Nieuws
FIFA 16-rekening van 8000 dollar terugbetaald
26 januari 2016Microsoft heeft de rekening van 8000 dollar, die aan microtransacties zijn uitgegeven in FIFA 16, terugbètaald. Een 17-jarige jongen uit Canada...
Als er één game is waar de afgelopen jaren weinig aan te verbeteren was, dan waren het wel de FIFA-games. Al jaren heeft EA Sports nu een voetbalgame waarvan de basis staat als een huis, en waar in de gameplay eigenlijk alleen maar enkele kleine verbeteringen doorgevoerd hoeven te worden om het geheel nog beter te maken. Al zit daar natuurlijk ook het addertje onder het gras: kom aan een spelelement dat eigenlijk al goed is met de kans om het te verpesten. Dat risico bestaat met FIFA 16 natuurlijk ook. Maar goed, voordat we daar naar gaan kijken eerst een korte introductie op wat FIFA 16 precies is.
Moet je een game als FIFA 16 eigenlijk nog wel introduceren? FIFA is zo'n game die iedereen kent, ook als je het niet speelt of stiekem fan bent van de concurrent Pro Evolution Soccer. In de voetbalgame FIFA 16 sta je aan het roer van een echt bestaand team (carrièremodus of verschillende onlinemodi) of stel je op basis van een deck met kaarten je eigen fictieve team samen (de Ultimate Team-modus). Vooral die laatste modus heeft de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen, en is inmiddels uitgegroeid tot misschien wel de meest gespeelde modus van de game, zowel offline als online.
Een stukje terug heb ik het al gehad over de mogelijkheid om een gameplayelement dat al goed is, door verandering toch te verpesten. In het huidige FIFA 15 heeft EA Sports dat helaas weten te presteren op het gebied van de keepers. Enorm slecht zijn ze niet - gemiddeld gezien doen de keepers het echt wel oké - maar er zijn soms momenten waarop keepers volledig mis zitten. Je zou dan kunnen aanvoeren dat dit in het echte voetbal ook wel eens gebeurt, maar dat zou EA Sports alleen maar goed uitkomen. Het zit er dik in dat grote blunders van keepers gewoon liggen aan niet goed geprogrammeerde gameplay. Eén van de redenen waarom keepers soms een ogenschijnlijk makkelijke bal niet tegen weten te houden (of maar moeilijk weg weten te werken) zijn de animaties van de game. Hoewel er heel veel animaties in de game zitten, bestaan er voor sommige situaties gewoonweg geen animaties, waardoor de keeper technisch gezien de bal gewoon niet tegen kan houden. En om de keeper nu te laten teleporteren (lees: de animatie overslaan), dat gaat EA Sports ook weer te ver.
Een andere verbetering die doorgevoerd zou kunnen worden in FIFA 16, is de impact van spelers op het veld. FIFA 15 was de eerste game in de serie die slidings van spelers een permanente (visuele) schade op het veld aan liet richten, waardoor je tegen het eind van de wedstrijd soms over een flink omgetrapt veld aan het rennen bent. Het jammere is dat deze impact op het veld eigenlijk puur visueel is, en je er in de gameplay niet echt last van hebt. Geen polletjes die de keeper zouden kunnen verrassen, bijvoorbeeld, of een speler die uitglijdt over een nat en glad geworden stukje veld. Want ook regen kan invloed hebben op het voetbalspel, maar een langere regenbui zorgt niet voor een steeds slechter bespeelbaar veld; dat blijft de gehele wedstrijd hetzelfde. Genoeg mogelijkheden om dat deel nog wat realistischer te maken dan het nu al is.
Naast betere keepers en een nog realistischer veld zijn er best nog wat andere dingen die niet zouden misstaan in FIFA 16. De terugkeer van de handmatige zoekfunctie in de carrièremodus bijvoorbeeld, die een tijdje terug op onverklaarbare wijze is vervangen door alleen een scoutingsysteem. En stiekem hoop ik dat EA Sports het lef heeft om ooit het zaalvoetbal weer terug te brengen, zoals in de FIFA-games van rond de eeuwwisseling. Ik snap ook wel dat die vorm van voetbal jaren geleden alweer met FIFA Street een eigen game heeft gekregen, maar het spelen in de zaal (en gebruik maken van de muurtjes om te passen) was werkelijk geniaal en ik heb me er samen met vrienden uren mee weten te vermaken. Een meer realistische wens is een betere scheidsrechter, die bijvoorbeeld niet voor een overtreding fluit als er duidelijk voordeel is of een helft affluit net op het moment dat je in een veelbelovende aanval halverwege de helft van je tegenstander zit. Grrr, daar zijn toch veel goals niet gevallen, als je het mij vraagt. Relatief kleine verbeteringen dus, die FIFA 16 alleen maar weer beter kunnen maken. Zolang EA Sports in ieder geval niet in de val loopt en juist dingen stuk gaat maken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat niet zal gaan gebeuren.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
EA Sports
Uitgever:
Electronic Arts
Release:
24 september 2015
Gameliner Awards:
Beste game van 2015Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Microsoft heeft de rekening van 8000 dollar, die aan microtransacties zijn uitgegeven in FIFA 16, terugbètaald. Een 17-jarige jongen uit Canada...
Nieuws
FIFA 16 krijgt binnenkort een nieuwe patch, die onder andere de scheidsrechters verbetert. Electronic Arts heeft de patch notes vrijgegeven en een...
Review
We bevinden ons in september en dat kan in de gamewereld maar én ding betekenen: de strijd der voetbalgames is weer begonnen. Eerder deze maand liet...
Winacties
In samenwerking met onze vrienden van PSNcode en Livecodes deelt Gameliner wederom prijzen uit. Dit keer gaat het om tweemaal twintig euro aan punten...