Review: Assassin's Creed III - Tyranny of King Washington: The Infamy Xbox 360

The Infamy (ook wel 'de schande') is het eerste deel van The Tyranny of King Washington. Een verhaal losstaande van het verhaal op de disc van Assassin's Creed III, bestaande uit drie delen. De volgende twee delen zullen volgen in maart en april.

Een andere realiteit

In het eerste deel van The Tyranny spelen we als de verwarde Connor die op een zonnige dag wakker wordt gemaakt door zijn moeder. Waarschijnlijk zal je net zo verbaasd kijken als Connor die dan ook eerst even drie keer met zijn ogen knippert. Zij vertelt hem dat King Washington een van 'The Pieces of Eden' in handen heeft. Met deze staf heeft de koning controle over alles en iedereen en is niets hem te sterk af. Washington bewandelt het duistere pad en maakt een einde aan het leven van de onschuldige burgers die hem niet gehoorzamen.

Connor, die beseft dat hij niet meer tot de Assassin's behoort en als het ware opnieuw geboren is in een andere realiteit, weet dat hij ook dit keer de held uit moet gaan hangen om aan deze gebeurtenis een eind te maken. Zijn Assassin-outfit is vervangen door een stoer wolven-outfit die zeer zeker ook wat warmer zal zijn in de sneeuw, maar dat kunnen wij natuurlijk niet voelen.

De opnieuw aangeklede spelwereld is netjes gedaan. Er is in het drop chaos gecreëerd en je ziet overal dat onschuldige burgers worden gedood en brokstukken van huizen vliegen je om de oren wanneer je deze burgers wilt helpen. Het dorp in de Frontier is bijna vergelijkbaar met een gebombardeerde stad uit de Tweede Wereldoorlog.

Van mens naar wolf

In de loop van dit verhaal krijg je de mogelijkheid om jezelf voor een korte tijd onzichtbaar te maken. Dit is in de missies van deze uitbreiding toch wel een vereiste om langs de massa's aanhangers in de enorme kampen van Washington te komen. De Assassin's uit je broederschap die eerst altijd met een fluitje op te roepen waren wanneer je in gevaar was zijn vervangen door drie wolven die, wanneer jij wilt, een vijand benaderen en deze met hun vlijmscherpe tanden dood bijten.

Eigenlijk heeft Connor er een soort van superkracht bijgekregen. Met deze twee skills is hij niet te stoppen. Wanneer je de onzichtbare kracht gebruikt, zal je gezondheid snel verminderen zodat je hem niet continu blijft gebruiken. Maar wanneer je je van beschutting naar beschutting onzichtbaar verplaatst en hem daarna weer uit zet, zal je gezondheid zich vanzelf weer opladen waardoor je de skill oneindig lang kunt gebruiken. Als er maar genoeg struiken en hooiwagens zijn. Er zijn een paar bewakers met honden in het spel gebracht om het lastiger te maken je op deze manier voort te bewegen, maar deze honden zijn makkelijk te misleiden met wat lekkernijen die je dropt in de bosjes.

Misschien ook maar goed dat je deze superkrachten krijgt op de helft van dit ongeveer twee uur durende deel, omdat je ze na een tijdje wel weer zat bent. Dit deel van The Tyranny speelt zich af in de Frontier waar hier en daar nog wat extra schatkisten liggen om beroofd te worden en andere kleine opdrachten zodat je je speeltijd nog iets kunt verlengen. De andere gebieden zijn niet beschikbaar en je kunt je reeds gekochte wapens die je in het verhaal op de disc hebt gescoord niet gebruiken.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Het is aan de gamers en fans van Assassin's Creed om te bepalen of zij het geld over hebben voor een aantal uur extra speeltijd met de mogelijkheden en skills die deze uitbreiding te bieden heeft. De Frontier is mooi verbouwd tot totale chaos en het is amuserend om het verhaal te volgen, maar de superkracht die we moeten gebruiken in dit deel verandert de gameplay compleet en maakt het misschien iets te simpel allemaal. The Infamy gaat ermee door, maar ik hoop dat de volgende twee delen ons wat meer uitdaging bieden.

• Andere realiteit
  • Verhaal
  • Wolfkrachten iets te makkelijk