• Ontwikkelaar Hugecalf Studios
  • Eerste releasedatum NNB
  • Platformen Pc , Xbox One , Xbox Series
  • Genre Racing , Sport
  • Gameliner score -

Preview: Turbo Golf Racing - Plankgas op de fairway

Wat krijg je als je een vleugje sport mengt met twee theelepeltjes vol met auto's en een veel te grote bal? Precies, Rocket League. Maar wat als je een vleugje sport mengt met twee theelepeltjes vol met auto's en een veel te grote golfbal? Naast een mengseltje dat ik zelf niet zou drinken, kom je dan uit bij Turbo Golf Racing, de nieuwste game van de Engelse indiestudio Hugecalf Studios. Dit nieuwste experiment biedt spelers ouderwets golfplezier in een nieuw jasje. Weet Turbo Golf Racing een hole-in-one te slaan, of belandt de game vol in de bunker? Je leest mijn voorlopige bevindingen in deze preview van Turbo Golf Racing.

Turbo Golf Racing

Déjà vu

Turbo Golf Racing is een online multiplayer arcade-stijl racegame waarin je een uit de kluiten gewassen golfbal in de hole probeert te krijgen. In iets andere termen, het is een golfgame waarin je speelt als een auto. Klinkt bizar, toch? Gelukkig weet Hugecalf Studios dit bizarre concept erg vermakelijk te maken. Een potje begint wanneer jij samen met zeven andere spelers vanaf een platform je eigen golfbal de baan op beukt. Vervolgens race je elkaar naar de hole. Onderweg probeer je de rough en bunkers te ontwijken en pak je iedere boost die je kunt vinden. Je tegenstanders dwarsbomen met raketten behoort ook tot de mogelijkheden. Wie als eerste de golfbal in de hole beukt, wint het potje en verzamelt punten.

Laten we er niet omheen draaien: het concept van Turbo Golf Racing heeft enorm veel weg van Rocket League. Van de auto's, tot de inclusie van een soortgelijke boostmogelijkheid en zelfs de goalexplosie wanneer je de hole succesvol uitgespeeld hebt - het is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt. Het enige dat ik nog miste, was de acrobatische ongein die je in Rocket League kunt uithalen. De gelijkenissen met de succesvolle game van Psyonix werken gelukkig niet per se in het nadeel van Turbo Golf Racing. Net zoals zijn oudere broer, klikt de game namelijk enorm snel. Voor je het weet, dwarsboom je jouw tegenstanders door op de meest vervelende momenten je raketten af te vuren en pak je alle sluiproutes naar de hole. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Turbo Golf Racing Rocket League

Lang zal ze (hopelijk) leven

Alhoewel Turbo Golf Racing over een volledige solomodus beschikt waarin je in je eentje de bal wegbeukt, ligt de focus van de game op de online multiplayerstand. In de online multiplayer neem je het op tegen spelers over de hele wereld in een Grand Prix-achtige competitie. Wie het hoogst eindigt in de potjes, strijkt met de eer en sleept de beste beloningen in de wacht. Met de beloningen die je ontgrendelt, kun je jouw auto pimpen en nieuwe dingen kopen. Andere wielen, een nieuwe spoiler, of een coolere boost - er zijn genoeg onderdelen om aan te passen. Heel veel verschillende opties binnen die onderdelen waren er alleen helaas nog niet toen ik speelde. Hopelijk wordt dat aangepakt in de volledige game.

Ondanks het beperkte aantal beloningen, doet Turbo Golf Racing een hoop dingen om de aandacht van de speler te behouden. De game beschikt over seizoenen en een battle pass-achtig systeem. Daardoor heb je telkens het gevoel dat je vooruitgang boekt. Ook kun je de golfbal en je auto aanpassen met cores, waardoor de eigenschappen van beide veranderen. Ondanks deze toevoegingen maak ik me zorgen over hoe lang de game leuk blijft. Het 'sport met auto's'-concept blijft grappig, maar voelt niet zo nieuw en vernuftig meer aan als Rocket League zeven jaar geleden deed. Daardoor heeft Turbo Golf Racing in zijn huidige staat voor mij niet de verslavingsfactor die andere multiplayergames wel hebben. Wellicht dat de volledige game daar verandering in brengt door meer unieke elementen toe te voegen.

Turbo Golf Racing preview1

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Turbo Golf Racing is een geestige online multiplayergame met een ijzersterk concept. Het feit dat het bizarre idee van de game werkt, is in het verleden al eens bewezen door Rocket League. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Alhoewel Turbo Golf Racing net zo snel klikt als zijn oudere broer, voelt het allemaal net iets te bekend. Je weet wat ze zeggen: het oudste kind is vaak het meest succesvol. Maar dat is prima, want Turbo Golf Racing mag best op zichzelf staan. Racen op de golfbaan voelt toch anders dan in een stadion. Desalniettemin hoop ik dat de volledige game nog iets meer laat zien wat Turbo Golf Racing écht uniek maakt. Daarvoor is nog voldoende tijd, want Turbo Golf Racing heeft nog geen releasedatum ontvangen. De game verschijnt op een later moment op de pc, Xbox One en Xbox Series X/S.

Over auteur NilsHoogervorst

Nils Hoogervorst Als het mogelijk was, had onze Nils zich dagelijks gehuld in een Nintendo kloffie. Boze tongen beweren dat Nils zichzelf in slaap neuriet op het deuntje van Super Mario Bros. nadat hij zich in zijn Splatoon-pyjama heeft gestoken en in bed is gaan liggen. Lekker onderuitgezakt zitten gamen voor een groot scherm is er voor Nils echter niet bij, hij prefereert handheld gaming. Wel zo makkelijk, want dan kun je rustig naar de wc zonder dat je je game op pauze hoeft te zetten. Zijn grootste guilty pleasure? Nintendogs + cats!