Preview: Tour de France 23 - Gaat niet mee met de tijd

Geplaatst: 21 mei 2023 10:00

Op het moment van schrijven is de Giro’D Italia nog in volle gang. Terwijl ik lekker achter mijn pc geniet van de etappes moest ik de Giro toch even opzijzetten. De renners zijn zich al aan het voorbereiden op de Tour de France en hetzelfde geldt voor Nacon. Door een presentatie van deze uitgever samen met Cyanide Studio, kreeg ik de belangrijkste informatie over Tour de France 23 en mocht ik met de game aan de slag. Een goede kans om te kijken hoe renners nu precies die etappes beleven, in plaats van alleen vanaf mijn stoel commentaar te hebben. Hoewel de renners van tegenwoordig met de tijd meegaan, is dat echter niet het geval voor Tour de France 23.

Tour de France gameplay2

Tour de France 23 en de vernieuwingen

De Tour de France is de belangrijkste koers van het jaar en daardoor komt er ook elk jaar een nieuwe game uit. Cyanide Studio probeert zoveel mogelijk licenties te bemachtigen om de wielrenners correct weer te geven. Vooral de topmannen en topteams zijn hierdoor aanwezig. Jumbo-Visma is van de partij met onder andere Vingegaard, Van Aert en Roglic. Hetzelfde geldt voor INEOS Grenadiers met Tom Pidcock, Thomas en Geoghegan Hart en natuurlijk UAE Team Emirates met Pogacar. Hoewel Quickstep ook goede renners heeft en Evenepoel zich probeert te mengen met de top, hebben ze daar de licentie niet van gekregen. Naast de Tour de France zijn ook de wedstrijden Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Roubaix en Parijs-Nice onderdeel van het wedstrijdschema. In totaal zijn er twaalf koersen die goed zijn voor zeventig etappes, waaraan zevenentwintig teams mee doen. Om het allemaal wat realistischer te maken heeft elke renner dertien statistieken, waardoor je kunt zien wat de specialiteiten zijn van de renner en wat hij minder goed kan. Hierdoor is er ook de Medium Mountain statistiek toegevoegd. Niet alle renners zijn namelijk goed in het hooggebergte, maar hebben geen moeite met de derde categorie bergen. Als je wielrennen volgt dan weet je dat renners ook beloond worden met speciale rugnummers. Deze worden uitgedeeld aan de strijdlustige wielrenner van de dag en het beste team. Dit is nu ook onderdeel van Tour de France 23.

Eén van de grote veranderingen dit jaar is de toevoeging van een nieuwe modus. Vorig jaar werd er al de Race of the Moment toegevoegd, waarin je een etappe moet winnen. Ondertussen kun je zien hoe goed je het doet vergeleken met de rest van de wereld. De nieuwe modus is een soortgelijke uitdaging. In Downhill of the Moment krijg je elke week een specifieke renner waarmee je zo snel mogelijk de berg moet afrijden. Na een race krijg je te zien waar je staat op de ranglijst en kun je het nog een keer proberen. Aangezien afdalen een echte kunst is, is dit zeker een goede toevoeging aan de game. Omdat het remmen nogal abrupt is, is het wel lastig onder de knie te krijgen. Wat meer realisme zou niet erg zijn, want als je ergens tegenaan botst kom je gewoon tot stilstand in plaats van dat je valt.

Tour de France 23 Downhill modus

Bestuur even je favoriete renner

De belangrijkste wielrenners en wedstrijden van het begin van het jaar zitten dus in de game. Hoewel de Vuelta en Giro missen heb je in principe genoeg afwisseling. Ook qua gamemodi zit het wel goed. Je kunt een renner maken en daarmee koersen, een specifiek team volgen of gewoon een koers kiezen en meedoen. Hoewel ik de eerdere games niet heb gespeeld en blind in Tour de France 23 dook, vielen er direct een aantal minpunten op. Grafisch loopt de game nog steeds jaren achter en ook de animaties zijn niet soepel. De wielrenners zien er van bovenaf best wel goed uit, maar inzoomen of het gezicht bekijken is niet aan te raden. Je hebt het idee dat de omgeving vooral gekopieerd is uit de oudere games en dat er weinig moeite in het publiek is gestoken. Er zijn geen waterdragers, ik heb geen bevoorraders gezien en aanvallen zijn van korte duur, want je hebt maar twee gelletjes.

De AI lijkt wel relatief slim te zijn, want Van de Poel wist ongezien te ontsnappen. Terwijl ik Van Aert had opgedragen mee te rijden met de groep. Heeft er ook mee te maken dat je blijkbaar niet aan kunt geven dat een renner een specifieke tegenstander in de gaten moet houden. Hij blijft doodleuk aan de achterste renner kleven in plaats van mee te gaan met de voorste in een groep. Hoewel je zelf een renner kunt besturen, kun je ondertussen ook bevelen uitdelen aan de overige teamleden. Wanneer het een beetje te saai wordt, is het mogelijk om de tijd door te spoelen. Dit is vooral handig als je pas op een specifiek punt wilt aanvallen. Want laten we eerlijk zijn, wanneer een etappe saai is dan duurt het wel erg lang. Er wordt ondertussen wel commentaar geleverd, maar dit is sporadisch. Mocht je net als ik een nieuwkomer zijn dan is de tutorial in ieder geval duidelijk en leer je de besturing goed kennen. Net zoals de wielrenners moet je namelijk rekening houden met de wind en je energie, en daar heb je natuurlijk de knechten voor.

Tour de France 23 gameplay

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Mijn eerste ervaring met Tour de France 23 is middelmatig. Een aantal minpunten waar de fans al jaren over praten zijn nog steeds aanwezig. Op grafisch gebied hoef je echt geen grote verbeteringen te verwachten. De studio is momenteel nog bezig met het updaten van de game, dus daarbij moet ik wel zeggen dat dit niet het eindproduct is. Hoeveel veranderingen er gaan komen, is de grote vraag. Met de vele licenties, wedstrijden en de nieuwe modus heeft Tour de France 23 een sterke basis. Ook qua gameplay is de basis er al, maar verwacht je toch wat veranderingen en nieuwe toevoegingen. Wanneer je één van de eerdere Tour de France games hebt gespeeld, lijkt er tot nu weinig redenen te zijn om deze editie te kopen. Als fanatieke wielrenner fan zie ik veel verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd, maar was het ook gaaf om even in de huid van Van Aert en Roglic te kruipen.

Tour de France 23 verschijnt op 8 juni voor de pc, Xbox Series en PlayStation 5.

Bron: Cynade Studio

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Tour de France 23

-

Nacon