Preview: Warhammer 40,000: Space Marine 2 - Ultra Actie

-

Langzamerhand begeef ik mij steeds dieper in het 'rabbithole' dat we kennen als Warhammer 40,000. Ik heb nu een aantal games onder handen mogen nemen en na wat YouTube essays verder durf ik toch wel te claimen dat ik de basis van de lore onderhand in de smiezen heb. The Emperor is goed. Alles wat daartegenin gaat is slecht. Vermoord alles op brute wijze en stel geen vragen. Tenminste, dat is het sentiment dat voornamelijk is blijven hangen toen ik klaar was met mijn speelsessie van Warhammer 40,000: Space Marine 2. Dat en voornamelijk hoe graag ik had willen blijven hangen, omdat deze titel ontzettend bruut is en behoort tot mijn favoriete games van gamescom 2023. Pak je chainsword er maar bij, want het is tijd om wat ongelovigen te slachten!

For Ultramar!

In Space Marine 2 stap je wederom in de metalen laarzen van Captain Titus. De protagonist uit de eerste game keert terug en is nog steeds bezig met het vermorzelen van de vijanden van The Imperium. Je merkt echter op dat er iets niet helemaal pluis is met de beste man. Ik kan er niet diep op ingaan wegens de verrassingen die Focus Entertainment en Sabre Interactive graag geheim willen houden, maar ik proef zo nu en dan wat twijfel bij Titus. De Space Marine die normaal zonder pardon alles en iedereen de kop doorzaagde lijkt nu wat meer bezig te zijn met andere randzaken. Wees gerust dat hij - zo ver ik weet - nog wel trouw is aan The Emperor, maar wat nuance is nu zeker wel aanwezig in het narratief. Dit kan mij persoonlijk wel bekoren en ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Ik heb een uur Space Marine 2 kunnen spelen en het eerste wat opviel was de presentatie. Titus en de andere Space Marines werden in de jungle gedropt om het leger van The Imperium te ondersteunen. In Space Marine 2 hebben we namelijk te maken met een Tyranid-invasie. Deze Xenomorph x Yoshi-achtige beesten zijn de algemene vijanden in Space Marine 2 en hun legers hebben al meerdere werelden verslonden en verwoest. Het is niet zo gek om te zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Space Marine 2 draait op dezelfde engine als World War Z, dus de levels krioelen echt met de Tyranids. Het is een ontzagwekkend beeld om te zien hoe de gehele wereld wordt overspoeld met de agressieve indringers. Gepaard met de audiovisuele pracht en praal die Space Marine 2 in huis heeft en dan heb je toch een presentatie van uitmuntende kwaliteit.

One unbreakable shield against the coming darkness

De dreiging van de Tyranids gaat ontzettend goed samen met de rol van de speler als één van de Space Marines. Het moment dat je het slagveld opstapt, word je overvallen door een gevoel van heldhaftigheid. Jij bent de fabelachtige krijger die deze soldaten gaat redden. Ze buigen voor je wanneer je langsloopt en alleen jij hebt de vaardigheden om ervoor te zorgen dat deze oorlog gewonnen gaat worden. Je sprint het strijdtoneel op en begint met het slachten van de oppositie. Ze zwermen wellicht dan met honderden tegelijkertijd om je heen, maar jij hebt de tools om als winnaar uit de bus te stappen. En deze tools zijn niks uitermate bijzonders - je pakt gewoon wat beschikbaar is en zorgt ervoor dat er dooien vallen. Herkenbare Warhammer-wapens, zoals de chainsword en bolters, zijn aanwezig, maar ik ben wel benieuwd hoe uitgebreid dit arsenaal uiteindelijk wordt en hoe divers het allemaal aanvoelt qua gameplay. Afijn, zolang het menig Tyranid maar de nek omdraait.

Echter, die nekken breken zichzelf niet! Tuurlijk als je op easy speelt, kan je gewoon button mashen wat je wilt, maar wanneer je de wat uitdagendere moeilijkheidsgraden selecteert, dan merk je al snel op dat je gebruik moet maken van de gameplaysystemen. Zo bestaat combat uit zowel ranged- als melee-gefocust wapentuig en het is aan jou om dit goed te balanceren. Wanneer ze al op kruipafstand van je vandaan zijn verzameld, dan kan je maar beter een mes trekken. Maar wanneer de gehele roedel nog op je af aan het sprinten is, dan kan een welgeplaatste granaat erg waardevol zijn. Daarnaast moet je ook rekening houden met de gameplaysystemen, zoals pareren, ontwijken, enzovoorts. Dit zorgt er namelijk voor dat je de nodige ademruimte krijgt en weer verder kan gaan met het fenomeen wat we kennen als 'rip and tear'. Tussen de vijandelijke linies krijg je te maken met de wat grotere jongens. Het is wijsheid om alles uit je arsenaal te halen om deze luitenants als eerst uit te schakelen, voordat ze jou kunnen overweldigen middels hun sterke combo's en legers aan expandeerbare volgelingen.

Warhammer 40000 Space Marine 2 gamescom preview1

De prijs van spektakel

Het kan bijna niet anders dat Warhammer 40,000: Space Marine 2 een ongelooflijke harde klapper gaat worden. Zo zien we het graag! Toch zie ik nog wat oorlogsberen op de weg en dan moet ik het met name hebben over de performance. Ik speelde de demo op een bakbeest van een pc, maar zelfs de top-of-the-line hardware had moeite met een aantal technische aspecten. Zoals ik al eerder had vermeld, maakt Sabre Interactive wederom gebruik van dezelfde engine, waarmee ze World War Z tot leven hadden gewekt. Honderden en soms duizenden eenheden zijn tegelijkertijd op het slagveld te vinden. Wanneer dit gebeurt, merk je dat aan de performance van de actiegame. Frames droppen sneller dan Tyranids die jij om zeep helpt.

Daarnaast heb ik in mijn eentje gespeeld, terwijl één van de grote verrassingen was dat Space Marine 2 een co-op campaign heeft. Ik ben zelf ontzettend benieuwd hoe Sabre Interactive dit vorm gaat geven. Wanneer je namelijk een co-op modus introduceert moet je met veel elementen rekening houden. Denk maar aan het balanceren van vijanden, de performance die wederom hard moet werken, de meerwaarde die het toevoegt, enzovoorts. Ik zie graag meer co-op gameplay en hopelijk kan de ontwikkelaar ook tot in het detail uitleggen wat voor hen belangrijk is in een modus zoals deze. En is de co-op alleen maar beschikbaar in de campaign? Of gaan we ook nog andere gamemodi zien?

Warhammer 40000 Space Marine 2 gamescom preview2

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Ja, Warhammer 40,000: Space Marine 2 is één van mijn meest felbegeerde games. Het spektakel en de actie is van grote klasse en het weet precies waar spelers naar op zoek zijn in een vervolg op een geliefde Warhammer-game. Het is echter niet hersenloos alles tot moes slaan. Spelers met een oog voor detail kunnen zeker waarderen wat Sabre Interactive allemaal toevoegt aan de wereld van Warhammer 40,000 en hoeveel respect het toont naar het originele bronmateriaal. Performance is wel een dingetje op het moment en ik ben dus ook benieuwd hoeveel tijd Sabre Interactive nog gaat nemen om alle puntjes op de i te zetten. Het lijkt mij vrij sterk dat Space Marine 2 nog in 2023 gaat verschijnen, maar geduld zal ik hebben. Als Sabre Interactive de tijd neemt, kan dit zomaar één van de beste actiegames van deze generatie worden.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Warhammer 40,000: Space Marine 2

Ontwikkelaar:

Saber Interactive

Uitgever:

Focus Entertainment

Release:

9 september 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord