XBOX-CEO is duidelijk: 'platformen moeten exclusieve content hebben'
Tijdens een interview met Bloomberg Tech heeft XBOX-CEO Asha Sharma een boekje open gedaan over de ideeën achter exclusieve content.
Sharma geeft aan dat XBOX weer volop bezig is met het ontwikkelen van een platform. Om dit gaming ecosysteem staande te houden, zijn exclusieve content en services noodzakelijk, aldus de eindbaas van de XBOX-divisie. Ze geeft verder aan dat de groene gamegigant per titel nu heel bedachtzaam te werk gaat en dat ze kijken naar relevante voorbeelden in de industrie. Sony's PlayStation heeft recent besloten om hun singleplayer-games enkel op de PS5 te houden. Dit kan een model zijn dat XBOX gaat volgen, maar concrete stappen worden niet genoemd tijdens het interview.
Een mooi moment om deze woorden kracht bij te zetten is tijdens de aanstaande XBOX Games Showcase 2026. Het is echter onduidelijk hoever XBOX wil gaan om exclusiviteit terug te brengen in diens langlopende strategie. Sharma lijkt in ieder geval met deze statements te hinten naar een nieuwe aanpak. Ze blijft natuurlijk spreken over 'de terugkeer van XBOX' en ondersteunt dit met de nodige activiteit. Er zijn meer updates en features in de afgelopen honderd dagen uitgebracht, dan het afgelopen jaar. In de aankomende honderd dagen wil ze de 'business resetten'. Wat dit gaat betekenen; Master Chief mag het weten. Het worden in ieder geval interessante periodes voor de XBOX-fans.

Hoop jij exclusieve XBOX-games terug te zien? Laat het ons gerust weten.
Waar Bram ooit begon als groentje, staat hij inmiddels aan de frontlinie en stuurt hij het redactieteam aan als Content Manager. Hij is overal op, en in, de site terug te vinden: van spraakmakende nieuwsberichten en eigenzinnige reviews tot cataloguswerk en PR. Mocht hij een keer niet met Gameliner bezig zijn, wat zelden voorkomt, dan verliest hij zich in de wereld van horrorgames, actie-RPG’s en sci-fi first-person shooters.
-
TrailerRomeo is a Dead Man verwelkomt Hotline Miami in eerste contentupdate
De allereerste contentupdate voor Romeo is a Dead Man is een feit. De titel bundelt de krachten met Hotline Miami en krijgt er twee nieuwe features bij.
0 reacties -
SeriesTEKKEN krijgt een cartoonmake-over in TEKKEN! CARTOON
In het kader van onverwachte aankondigingen op de vrijdag: TEKKEN komt binnenkort in cartoonstijl naar je beeldscherm.
0 reacties -
SeriesHandgetekende anime Sekiro: No Defeat toont nieuwe beelden
Fans van de meedogenloze FromSoftware-game Sekiro: Shadows Die Twice kunnen hun lol op met de nieuwe beelden van Sekiro: No Defeat.
0 reacties -
WeekendmodusWeekendmodus: van 26 juni 2026 met Raft, wat speel jij?
Zoek je schutting voor code rood? Kom even schuilen voor de belachelijke temperaturen in de nieuwe Weekendmodus en vertel ons je hitteplannen!
57 reacties
Was phil dan zo dom bezig of mogen er nu andere dingen opeens?
Ze hebben geen visie. Het is duidelijk dat ze weer een worst voor hangen, zodat mensen willen gaan klappen om niks. Dit klinkt weer zoals “We kijken wel en gooien wat tegen de muur en zien wel wat blijft plakken”. Je merkt dat het een enorme bende was als ze zelfs nu al niet duidelijk zijn. Alles blijft maar vaag bij MS.
Ik kan hun interviews gewoon niet meer serieus nemen. Phil zei ook veel wat hun fanbase wilde horen.
Het ding is dat playstation gewoon een gevestigde brand is. Een koopt een playstation en de vriendjes ook want ze willen allemaal hetzelfde en met elkaar fifa en callof duty spelen. Daarnaast heb je in ps3, ps4 en ps5 al een hele library opgebouwd, die wil je meenemen naar de volgende generatie.
Ik zie echt geen reden om een Xbox te kopen. Ik haal het wel voor pc en als de game echt alleen voor Xbox uitkomt dan heb ik gewoon pech. Nog meer dan genoeg te gamen op mijn playstation library en de pc.
De tijd dat ik een console voor 3 of 4 games locht is echt voorbij. Mijn opgebouwde library geeft de doorslag
Tja als je alle Xbox games ook op andere platforms kan spelen dan is de noodzaak van een specifieke Xbox console niet echt aanwezig.
Vond het een nobele gedachtengang maar je ziet toch van tevoren wel aankomen dat door zo’n strategie je console verkopen helemaal door de grond zakken.
Heel goed dat ze weer voor exclusives gaan, voor nu dan, maar wie weet hoe ze er over 6 maanden weer instaan bij Xbox.😅
Ze weten gewoon echt niet wat ze willen bij Microsoft
Leuk dat AIsha Shairmai dat allemaal wil, maar The Rock weet eigenlijk niet beter dat Phil Spencer dit ook wilde. Alleen kreeg hij dit niet meer voor elkaar en lijkt AIsha de vrije hand meer te krijgen 🤷🏼♂️
Maar prima die exclusives, houdt iedereen een beetje scherp die concurrentie…
Microsoft moet gamers vooral een reden geven om een XBOX te moeten aanschaffen. Want als alle games en services op alle hardware te spelen is, omdat 'alles een XBOX' is, waarom zou je dan nog zo'n extra apparaat voor heel veel geld aanschaffen? Zonder die noodzaak zullen mensen wel twee keer nadenken, voordat ze zo'n investering doen. Zeker in tijden waarin alles steeds duurder en onzekerder wordt.
Zo'n strategie werkt alleen als alle andere consoleboeren meedoen. Net zoals je met elke dvd-speler elke dvd kan afspelen. Het zou zelfs de gamesindustrie significant vereenvoudigen, waarbij consoles dan alleen nog op performance concurreren. Maar Nintendo en Sony doen bepaald niet mee. Zij blijven grote exclusives ontwikkelen en zo hun consoles relevant houden. WIl je Mario spelen, dan heb je een Switch nodig, klaar. En tja, dan blijf je als Microsoft achter.
Geniaal is die Sharma, dat zouden meer console boeren moeten doen exclusieve games 😅.