Review
Review: Dragon's Dogma PlayStation 3
29 mei 2012Mijn voeten leunen op het moment van schrijven op een krukje. Links van mij een gekoeld biertje, rechts van mij een zakje met nootjes. Ik mag geen...
Capcom is één van de grootmachten in de gameindustrie. De ontwikkelaar lijkt tegenwoordig alleen maar bangers uit te brengen, maar dat is niet altijd het geval geweest. Ja, de Japanse gamemaker heeft periodes gekend, waarin de kwaliteit van de uitgebrachte titels toch wel ter sprake kwam. Denk hierbij aan titels, zoals DMC: Devil May Cry, Resident Evil 6, Dark Void, enzovoorts. De beruchte 'Crapcom' fase is een periode die de geliefde ontwikkelaar van zich af heeft weten te schudden, maar ze hadden het een tijdje zwaar. Echter, ook in hun mindere periode kregen ze het voor elkaar om geliefde games uit te brengen. Vandaag nemen we één van die games onder de loep, aangezien het best wel een relevante game is op het moment van schrijven. Ik heb het natuurlijk over de fantasierijke RPG: Dragon's Dogma.
Dragon's Dogma kwam op 22 mei 2012 uit voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Het plot kan opgesomd worden in een aantal sleutelwoorden: draak steelt jouw hart, vind jij niet zo tof. Ik ga hier niet zitten en vertellen dat Dragon's Dogma het hoogtepunt van diepgaand narratief design is, maar het is wel onwijs vermakelijk. Het heeft die vroege Capcom-charme, waarin de verhalen kwalitatief wellicht niet super zijn, maar wel boordevol persoonlijkheid zitten en onbedoelde humor bevatten. Het plot is simpel en ietwat lachwekkend, maar niet per se immersie brekend. In de wereld van Dragon's Dogma wordt nogal zwaar geleund op de testamenten van vanouds. De Arisen wordt gekozen door de draak en de uitverkoren is automatisch de gelukkige heerser van het land - al dan niet met een flink gat in je borstkas. Oh, en je moet het opnemen tegen de draak met de kracht van vier boze goden. Ja, dat is dan wat minder. Maar goed, dat kloppend ding wil je graag terug, dus aan de slag, Arisen!
Waarin het verhaal voornamelijk tweede viool speelt, is het vooral de open-wereld van Dragon's Dogma die de ervaring naar een hoger niveau tilt. Ik ken genoeg games, waarbij de wereld uiteindelijk veel meer het zware werk doet met betrekking tot het prikkelen van de speler. Dit is in deze RPG niet anders. Wanneer je door de introductie van de titel weet heen te bijten, dan wacht er een gigantische wereld op je, gevuld met bijzondere locaties, spraakmakende personages en echt doodvermoeiende wandeltochten van meerdere kilometers. Gelukkig hoef je dit landschap niet alleen te verkennen. Nee, je vrienden mogen niet meedoen, maar je eigen digitale slaven zijn wel van de partij! Een iconische gameplay-mechanic van Dragon's Dogma is het Pawn-systeem. Deze metgezellen vormen de basis van je party. Of je nu een extra boogschutter met elfenoren aan je ranken wilt toevoegen of een mage met de rug krommer dan Gandalf the Grey - in deze RPG maak je de party van je dromen. Of van je nachtmerries, het ligt er maar net aan waar je zin in hebt.
Iets waar Capcom altijd wel veel lovende reacties op wist te scoren, is het combatsysteem in Dragon's Dogma. Kijk, als je nu de originele titel oppakt, kan je wellicht het gevoel niet ontsnappen dat een beetje janky is. Hoort erbij! Wat Dragon's Dogma wel voorschotelt is snoeiharde actiegameplay, waarbij jouw wapens het verschil maken. Elk hit die je uitdeelt voelt als de impact van een tank, terwijl je ook beloond wordt voor het strategisch neerzetten van je pawns. Het is niet per se zo intens als Dark Souls, maar het weet nog steeds goed uit de hoek te komen. Zeker als je kijkt naar de grote variatie aan speelbare classes en hoe die evolueren naarmate je steeds dieper verzonken raakt in deze draak van een game.
De line-up aan diverse monsters draagt hier ook aan bij. Dragon's Dogma kent een fantasierijke collectie aan monsters, waarbij ik altijd het gevoel kreeg dat het een verzameling is aan de beste monsters die het genre te bieden heeft. De combat is natuurlijk erg sterk, maar als je alleen maar tegen Goblins vecht, dan is de lol er snel vanaf. Gelukkig heeft Capcom flink wat ervaring als het gaat om wanschepsels. Ja, de maker achter de Monster Hunter-serie heeft natuurlijk meer dan genoeg kennis in huis om ervoor te zorgen dat die open-wereld RPG vol zit met draken, reuzen, griffioenen en nog veel meer. Je komt hier echt wel aan je trekken, als je op monsterjacht wilt gaan. Dat Monster Hunter echt wel een rol gespeeld heeft in de ontwikkeling; dat specifieke kwartje viel bij mij toen ik de lange nek van de Hydra aan het beklimmen was. Een nostalgisch klimopje met een paar flinke gaten in mijn healthbar als gevolg.
Het is niet vreemd om je in te beelden, waarom Dragon's Dogma beschouwd wordt als zo'n enorme cultklassieker. Het is daarom extra bijzonder dat er een grootschalige sequel in het verschiet staat. De vraag is of het vervolg de aspecten blijft behouden wat het origineel zo bijzonder maakte. De campy storytelling, de impactvolle combat, de omvangrijke wereld - als we elk typerend onderdeel van Dragon's Dogma gaan noteren, dan zijn we hier morgen nog. Laat daarom in de comments weten wat jouw favoriete onderdeel is/was van de invloedrijke RPG. We zien jullie graag volgende week terug, wanneer Dragon's Dogma 2 in de winkelschappen verschijnt. Dat is wel een feestje waard, Arisen!
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Release:
25 mei 2012
Reviewscore:
Platforms: