van je verwacht, dus je kunt lekker tot rust komen. Het enige nadeel van de muziek is wel dat de overgang tussen de nummers soms wat langer duurt. Daarnaast had ik een andere soundtrack in de nacht, wat doet vermoeden dat elke wereld zijn eigen muziek heeft.

Voorlopige oordeel Anita van Beugen

Zover ik heb begrepen, is The Companion door één persoon gemaakt en dat is ook wel te zien aan de game. De gameplay is in de basis wel duidelijk, maar het systeem rondom de essence vereist nog wel wat meer informatie. De game is prima te spelen zonder die informatie, maar je blijft je toch afvragen waar alles nu voor staat. Het beste aan de game is dan ook de kleurrijke wereld en de prachtige muziek die op de achtergrond speelt. Hierdoor word je vol in wereld getrokken en voelt het meer als een soort spirituele beleving. Je moet van dit soort games houden, want anders biedt The Companion misschien te weinig. Ik was wel verbaasd om te zien dat de game niet uitkomt in Early Access. Ik hoop dan ook dat de nodige veranderingen aan de gameplay nog voor april kunnen worden gemaakt, want dan wordt de beleving nog een stuk beter. De demo was erg kort en er is nog werk aan de winkel, maar ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.

Bron: Steam Game Festival

Packshot The Companion

-