Trailer
Trailer: Tunche maakt opkomst tijdens Nintendo Indie World
16 december 2020Tunche was ook aanwezig tijdens de Nintendo Indie World-presentatie. De indiegame heeft een releasedatum ontvangen voor de Nintendo Switch.
Indiegames zijn mij de laatste jaren steeds meer gaan boeien. Wat begon bij een aarzelende aankoop van Stardew Valley, want die game kon toch nooit beter zijn dan Story of Seasons. Is nu uitgegroeid tot fascinatie en respect voor deze ontwikkelaars die alleen of met een heel klein team hun passie in een game proberen te stoppen. Ik ben dan ook indiegames meer in de gaten gaan houden, maar op de één of andere manier is Tunche volledig langs mij heen gegaan. Ik kwam pas tijdens de Indie World-presentatie achter het bestaan. Toch trok deze op het oog schattige beat ‘m up game in de Amazone mijn aandacht en toen ik zag dat er een demo op Steam uit was gebracht, besloot ik het uit te proberen.
Het verhaal in de demo lijkt simpel. Je start bij een kampvuur en moet één van de vier bespeelbare personages uitkiezen. Nadat je een personage hebt uitgekozen, ga je de Amazone in. Elke tocht is anders met andere vijanden en uitdagingen, wat een welkome verrassing was. De personages waar je uit kunt kiezen, zijn Rumi de sjamaan, Quaro de vervloekte, Nayra de strijdster en Hat Kid van een andere indie game genaamd A Hat in Time. Alle vier hebben ze unieke moves en vaardigheiden die je kunt vrijspelen. Voor de demo heb ik besloten om met alle vier proberen te spelen om te zien wat ze allemaal in huis hebben.
Elk personage heeft een lucht, normale en magie aanval. Wel hebben ze allemaal een ander thema. Zo heeft Rumi vuurkracht, Quaro de vleugels van diens vloek, Nayra een speer en slangen, en Hat Kid een paraplu en ijskrachten. Hoewel de aanvallen uiteindelijk op hetzelfde neerkomen zorgt het wel voor variatie op het scherm. Ook zijn Nayra en Quaro sneller dan de andere personages, maar kan Hat Kid meer schade aanrichten. Rumi leek bij mij de middenoptie van alle personages te zijn.
De game ziet er prachtig uit in de demo. Het heeft een schattige art style en tijdens het spelen ondervond ik geen technische problemen. De personages en vijanden in de game hebben allemaal een uniek design. In de demo kom je bij één eindbaas genaamd de Mapinguari. Dit monster is gebaseerd op het mythische wezen dat volgens de lokale bevolking in de Amazone woont. Deze eindbaas ziet er geweldig en veelbelovend uit, want het lijkt erop dat de eindbazen in deze games meer mythische wezens uit het mysterieuze Amazonegebied zullen zijn.
Mapinguari ziet er akelig uit met de mond op zijn buik die gif uitspuugt, maar hij komt niet in de buurt van de griezeligheid van een andere vijand die ik in de demo ben tegenkomen, de kikker. Als ik bij één diersoort doodsangsten uitsta dan zijn het wel de amfibische slijmballen. Al van kleins af aan ben ik bang voor die dingen en ik schrok mij dood, toen ik de eerste kwaak hoorde in Tunche. Op zich is het logisch dat er kikkers in de game voorkomen, omdat de Amazone barst van de unieke kikkersoorten, maar waarom zoveel kikkers! Het lijken wel de Goomba’s in deze game.
Toen ik deze game voor het eerst opstartte, werd er aangeraden om deze game te spelen met een controller. Ik probeerde mijn pro controller te koppelen, maar helaas pakte die hem niet en moest ik het met de pc controls doen. Dat was op zijn zachts gezegd een uitdaging, want Tunche is een zeer uitdagende beat ‘m up. Misschien komt het omdat dit mijn eerste game van dit genre was, maar ik had echt moeite om langs de vijanden te komen. Op het moment van schrijven is het mij niet gelukt om voorbij Mapinguari te komen en moest ik het einde van de demo in een video bekijken. Met de tip van Bram om gewoon te button mashen kwam ik op het scherm voor de boss aan mijn einde.
Ik denk dat dit volledig aan mij ligt, omdat ik al zolang met de controllers (console) speel en ik nog aan de pc controls moet wennen. Toch denk ik dat zelfs als de ontwikkelaar aanraadt om het met een controller te spelen en je geen ondersteunde controller hebt voor Steam, het misschien handiger is om voor een consoleversie te gaan. Ik denk dat ik voor de volgende keer ook liever met een consoleversie aan de slag ga, omdat de controls dan voor mij sneller onder de knie zijn te krijgen.
Tunche lijkt een schattige en uitdagende beat 'em up te worden. De game heeft met de Amazone een interessante setting wat veel belooft voor interessante vijanden en bosses. De personages zijn allemaal uniek met hun aanvallen en vaardigheden, wat voor verschillende speelstijlen kan zorgen bij de speler, mits die er verstand van heeft natuurlijk. De pc-controls kunnen voor een beginner even wennen zijn, maar mocht je een ondersteunde controller in bezit hebben, gebruik die dan. Mijn interesse in Tunche is in ieder geval gewekt en ik ben benieuwd wat er nog meer met de game gaat gebeuren.
Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
LEAP Game Studios
Uitgever:
HypeTrain Digital
Release:
2 november 2021
Reviewscore:
-
Platforms: