Preview: Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands

Geplaatst: 28 januari 2017 12:00
Aangepast: 12 februari 2019 21:29

We hebben vijf jaar moeten wachten sinds Ghost Recon: Future Soldier op een nieuw deel in de Ghost Recon-serie. Ubisoft heeft met Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands geluisterd naar de kritiek van zijn fans op de voorgaande delen. Zo ben je niet meer alleen, maar ben je met vier man en sterker nog, dit gaat gedurende de game ook niet anders zijn ongeacht of je de single- of de multiplayer speelt.

Een corrupte boevenbende

Ik heb afgelopen week bij Ubisoft op kantoor kennis mogen maken met zowel de single- als de multiplayer van Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands. Het verhaal speelt zich in de nabije toekomst af in Bolivia. Bolivia wordt overrompeld door drugskartels en is de grootste cocaïne producent van de wereld. De overheid heeft de hulp ingeschakeld van de Amerikanen om deze drugskartels uit te schakelen. De Amerikanen hebben op hun buurt de Ghosts ingeschakeld om hulp te bieden. Je gaat samen met de andere Ghosts, onder leiding van CIA Case Officer, Karen Bouwman, deze bendes uitroeien. Dit doe je in welgeteld 21 provincies die het land rijk is. Iedere provincie heeft een zogenoemde sterrenrating. Deze sterrenrating geeft aan of je klaar bent om deze provincie te betreden, als deze nog te zwaar voor je is, dan laat de game je weten dat je nog beter weg kunt blijven uit deze provincie.

Tijdens de missies wordt je voortdurend in de weg gezeten door de plaatselijke legereenheid van Bolivia, genaamd: Unidad Forces. De Unidad Forces zijn corrupt, maar doen je verder niks als je hun niks doet. Nouja niks, wanneer je je verdacht gedraagt keert het leger zich tegen je en wordt er vanuit het hele land jacht op je gemaakt. Dit wordt middels pijlen aangegeven, wat een beetje vergelijkbaar is met de politiesterren uit GTA. Deze pijlen nemen ook weer af als de rust is teruggekeerd. De Unidad Forces helpt in sommige gebieden de drugsbendes wanneer je met ze in een vuurgevecht verzeild bent geraakt. Je bent gelukkig niet helemaal alleen, want je kunt regelmatig op bijval rekenen van de rebellen, genaamd: The Rebel Forces. Als ze in de buurt zijn, dan helpen ze je met het gevecht. Je kunt ze later in de game ook om hulp vragen bij bepaalde missies, maar ze hebben jou ook nodig.

In een grote open wereld

De drugskartels noemen zich Santa Blanca en worden aangestuurd door 26 verschillende onderbazen van El Sueño, de onbetwiste kartelleider. Deze spierbundel, met een heleboel indrukwekkende tattoos, kom je pas tegen als je al zijn onderbazen hebt uitgeschakeld. De speelsessie werd opgedeeld in twee onderdelen. Het eerste onderdeel speelde ik alleen, waarbij ik ook de leiding had over drie andere leden van Operation Kingslayer, oftewel de Ghosts. Je kunt de Ghosts enkele opdrachten geven, wanneer je dit niet doet volgen ze jouw voorbeeld, maar blijven ze wel op een grote afstand van je vandaan. Het is bijvoorbeeld lastig als je bijvoorbeeld de vijand van verschillende kanten wil aanvallen. Misschien is dit een kwestie van oefenen, dit zal de tijd ons zeker gaan leren. Ik vond het tweede onderdeel, de co-op, iets leuker om te spelen. We hadden ieder een eigen opdracht tijdens de diverse missies en dat maakte het al een stuk makkelijker, echter moet je wel goed met elkaar blijven communiceren.

De wereld waarin Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands zich afspeelt is immens groot. Dit heeft zijn leuke kanten, want je kunt echt op allerlei manieren de vijand uitschakelen. Daarbij komt ook meteen de minder leuke kant om de hoek kijken. Doordat de wereld zo groot is, ben je de helft van de tijd aan het reizen van missie A naar missie B. Daarbij moet je oppassen dat ze je niet al met de helikopter in de gaten hebben, terwijl je kameraden nog onderweg zijn naar dezelfde missie. Het is dus meer dan belangrijk om de wereld eerst goed te verkennen en met elkaar te communiceren hoe je elke missie gaat aanpakken met elkaar. Ik zie dit in het begin nog wel gebeuren, maar hoe lang blijft dit interessant?

Voorlopig oordeel

De enorme wereld doet mij denken aan de vrijheid van Grand Theft Auto, uren onderweg zijn zonder dat je maar iets hebt gedaan. Alleen in een setting waarbij de hele wereld met elkaar in gevecht is en waarbij de vijand continu op de loer ligt, lijkt me vrij rondreizen in een open wereld niet de beste optie. Als je de game alleen speelt moet je je bekommeren over de drie kameraden, terwijl je het vaak al druk genoeg hebt met het uitvogelen van de juiste manier om de missie te klaren. De vier speler co-op is echt een toffe toevoeging, alleen speelt dezelfde open wereld daarbij eveneens een belangrijke rol. Hoelang blijft het leuk om de helft van de tijd van missie a naar missie b te moeten reizen, gebieden te verkennen en tactieken uit te wisselen met elkaar. Dit kan echt enorm leuk zijn, maar de vraag is voor hoelang?

Je kunt Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands vanaf 3 februari zelf ervaren in de gesloten bèta van de game. Je kunt je hier inschrijven om kans te maken op toegang tot de gesloten bèta. De game verschijnt 7 maart aanstaande voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer