Trailer
Duik in de mystieke wereld van The Eternal Life of Goldman
3 augustus 2024Verken een handgetekende wereld in de side-scrolling 2D=platformer The Eternal Life of Goldman.
Gamescom 2024 was het jaar dat THQ Nordic triomfantelijk terugkeerde naar de Koelnmesse. De uitgever uit het verre Noorden heeft mij altijd kunnen bekoren met een selectie aan AA-producties - iets wat zeldzaam is in het huidige gamelandschap. Terwijl wij hard werken aan onze gamescom-content met o.a. Epic Mickey: Rebrushed en Reanimal, wil ik jullie alvast een tipje van de sluier geven. Dit zijn de First Impressions van een aantal felbegeerde THQ Nordic-games die wij gecheckt hebben tijdens gamescom 2024!
Ik begon mijn avontuur bij THQ Nordic met een ontmoeting met een oude bekende. Bij de gamemaker blijven de mensen hangen en dat is mooi om te zien. Een aantal jaar geleden mocht ik zijn passievolle presentatie van Alone in the Dark aanschouwen en ditmaal kregen met een totaal andere game te maken: The Eternal Life of Goldman. Dit is een platformer, waarin je als een old-timer samen met je wandelstok op zoek gaat naar een god. Het gaat namelijk helemaal mis op het eiland en het is aan Goldman om als Godslayer te functioneren. Echter, doet onze protagonist dit allemaal uit de goedheid van zijn hart? Nee, hij heeft zijn eigen snode plannen, al blijven die voor nu een mysterie.
Elke visuele asset in The Eternal Life of Goldman is met de hand gemaakt. Een team van ongeveer 20/25 artiesten hebben potloden versleten, pennen vermorzeld en inkt opgemaakt om een waar kunstwerk te creëren. Dit ontwikkelverhaal deed mij erg denken aan de vorming van Cuphead - al hoop ik dat hier geen extra hypotheken op woningen bij kwamen kijken, om zo maar rond te komen. We kregen de mogelijkheid om de platformer uit te proberen. De twee Duitse journalisten waren te verlegen om de controller op te pakken, dus als de assertieve Brabander die ik ben, ging ik ermee aan de slag. Je merkt meteen dat dit een sidescroller is zonder nonsense.
De platformers van tegenwoordig zitten vaak bommetje vol met listige en borderline oneerlijke uitdagingen. In The Eternal Life of Goldman krijg je zeker te maken met platforming, waarbij precisie en timing van levensbelang zijn, maar het probeert wel een ietwat gematigde moeilijkheidsgraad toe te dienen. Het draait om het narratief, de visuals en de fun in deze platformer en ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik graag door had gespeeld tijdens het half uurtje dat ik had. De controls voelen namelijk goed en de verschillende Metroidvania-achtige vaardigheden die je ontgrendelt zijn op een innovatieve manier toegepast. Ik hoop dat ik niet nog een eeuwigheid hoef te wachten op de release van The Eternal Life of Goldman, maar ik heb zomaar een vermoeden dat we de releasekalender van volgend jaar in de smiezen moeten houden.
In een wereld waar Diablo domineert, is het ontwikkelaar Grimlore Games die een vuist maakt tegen het kwaad. De terugkeer van Titan Quest is een comeback die in de sterren staat geschreven, maar wat kunnen we eigenlijk verwachten van de aankomende actie/RPG? Nou, een pure uitvoering van het geliefde genre is denk ik accuraat. In Titan Quest II neem je het op tegen de vuile godin Nemesis. Deze belichaming van de wraak corrumpeert de draden van het lot en straft iedereen die zich tegen haar verzet. Echter, wij buigen natuurlijk voor niemand en pakken onze wapens op tegen deze tirannie. Het eerste wat opvalt is hoe persoonlijk Grimlore Games de sequel wil maken. Customization is een groot onderdeel van Titan Quest II. Niet alleen heb je enorm veel gear om te verzamelen, maar ook alles heeft een eigen model en zie je in-game terug op je personage.
Synergie is dan ook enorm belangrijk voor de gameplay in Titan Quest II. Je gaat niet alleen een modeshow geven - lachend noemden we het al Fashion Quest tijdens de speelsessie - maar je personage wordt eigen in de gameplay. Je kan ervoor kiezen om een Spartaan te bouwen, die volledig in het teken staat van moordende melee-combat. Echter, wanneer een passievere speelstijl beter bij je past, kan je ervoor kiezen om een heks te maken die veel bezig is met het bevriezen van de oppositie. Titan Quest II kent enorm veel perks, stats en gear-punten, waardoor je vanaf moment één al een build kan maken die gretig gebruikmaakt van de overlappende voordelen.
In de winter van 2024/2025 gaat Titan Quest II lanceren - via Early Access welteverstaan. Ja, de actievolle RPG gaat gebruikmaken van een narratief en gameplay-technisch systeem: hoofdstukken. Elke keer krijgt de speler een nieuw stuk van de wereld gepresenteerd, in een semi-open wereld stijl, waar ook een ontwikkeling van het plot zich plaatsvindt. Eindbazen dienen als het laatste slot op de deur, voordat je verder kan treden in het mythologische Griekenland. De legende van Titan Quest II begint op Steam en ik vraag mij wel af in hoeverre Early Access de juiste keuze is voor een game als deze. Desalniettemin is Titan Quest II zeker een epos die fans van het genre in de gaten moeten houden.
De Spaanse studio Alkimia Interactive is verantwoordelijk voor de remake van een beruchte Duitse cultklassieker. De Gothic-games hebben een impact gemaakt op het gamelandschap als hardcore RPG's, maar dat is alweer een hele tijd geleden. Oorspronkelijk was het Piranha Bytes (we zullen jullie nooit vergeten) die in de vroege jaren 2000 de Gothic-games naar je beeldscherm brachten en meer dan twintig jaar later is het tijd voor een wederopstanding. De hamvraag luidt als volgt: zit het moderne gamepubliek te wachten op een heruitgave van een notoire eurojank RPG die geen genade kent?
Dat antwoord weet ik nog niet, maar ik weet wel dat de Gothic 1 Remake gemaakt is met één centrale doelgroep in het achterhoofd: de fans. De ruige randjes van het origineel worden vrij minimaal afgeslepen en de meest iconische elementen blijven waar ze horen te zijn. Je wordt minimaal begeleid en de UI bestaat uit alleen noodzakelijk informatie. Om je personage te ontwikkelen moet je de juiste NPC's treffen. Ja, zwaardgevechten leer je niet zomaar. Zoek maar eens een verbitterde strijder op en overtuig hem daarna jou als pupil op te leiden. Het belangrijkste wat ik uit de sessie met Alkimia Interactive en THQ Nordic heb kunnen halen, is dat ze begrijpen wat een sterke remake hoort te doen: toevoegen en niet vervangen. Bestaande locaties zijn precies waar je ze herinnert: het verschil is dat ze een aantal paden hebben vrijgemaakt, zodat je nog meer van de lokale flora en fauna kan bestuderen. Bestaande mechanieken zijn er nog steeds, maar je kan er nu wat meer mee. Bijvoorbeeld was pootjebaden in de originele Gothic stiekem zo nutteloos als een 3D-bril voor een cycloop, maar in de remake heb je een reden om de waterige gebieden te verkennen.
Zo, nu ben je alvast wat wijzer geworden over de aanstaande releases van THQ Nordic. Een prima selectie aan games en genres. Benieuwd naar meer? Check dan hier al onze gamescom 2024 content!
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Weappy Studio
Uitgever:
THQ Nordic
Release:
Onbekend
Reviewscore:
-
Platforms: