Preview: The Surge 2

Geplaatst: 25 juli 2019 10:00
Aangepast: 25 juli 2019 16:35

Vorige week ontving ik een mail van de hoofdredactie. Of ik Dragon Quest Builders 2 even aan de kant wilde leggen, om de demoversie van The Surge 2 uit te proberen. Nou vooruit dan. Maar of ik de juiste persoon ben om deze game te spelen is nog maar de vraag. Ik ben zeer competitief aangelegd, misschien te competitief. Het is daarom dat ik vooral online multiplayer-games speel als Overwatch en League of Legends. Andere mensen afstraffen in deze games vind ik heerlijk, verliezen voelt natuurlijk iets minder. Maar weet je wat ik nog veel vervelender vind dan verliezen van een willekeurige online speler? Verliezen van een computergestuurde vijand! En laat The Surge 2 nou net zo'n game zijn die vol zit met computergestuurde vijanden, die jou door alle hoeken van deze dynamische game klappen. Ik heb niet vaak dat ik mijn computerbeeldscherm in tweeën wil breken, of dat ik meer decibellen produceer dan een dinosaurus Rex, die zijn teen stoot. Ik heb geschreeuwd voor vaderland tijdens het spelen van deze demoversie. Soms uit enthousiasme, maar vooral uit frustratie. Wat zullen mijn buren wel niet gedacht hebben?

De dystopische toekomst kent geen genade

The Surge 2 is de nieuwste game van Deck13 Interactive, die voornamelijk bekend is door de game Lords of the Fallen. Het is geen geheim dat The Surge-games geïnspireerd zijn door de Dark Souls-serie, die nagenoeg over het zelfde game-format beschikt. Maar in tegenstelling tot Dark Souls, is the Surge 2 een open wereld sci-fi RPG. The Surge 2 is - zoals de naam doet vermoeden - het tweede deel in de Surge-reeks. De game speelt zich af in het futuristische Jericho City. Een reusachtige metropolis met talloze vijanden en gevaren, waar je per ongeluk terecht bent gekomen.

Door een mysterieuze storm stortte het vliegtuig waar je in zat neer. Weken later word je wakker in de afbrokkelende metropool, waar een dodelijk virus zich in een rap tempo verspreidt. En ondertussen wordt de wereld geteisterd door nanomachines, die zich in ieder hoekje lijken te verschuilen. Overlevenden in de stad worden aan hun lot overgelaten, terwijl soldaten zich bezighouden met mysterieuze praktijken. De dystopische toekomst kent geen genade. De enige manier om te overleven is het gevaar in de ogen kijken en er tegen vechten. Vanaf het moment dat je personage ontwaakt uit zijn coma in de eerste scene, voel je dat het geen makkelijke trip wordt.

Ledematen eraf hakken

Net als in menig ander RPG-game, dien je tijdens het avontuur wapens en kleding te bemachtigen, waardoor je zelf sterker en weerbaarder wordt. In The Surge 2 is dit niet heel anders. De gevechten daarentegen zijn erg intens en gaan er heftig aan toe. Naast dat je een serieuze hoeveelheid nanomachines aan gort slaat, krijg je ook al vroeg in de game te maken met menselijke vijanden. Vaak gesterkt door artificial intelligence-technologie, waardoor zij sterker zijn dan de meeste nanomachine in de game. Het is wel handig als je tegen wat bloed kan, want iemands arm of been eraf hakken is dagelijkse koek. Sterker nog, de game stimuleert je om zoveel mogelijk mensen van hun ledematen te beroven. Tijdens het vechten heb je de mogelijkheid om een lichaamsdeel te targeten, zodat je deze er binnen no-time af kan hakken. Dit is ook de manier hoe je de meeste eindbazen in deze game uitschakelt.

Wanneer je de afgehakte ledematen hebt opgeraapt, dien je deze te breken. Hierdoor ontvang je 'scraps'. Dit zijn de punten die je nodig hebt om jouw wapens en uitrusting naar het volgende level te tillen. Maar ook om het level van jouw personage te verhogen. Hoe hoger het level van de held, des te meer 'punten' je mag toekennen aan een van de drie attributen, bestaande uit: Health, Stamina en Battery Efficiency. Health representeert uiteraard je levens en stamina je energie, net als in bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Maar anders dan in die RPG-game, speelt je stamina ook een grote rol in de gevechten. Hoe hoger het leven van je stamina, des te meer je kunt aanvallen en ontwijken. En dat is geen overbodige luxe. Battery Efficiency is een bijzonder attribuut. Hoe hoger dit attribuut, des te frequenter je de actieve effecten van je uitrusting kan gebruiken binnen en buiten de gevechten. Het is mogelijk om op ieder moment de attribuut-punten te resetten en te herverdelen. Dit is reuze handig, want hierdoor heb je de mogelijkheid om met verschillende strategieën te experimenteren.

Mooi en bruut

Vanaf het moment dat je personage ontwaakt in het ziekenhuis raak je blootgesteld aan de dynamische wereld van The Surge 2. Het level-design in de game is rijk aan kleur en de gigantische metropolis zal voor iedere Cyberpunk-enthousiasteling aanvoelen als een warm bad. The Surge 2 is op grafisch gebied echt een hoogstandje, mogelijk gemaakt door de vernieuwde game-engine van de ontwikkelaar. Het is duidelijk dat Deck13 Interactive bij de ontwikkeling van The Surge 2 heeft ingezet op het zo episch en bruut mogelijk maken van de gevechten.

Waar ik in sommige RPG's nog wel eens een gevecht uit de weg ga, kan ik in The Surge 2 niet wachten om met de volgende vijand te knokken. Het is zo ontzettend bevredigend om na een intens gevecht met een baas, waarin je een kwartier lang alles hebt moeten ontwijken, de laatste rake klap uit te delen. Maar neem het van mij aan, in het begin ga je vooral gewoon dood en ontwijk je helemaal niets. De mooie graphics en de brutaliteit van The Surge 2 komen pas echt goed samen in de meedogenloze mini-cinemetics, waarin je karakter zonder een keer te knipperen voorgoed afrekent met de vijand. En ja, ook hierbij vliegen de ledematen in het rond.

Voorlopig oordeel van Delano Seliman

The Surge 2 is een echte uitdaging voor iedere RPG-liefhebber. De game speelt zich af in een zeer dynamische omgeving en het is voelbaar dat de ontwikkelaar veel passie en liefde in dit project heeft gestopt. De gameplay voelt geweldig soepel aan en is naar mijn mening perfect afgesteld op het tempo van de vijanden in de game. De gevechten voelen intens en bevredigend aan. Hier ligt dan ook de kracht van de game. Ondanks dat ik de game op mijn pc heb mogen testen, greep ik al snel naar mijn Xbox One-controller. The Surge 2 is een echte uitdaging, zelfs voor de hardcore-gamer onder ons. In het begin raak je overweldigd door de mogelijkheden en is het vooral vijanden aftasten: hoe vallen ze aan en hoe verplaatsen ze zich. Vooral in het begin zul je door de zure appel moeten bijten. Wanneer je de besturing onder knie krijgt en weet hoe je moet ontwijken, wordt de game pas echt leuk. Ondanks dat ik mezelf vaak heb zitten opvreten tijdens het spelen, kan ik niet wachten tot de volledige game beschikbaar is. The Surge 2 verschijnt op 24 september voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Noteer het in je agenda!

Het gebruikte beeldmateriaal in dit artikel is gecaptured tijdens onze speelsessie op de pc, met uitzondering van de trailer.

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot The Surge 2

The Surge

Focus Entertainment