Rayman 30th Anniversary Edition duikt op bij Australische rating

-

Onder het mom van beter nieuws dan geen nieuws: er is zojuist een leeftijdsclassificatie aangevraagd voor de 30th Anniversary Edition van Rayman bij de Australische overheid. Ja, Rayman is alive!

Veel nieuws is er helaas niet te melden, want dit is praktisch alle informatie waar we het mee moeten doen. Recentelijk is Rayman 30th Anniversary Edition verschenen bij de Australian Classification Board (ACB). De aanvraag is in behandeling genomen, waarbij de collectie een G-rating (alle leeftijden) toebedeeld heeft gekregen. Volgens de aanvraag is de game in ontwikkeling bij Atari en wordt deze tevens uitgegeven door Atari.

Rayman 30th Anniversary Edition

Overigens zou Ubisoft nog altijd bezig zijn met een nieuwe Rayman-game. Maar na het annuleren van de Prince of Persia: Sands of Time-remake en de laagste beurskoers ooit voor Ubisoft, is het nog maar de vraag of dit project daadwerkelijk het levenslicht gaat zien.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Rayman: 30th Anniversary Edition

Ontwikkelaar:

Digital Eclipse

Uitgever:

Ubisoft

Release:

13 februari 2026

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
NSW
PS5
XBS
Reacties
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu

26 januari 2026 om 07:58

Dat is mooi nieuws. Dit betekend misschien nog niks maar is toch een beter signaal dan een annulering.

Nu hoop ik dat het een unieke set wordt waarbij ook de geannuleerde opvolger van Rayman 1 is toegevoegd. Die is destijds geannuleerd om in te zetten op 3D. Goede keuze op zich maar ik mag hopen dat ze een Super Nintendo mini-tje doen en een geannuleerde game alsnog speelbaar uitbrengen.
Nu weet ik dat die game schijnbaar nog niet af was tijdens de annulering t.b.v. 3d.
Maar zou toch vet zijn als ze daar tijd voor krijgen.

Het is niet gezegd dat het gaat om een set. Mogelijk is het enkel de eerste in een opgepoetste resolutie( dat lijkt me wel nodig omdat tv’s toen kleiner waren. Nu is het meer pixels tellen.
Maar ik hoop dat het de klassieke games allemaal zijn
Rayman 1 T/m Rayman 3 met dan de toevoeging van de nooit uitgekomen Rayman 2 versie.
4 games in 1 set, instant buy.
Maar zonder die nooit uitgekomen is het ook een instant buy.
Ha zelfs zonder de 3d games is het ene insta buy.

0
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner

26 januari 2026 om 10:14

Aangezien Atari erachter zit, heb ik inderdaad het idee dat het om een retro-collectie gaat. Atari beheert namelijk Digital Eclipse en zij hebben zich gespecialiseerd in collecties (Mortal Kombat: Legacy Kollection, Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection en nog veel meer)

Wel hoop ik dat de 3D-games erbij zitten, anders is het een redelijk karig pakketje hoor hahaha

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu

26 januari 2026 om 14:50

Dat karige valt nog te bezien als de prijs niet te hoog is.
Als de prijs goed is dan kan enkel 1 game wel goed zijn. 20 euro voor Rayman 1 helemaal netjes in deze tijd wil ik best betalen.
Meer, dan vind ik ook dat er de 3D games inzitten.

Maar ik hoop wel dat die erin zitten. Allemaal in 4K 60fps en dan mag dat van mij wel 40 euro kosten.

Day one buy.

0
Avatar DanielofDaan
DanielofDaan

26 januari 2026 om 08:20

Rayman was mijn allereerste Playstation 1 game. Ik snapte er geen *** van, maar toch mooie herinneringen aan.

0
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner

26 januari 2026 om 10:12

Ja, Rayman is ook onderdeel van mijn allereerste games. Bizar dat we sinds 2013 geen mainline game meer hebben gezien in deze franchise. Hopen op het beste!

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 10:42

Zou leuk zijn.


Ik zie overigens nog steeds geen reden om pessimistisch te zijn. Dat ze een aantal games hebben geannuleerd betekent niet dat ze alles gaan annuleren en de lage beurswaarde betekent niet gelijk een naderende faillissement.

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 10:46

Nee, dat beweer ik ook nergens. Maar geen reden om pessimistisch te zijn, gaat nogal ver. Dat het ettert bij Ubi is onderhand wel duidelijk. Failliet zullen ze niet zomaar gaan, maar dat er projecten op het hakblok liggen is klaarblijkelijk het geval

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 10:51

Ja sorry ik kan gewoon echt niet pessimistisch zijn. Ik blijf gematigd optimistisch. Er zullen vast nog games geannuleerd worden maar er zullen ook nog genoeg ubisoft games zijn die het daglicht gewoon gaan zien.

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu

26 januari 2026 om 11:18

@Coola.

Dat er games gaan uitkomen is niet perse reden tot optimisme vind ik. Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat je bij Ubisoft dus juist pessimistisch moet zijn. Wat ik wil zeggen is dat het ligt aan welke games wél uitkomen en welke niet.

Als de games die wél uitkomen enkel de AC games zijn of enkel de FC games, en al alles wat iets meer creatief is geannuleerd wordt dan is het toch geen positief iets.
Dat zou voor het bedrijf wel succes kunnen betekenen maar voor fans die graag iets meer zien dan een standaard riedeltje met een nieuwe look en verhaal zou dit slecht zijn.
Als bedrijf zullen ze wel overleven.
Maa de vraag is kunnen we positief zijn op het echte creatieve en sterke games naast de al bestaande series of gaan ze richting massa productie enkel de standaard dingen doen. En ze doen de AC stijl goed hè. Begrijp me niet fout. Maar een bedrijf die maar 1 ding doet en de rest àlles annuleert noem ik niet succesvol of een goed bedrijf ook als ik wel geniet van het product.

Dus ik ben gematigd positief over de nieuwe bedrijfsindeling. Maar als er veel wordt geannuleerd wat juist meer creatief is dan stemt het me toch mineur.

Maar voor nu hebben ze de richting mee.
Zeker als zulke dingen als Rayman 35th anniversary ook echt uitkomt.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 11:28

Bij Rockstar klagen we toch ook niet dat ze enkel GTA en RDR maken. Is ook vooral eenheidsworst.

En please kom niet met het kwaliteit riedeltje want qua open world is ubisoft/assassin's creed ook gewoon goede kwaliteit.

0
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner

26 januari 2026 om 11:33

To be fair: ik klaag wel dat Rockstar geen Bully 2 en/of L.A. Noire 2 maakt. Maar ik kan me voorstellen dat ik in de minderheid ben hahaha

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino

26 januari 2026 om 11:48

@Coola Ik bewonder je positieve blik op het geheel, maar als ik heel eerlijk ben lijkt het niet een heel realistische blik te zijn.
En mijns inziens delen de aandeelhouders en de ceo die positieve blik niet gezien de kunstgrepen die ze uithalen de laatste tijd om het tij te doen keren.
Het positieve aan het geheel is dat ze ingrijpen, maar het feit dat het nodig is geeft toch wel echt aan dat het niet echt goed gaat met Ubisoft. Ubisoft schat zelf in dat ze over 2026 1 miljard $ verlies gaan draaien. Ik denk dat als er iemand in het management van Ubisoft dat zou bestempelen als niet negatief dat ie zijn baan wel kwijt is.

Het is ook nog maar te bezien of de ingrepen een positief effect gaan hebben, want hoewel het onderverdelen van games in 'creative houses' een goed idee lijkt, zitten er toch wel wat rare keuzes in.
Creative House 1 is natuurlijk een gedwongen keuze gezien de samenwerking met Tencent. Hierin zitten de belangrijkste IP's van het moment. AC, FC en Raibow Six is waar volgens mij het meeste geld verdiend wordt.
Ik ben benieuwd of deze samenwerking met Tencent wel positief gaat uitpakken voor Ubisoft.
De rest van de houses bevat volgens mij, buiten The Division, IP's die al een tijdje niet super veel opbrengen of waarvan al een hele lange tijd geen (succesvolle) game voor is uitgekomen.

In de artikelen die ik gelezen heb over de interne werking van Ubisoft en het ontwikkelproces dan ligt het vooral aan verschillende lagen van management die allemaal iets te zeggen willen hebben over de games. Er is geen expliciete creatieve leiding meer zo lijkt het die bepaalt wat wel in een game komt en wat niet. Het feit dat een remake (!) van PoP Sands of Time ze zoveel tijd kost, ze overnieuw moeten beginnen en uiteindelijk de game moeten annuleren geeft toch wel aan dat er echt iets goed mis is daar. Een game nota bene die bijna af leek te zijn.
Maar Beyond, Good and Evil 2 wordt dan niet geannuleerd, ze ploeteren gewoon lekker verder.

Punt is, ik had graag gezien dat ze juist in die laag zouden ingrijpen. Ubisoft is altijd een enorm creatieve ontwikkelaar geweest, ze moeten de creativiteit weer leidend laten zijn. En het nieuwe plan mist mijns inziens een ingreep op dat vlak.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino

26 januari 2026 om 11:52

@Coola GTA en RDR eenheidsworst noemen vind ik het net zo'n grote leap als niet pessimistisch zijn over de situatie waar Ubisoft zich in bevindt.
GTA en RDR komen niet om de 2 jaar uit en zijn kwalitatief niet vergelijkbaar met AC en FC om maar wat te noemen. En dan hebben we het niet eens over hoe goed die games presteren.

AC is zeker goede kwaliteit, maar RDR en GTA zijn toch wel richting het exceptionele. Er zijn echt maar weinig games die daaraan kunnen tippen.

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu

26 januari 2026 om 12:15

@coola.

Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking.

Die hebben ook niet zo’n mooie achtergrond als Ubisoft. Rockstar deed vanaf eerste momenten al niks anders. Dus dit is wat we van ze verwachten.

Bij Ubisoft is het toch echt wel anders.
Die hebben een enorm mooie back catalogus wat ze geen zak mee doen.

Kijk ik snap je vergelijking maar als een bedrijf nooit iets andere deed is dat wel een andere situatie als dat een bedrijf zoveel moois heeft gemaakt en daar niks meer in durft of de kennis gewoon niet meer heeft.

Als je als bedrijf heel veel kon maken en nu ineens enkel de succesnummers dan is het als bedrijf wel goed maar weinig echt uniek.

Dus ja ik kijk Rockstar niet zo aan als Ubisoft,
En dat is enkel omdat Ubisoft veel meer moet kunnen. Dat bedrijf heeft zoveel moois gemaakt. Rockstar is altijd een eenheidsworst geweest. Zeker sinds de ps2 tijd.
Ubisoft was in die tijd zo goed bezig.

Ik vind het jammer dat dat mooie unieke passievolle bedrijf wel gegaan is voor de richting Rockstar.

En hey ik bedoel niet dat Ubisoft dan een slecht bedrijf is. Maar ik vind het jammer voor alles wat zij ooit deden.

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 12:20

Rockstar en Ubi met elkaar vergelijken slaat als een tang op een varken. Dit zijn twee totaal verschillende bedrijven met een totaal andere catalogus aan ip's. Kan Rockstar meer doen op het gebied van andere IP's? Zeker! Bully mag terugkeren, het is jammer dat ze Max Payne na een derde deel hebben verwaarloosd en een nieuwe IP zou zeker welkom zijn.

De releasecycle is echter significant anders voor de top IP's van R*, waar Ubi overduidelijk een focus heeft op een jaarlijkse/ tweejaarlijkse release van een Far Cry of AC. Allemaal geen slechte games, maar wel met ieder deel een zeer marginale evolutie op de formule. Ik ken ubi vooral van de unieke ip's buiten de giganten om en het is dan ook jammer dat ze daar niet meer de focus op leggen.

Niet dat ik niet kan genieten van AC, maar juist omdat ze opeens met Watch Dogs of het zeer andere Watch Dogs 2 op de proppen kwamen. Of bijvoorbeeld een Rayman in een compleet andere, zeer succesvolle vorm wisten te gieten.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 12:33

Maar welke evolutie kent gta of rdr dan? Want in gta5 en rdr 2 had je bijvoorbeeld totaal geen vrijheid in hoe je een missie voltooid. In rdr 2 faal je zelfs een missie als je op de trein springt via de verkeerde kant.

Qua story telling en personages is rockstar vernieuwend. Maar hun missies structuur is nog steeds dezelfde structuur als die van GTA 3.

Terwijl je in bijvoorbeeld assassin's creed shadows , Unity en Far cry zo'n beetje totale vrijheid hebt qua hoe je missies voltooid.

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 13:09

Nouja, de grootste vernieuwing en uitbreiding in de games zit hoofdzakelijk in het online gedeelte. Neem een voorbeeld aan de heists

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 13:21

Het online gedeelte is nou net juist het gene waar ik niks mee heb.

Heb de eerste paar heists (tot 2018) gespeeld maar ik vind ze te beperkt. Je hebt te veel verplichtingen waar je aan moet voldoen.

En ik ben nog steeds zuur door hoe rockstar is omgegaan met RDO.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino

26 januari 2026 om 13:26

@Coola Met alle respect, je pakt een detail wat niet klopt aan een missie in RDR2 (In rdr 2 faal je zelfs een missie als je op de trein springt via de verkeerde kant.) om daarmee proberen aan te tonen dat je totaal geen vrijheid hebt in hoe je alle missies aanpakt zonder enige context van welke missie het is. Het kan volledig logisch zijn in de context van die missie. En anders zou ik zeggen dat het een bug is. Moeten wij hier dan alle bugs van de AC games gaan benoemen, want dat zitten we hier nog wel een tijdje.
Je hebt in de AC-games toch ook achtervolgingsmissies, waarbij je je target kwijt kan raken waardoor de missie faalt? Is dat niet hetzelfde?

Gezien je nogal positieve posts over Ubisoft ondanks een voorspelde verlies van 1 miljard, het annuleren van games, het sluiten van studio's, een deal aan moeten gaan met Tencent en het onvermogen om games op tijd uit te brengen en daarbij de rare verglijkingen ten opzichte van Rockstar is me wel duidelijk dat je een fan bent van Ubisoft.
En dat is prima, maar het lijkt er ook een beetje op dat je omtrent dit onderwerp de realiteitszin een beetje verloren hebt, waardoor ik het lastig vind een discussie met je aan te gaan.

Als er iemand naast een neergestort vliegtuig staat en met volle overtuiging blijft verkondigen dat het vliegtuig echt, maar dan ook echt geen vertraging heeft opgelopen dan weet ik dat een discussie niet zoveel zin heeft.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 13:40

Het is de missie dat je voor Sherrif Gray achter de ontsnapte gevangen aan moet gaan, je moet de trein van uit rechts bespringen, Via links op de trein springen betekent mission failed. En er zijn nog veel meer missies waarbij je faalt als je van het gescripte pad afwijkt. Dat is in mijn ogen achterhaalde missies structuur.

En inderdaad tot en met assassin's creed syndicate was je doelwit kwijt raken of te veel afstand tussen je doelwit en jezelf hebben instant mission failed, maar sinds origins zit die limitatie er niet meer in.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 13:43

En ik ben overigens geen fan van Ubisoft. Als Assassin's Creed bijvoorbeeld word verkocht aan THQ, EA of tencent. Of als Vantage studios word losgekoppeld van Ubisoft en Assassin's Creed blijft maken dan jump ik gelijk schip.

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 13:59

huh, maar dan blijf je toch voor Ubisoft?

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 14:01

Nee, ik blijf voor assassin's creed. Als bijvoorbeeld vantage studios los word gekoppeld van ubisoft, dan heeft ubisoft niks meer te maken met assassin's creed.

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 14:12

I see, dan heb ik je comment verkeerd gelezen

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino

26 januari 2026 om 14:16

"En ik ben overigens geen fan van Ubisoft."
Ik wil niet lullig doen, maar dat is behoorlijk lastig te geloven als je kijkt naar jouw posts in deze discussie.

Wat betreft die missie, net de missie opgezocht op YT, duidelijk een bug. Alle games bevatten bugs ook AC. Dat zegt helemaal niks over de vrijheid die je hebt in het aanpakken van missies.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 14:24

Een bug die dan nog steeds niet is opgelost

Maar dit neemt niet weg dat de missie structuur van zowel gta 5 als RDR2 in mijn ogen achterhaald is. Je moet missies nog steeds voltooien, op de manier die Rockstar voor ogen heeft. Je mag niet van het pad afwijken. Iets wat je bij assassin's creed sinds Origins wel mag doen.

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu

26 januari 2026 om 15:01

@Hahaha mannen. Mooie discussie altijd.

Persoonlijk vind ik dit het leukste, ik bedoel je kunt het met elkaar oneens zijn maar meningen kunnen nu eenmaal botsen, ik vind dit lekker en Keesje niet. Dan kan Keesje alles op tafel gooien met feiten waarom het niet lekker is tot aan ongezond en weet ik wat. Maar als ik het lekker vind vind ik het lekker.

Overigens vind ik het wel knap @ Coola dat jij nu zegt dat je met AC zou verhuizen, dat had ik niet gedacht.
Ik dacht ook altijd dat je Ubisoft fan bent. Maar je bent dus eigenlijk fan van die games. Niet zozeer wie het maakt zolang het maar de juiste stijl blijft.
Nice

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo

26 januari 2026 om 16:37

(bijgewerkt 26 januari 2026 om 16:46)

@Coola

Ubisoft brengt elk jaar van dezelfde franchises die we al meer dan 20 jaar kennen een game uit. Het klopt dat ze hier en daar wat verandert hebben aan Assassin's Creed, waaronder het nieuwe rpg-systeem, maar ik zou je er vriendelijk op willen wijzen dat dit sinds 2017 onveranderd is gebleven, en dat is ondertussen al bijna 10 jaar geleden. Veel mensen zijn dit reeds beu, en het is meer dan duidelijk dat ze zich niet blijven heruitvinden, maar eerder een bepaald principe uitmelken wanneer ze daar succes uit halen. Origins was in '17 een geweldige game en was toen verfrissend, maar helaas hebben ze sinds Odyssey dit succesrecept uitgemelkt, zij het uit voorzichtigheid of omdat het makkelijker te copy-pasten was op jaarbasis. Eveneens werden deze games heel snel na elkaar uitgebracht, waardoor de kwaliteit ook niet altijd even fantastisch was, zij het op vlak van verhaal en/of open wereld. En to be fair zijn er ook heel wat problemen met het recycleren van bepaalde physics, zoals het paardrijden dat sinds Assassin's Creed II nog steeds bijna onveranderd blijft, of de houterige parkour en combat. Dit zijn allemaal puntjes in een Assassin's Creed game die zeer belangrijk zijn voor de spelervaring, maar helaas nooit geperfectioneerd werden, omdat Ubisoft kwantiteit boven kwaliteit verkiest, iets dat hen nu ook op lange termijn duidelijk genekt heeft.

Rockstar daarentegen brengt de afgelopen 13 jaar maar twee games uit, en jawel, games die eveneens puren op oude succesrecepten, maar blijft zich wel vernieuwen op vlak van technologie (RAGE engine die elke game vernieuwt), physics en storytelling. De tijd die we moeten inboeten omdat we wachten op een nieuwe game van hen, wordt gelukkig gecompenseerd door een tot in de puntjes afgewerkte ERVARING (ik leg de nadruk hierop).

Elke keer wanneer Rockstar een nieuwe game uitbrengt is het inderdaad een ervaring. Het is grensverleggend voor zowel de speler als de andere bedrijven, die vanaf een nieuwe Red Dead Redemption of GTA moeten zien dat ze kunnen meten met de kwaliteit die Rockstar brengt. De open wereld van Red Dead Redemption II is onovertroffen, en dat was een PlayStation 4 game. Als GTA VI uitkomt op deze nieuwe generatie aan hardware, gaat iedereen zijn mond openvallen, daar mag je zeker van zijn. Het is zelfs zo groot, dat het een sociaal evenement genoemd wordt, en zich boven de release van blockbuster films kan plaatsen, en dat is een hele prestatie voor een videogame.

Als we dan gaan zitten banaliseren tot "je kan niet afwijken tijdens een missie" (iets wat heel veel games nog steeds doen, het blijft een game), dan zit je een beetje te zoeken naar pietluttige zaken om ook maar iets van kritiek te vinden. No offense.

Lieve Coola, leuke discussie, maar Rockstar Games' reputatie en games vergelijken met wat Ubisoft elke keer uitpoept, is echt appelen met peren. Een nieuwe Red Dead Redemption of GTA is sowieso innovatiever dan een jaarlijkse Assassin's Creed. Er is een terechte reden waarom Ubisoft in slechte papieren zit. En als we muggenziften over missie design, dan kan ik je vertellen dat ik al vaak naar mijn televisie heb zitten brullen met wat Ubisoft ons de laatste jaren voorgeschoteld heeft, of wanneer ik de zoveelste fetch quest moet aangaan en me afvraag of ik aan het werken of aan het gamen ben.

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino

26 januari 2026 om 16:59

@Frowdo
Ik sluit me hier bij aan

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 17:08

@Mister_Frowdo, chapeau voor de uiteenzetting van de reply!

Uiteindelijk denk ik dat het gewoon een kwestie van voorkeur is. Ik ken zat mensen die AC helemaal fantastisch vinden en toegegeven, voor de open wereld games was ik daar één van.

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo

26 januari 2026 om 17:16

Haha, allee merci!

Ik ben ook al sinds het begin van de eerste Assassin's Creed game een fan, en ik koop de games nog steeds voor hun open werelden. Maar inderdaad een kwestie van smaak, al vind ik ook wel dat er objectief gezien ook bepaalde zaken fijner mogen uitgewerkt worden qua gameplay wanneer je game zijn funderingen bestaan uit parkour en combat. Als ik na twintig games nog steeds regelmatig vastloop tijdens het klauteren over daken, of je personage gaat niet naar de richting die je wilt, terwijl je de controls perfect gebruikt, dan weet je dat het niet bijzonder goed afgewerkt is. Ik denk dat Ubisoft er goed zou aan doen om net zoals met Origins even een pauze in te lassen tussen hun games, om samen aan tafel te zitten met het design team en de kaarten te hertekenen, zowel op het vlak van hun producten en hun marketing.

Veel mensen wantrouwen de producten van Ubisoft tegenwoordig, en dat is toch met een onderbouwde reden. Uiteraard zijn er ook veel mensen die overdrijven, maar dat heb je met elke ontwikkelaar. Ik hoop dat ze zich herpakken, en dat ze nog eens iets innovatief kunnen presenteren.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 17:39

Ik vind de parkoer van Assassin's Creed sinds Unity de beste parkoer hebben en in shadows en hebben ze het nog een stap verbeterd. Games zoals dying light en mirror's edge of Ghost runner zouden willen dat ze zulke goede parkoer hadden.



Overigens qua assassin's creed mogen ze van mij wel een game maken met bijvoorbeeld het Romeinse rijk ten tijde van ceasar op een zo goed als 1:1 schaal. Als er een developer is die er een prachtige , sfeervolle en levendige wereld van kan maken is het ubisoft wel.


En ja ik ben serieus en nee het is niet onmogelijk ubisoft kan dat zeker.

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo

26 januari 2026 om 17:50

(bijgewerkt 26 januari 2026 om 17:52)

@Coola

Akkoord, Unity had fenomenaal goede parkour! Ook was het zwaardvechten top, gebaseerd op echt schermen, wat klassevol overkwam. Eveneens had Unity een leuke speeltuin aan Parijs, maar na Syndicate miste ik persoonlijk de grote steden. Shadows' parkour was buiten op rotsen klauteren, de relatief lage daken van de vele dorpjes en de gebruikelijke toren met viewpoint niet heel hard aanwezig omwille van de beperkingen die oud Japan biedt voor een game die zich baseert op free running. Het was wel cool om op de grote schepen te klauteren, maar na een tijdje werd ik dit vrij snel beu. Dit vond ik bij Egypte in Origins minder erg, omdat het destijds nieuwer aanvoelde. Ook was het verhaal van die game top.

Van mij mogen ze de volgende game laten afspelen in een grote stad, want sinds de rpg games zijn ze volledig afgedwaald van wat de originele fans zo leuk vonden aan Assassin's Creed. Mirage was voor mij persoonlijk een stap in de goede richting, waarbij een kleinere open wereld met meer opties voor parkour de hoofdrol speelden. Het minder interessante hoofdpersonage filter ik weg, want de stad en de sfeer maakte alles goed.

0
Avatar Auxilius27
Auxilius27

26 januari 2026 om 17:52

Dat is inderdaad een heel knappe uiteenzetting. Hulde ook aan iedereen die in deze post enorm respectabel reageert. In het verleden heb ik op o.a. PlaySense andere discussies gezien die uiteindelijk veranderden in een grote scheldpartij. Mooi om te zien dat het op deze website anders verloopt. We hebben allemaal een hart voor gaming en smaken verschillen nu eenmaal.

0
Avatar Coola
Coola

26 januari 2026 om 17:57

Ubisoft maakt nu goede keuzes met Assassin's Creed. Hexe word meer linair en compacter. Maar ze maken daarnaast ook de juiste keuze om de rpg stijl AC games niet te dumpen. Die Assassin's Creed die naar hexe komt word weer een grote open wereld rpg en dat is geen foute keuze.

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu

26 januari 2026 om 19:11

@Frowdo,

Wow en ik dacht al dat ik koning lange reacties was. Maar jij kunt er ook wat van. Niet slecht bedoelt. Je ‘betoog’ is netjes en goed onderbouwd.
En ik sluit me daarbij aan.

@wie het wil weten:

ja ik volg elke Ubisoft game omdat ze dat voor mij verdient hebben met alles wat ze ooit deden.
De Beyond good and evil, Rayman, splinter cell en een voor mij heel vette game: Tom Clancy’s H.A.W.X.
Daar heb ik toch wel veel plezier aan gehad.

Of een Shaun White snowboarding.

Man als je kijkt naar de lijst van games die ze in de jaren 2000 tot 2020 hebben gemaakt dan zie je namen waarvan je denkt waarom doet Ubisoft alleen maar open wereld dingen.
En ja die oude games zijn echt niet allemaal verdienstelijk qua kwaliteit en of inkomsten.
Maar ze bewezen wel dat ze veel passie hadden om gewoon iets te maken.

En daarom houd ik elke Ubisoft game in de gaten. Maar ondanks dat ik veel plezier beleef aan AC shadows en een aantal vorige games vind ik het wel jammer dat dat concept is wat ze doen.

Ze hoeven daar voor mij niks aan te veranderen wat betreft gameplay en wereld. Maar waarom niet ook wat kleinere games erbij.
Pak hem beet zoals Hyper V-Ball op de 16 bit consoles ooit kwam.
Dat soort lol maken ze niet meer,
En nee dat we geen geweldig spel vind ik maar dat is niet het punt.

Het punt is dat AC geweldig kan zijn en blijven, maar zo zonde dat een team wat zo iets kan maken wat grafisch en wereld betreft niet de kans krijgt om eens los te gaan op iets nieuws wat geen beperkingen heeft in de Setting die al gezet is door voorgaande games.
Een nieuwe AC moet wel in dat straatje passen.
Ik zou dat zelfde team wel een willen zien wat die maken van een fantasy wereld en daarin een totaal vrijheid om de game te maken zonder de regels die al gezet zijn in die wereld.

En ik ben het met de anderen eens dat het een relaxte discussie is. Een mooie manier om elkaar te vertellen wat we ervan vinden zonder persoonlijk te zijn.



0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 19:19

@Auxilius27, eens! Super relaxt dat we elkaar wel in waarde laten, verschillen van mening mag altijd.

Overigens wat betreft het freerunnen, Ghostrunner doet het wat dat betreft aanzienlijk beter

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo

26 januari 2026 om 23:50

(bijgewerkt 26 januari 2026 om 23:53)

@Watashi
Ja, ik kan er soms ook wat van, haha! I'm sorry!

@Auxilius27 & RudeRudeson
Het heeft geen zin om meningsverschillen te bevechten met onrespectvolle taal. We zijn allemaal fan van dezelfde hobby en we hebben allemaal verschillende smaken. Ik denk dat de meesten onder ons toch wel inmiddels zowel fysiek als mentaal volwassen zullen zijn. Daarbij, wanneer je zelf of een andere persoon zo zeker is van zijn/haar stuk, dan heeft het weinig zin om te discussiëren. Het is leuker om dan water bij de wijn te doen en te relativeren. Met diplomatie bereik je meer. Met respect naar elkaar toe bereik je alles.

@Coola
Ik had ook ergens gelezen dat Hexe een kleinere open wereld ging worden, maar het stelt me gerust! Het idee intrigeert me alvast, heksenvervolging en historisch Duitsland (?) dacht ik. En iedereen zijn voorkeur wat betreft het rpg-systeem. Ik heb nooit echt de meerwaarde gesnapt sinds Odyssey, maar dat is leuk nieuws voor iedereen die dat element kan smaken.

0
Avatar ghost
ghost

26 januari 2026 om 10:59

Een jaar te laat.

0
Avatar stefan52a
stefan52a

26 januari 2026 om 11:10

Ben benieuwd wat dit allemaal gaat bevatten, denk de eerste drie games?

0
Avatar MooiMan
MooiMan

26 januari 2026 om 14:13

Een nieuwe versie van de eerste Ray-Man game met opgepoetste graphics, verbeterde controls, een soepelere camera en andere QoL updates zou echt top zijn! Dan komt ie dag 1 in huis!

0
Avatar Auxilius27
Auxilius27

26 januari 2026 om 17:46

Enorm goede herinneringen aan Rayman en het is jammer dat Ubisoft deze IP zo lang in de koelkast heeft gestoken. Ik hoop dan ook oprecht dat er enkele mooie opgepoetste remasters aankomen, maar nog meer hoop ik op een volledig nieuwe game.

0
Avatar Reb3nga
Reb3nga

26 januari 2026 om 20:39

Rayman Legends was toch wel een vd allerbeste platformers vd afgelopen 25 jaar.
Ik lees dat deze game 4.5 miljoen x over de toonbank gegaan is, hopelijk zien we snel een vervolg!

0
Avatar RudyWijnberg
RudyWijnberg

26 januari 2026 om 21:01

Met dat soort cijfers zou je inderdaad wel een vervolg verwachten!

0
Avatar Dwaaskaas
Dwaaskaas

26 januari 2026 om 21:59

Of je nu RDR 2, GTA 5 of AC Shadows speelt, vrijheid is in elke game maar een illusie; uiteindelijk kom je altijd bij een onvermijdelijk einde, welke keuzes je ook maakt. Dit maakt Bioshock op bijzonder knappe wijze pijnlijk duidelijk, trouwens.

0
Avatar DanielofDaan
DanielofDaan

26 januari 2026 om 22:03

*Baldurs Gate joins the chat*; 17,000+ verschillende endings. Maargoed, het blijft een onvermijdelijk einde.

0
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord