Trailer
Co-op beat 'm up Big Helmet Heroes kent releasedatum
8 januari 2025Mis jij de sensatie en ridderschap van Castle Crashers? Dear Villagers en Exalted Studio hebben dan wellicht een oplossing voor je: Big Helmet Heroes.
Als we het hebben over de ideale, laagdrempelige co-op games, dan wijzen we vaak naar brawlers en andere 'simpelere' actiegames. De Franse indieontwikkelaar Exalted Studio heeft nog niet bijster veel ervaring opgedaan in dit subgenre. Ja, ze kwamen met de idle-mobile game Big Helmet Heroes: PVP Arena op de proppen, maar de huidige beat 'em up is toch echt wel de eerste gooi naar faam. Onder de algemene noemer Big Helmet Heroes treedt deze indiegame in de voetsporen van de populaire, Xbox 360 cultklassieker Castle Crashers. Je racet (het liefste in multiplayer) door de lineaire levels en je stampt iedereen die je onderweg treft de grond in. Big Helmet Heroes heeft een aantal eigenaardigheden en die gaan we vandaag onder de loep nemen. Hebben we te maken met een knight in shining armor of kunnen we net zo goed het schild neerleggen? Je leest het in de review van Big Helmet Heroes!
Schaamteloos afgekeken bij Super Mario Bros. (1985) wordt het plot in gang gezet. Tijdens een lieftallig, hoffelijk toernooitje in ridderschap wordt de prinses ontvoerd door een vuurspuwend reptiel. In de brandende chaos ontstaat paniek, maar gelukkig zijn er ridders zonder vrees of blaam aanwezig om te velde te trekken. Nou ja, een gezonde dosis eigen belang komt er ook bij kijken hoor. Omdat je graag een kusje op je metalen wang ontvangt, ga je als een speer achter de kidnapper van de prinses aan. Wat volgt is een reis door diverse landschappen. Van een kartonnen fort tot de Egyptische woestijnen - er is een hoop te zien in Big Helmet Heroes.
En het is absoluut geen straf om je ogen goed de kost te geven, want de aandoenlijke stijl druipt ervan af. Deze vrolijke actiegame heeft een sprankel in de ogen en een extra veer in de stap. Het is geweldig vormgegeven; het doet denken aan een prachtig knutselproject waarbij menig KBV-docent een traantje moet wegpinken - en het gaat verder dan de pure audiovisuele kunsten. Middels sterk expressief animatiewerk toont Big Helmet Heroes veel persoonlijkheid. De riddertjes bewegen zich voort met een swagger die alleen maar voor een glimlach kan zorgen. Natuurlijk dient het plot uiteindelijk als een MacGuffin en heeft het ongeveer de diepgang van een Teletubbies-episode, maar de manier hoe Exhalted Studio alles presenteert is echt genieten geblazen. Het is levendig, snoezig en bevat een gezonde dosis over-de-top humor.

Qua gameplaysystemen houdt Exalted Studio het simpel. Je hakt wild om je heen en als het goed is versla je op relatief gemakkelijke wijze de oppositie. Je kan ook in het rond springen, snoekduiken uitvoeren, vijanden (of je co-op maatje) met judowerpen lanceren en diverse wapens die op de grond liggen oppakken, zodat je iets gevarieerder te werk kan gaan. Een kind kan de was doen; zelfs op de Hard-moeilijkheidsgraad loop je tegen geen enkel probleem aan. Big Helmet Heroes weet de simpliciteit nooit echt te ontstijgen, maar ik ervaar dat niet per se als iets negatiefs. Het is namelijk simpel vermaak en omdat Exhalted Studio telkens verse, prikkelende levels weet voor te schotelen, ging het in de twintig kruistochten ook nooit vervelen. Je gaat diverse uithoeken van deze fleurige wereld verkennen en elk level heeft wel iets unieks te bieden. Je krijgt te maken met een aantal laagdrempelige puzzels hier en daar; soms tref je een eindbaas aan het einde van een level - er is altijd wel iets waardoor de stage nieuw aanvoelt.
Er is een uitzondering aanwezig op de simpliciteit van de brawler; een anomalie in het gameplaydesign van Big Helmet Heroes. Tijdens je avonturen door de fantasielevels, kom je zo nu en dan gouden kooien tegen. Wanneer je deze kapot mept, ontgrendel je een nieuw speelbaar personage. Alle riddertjes kunnen uiteindelijk onderverdeeld worden in vier bepaalde classes met gedeelde vechtstijlen, maar ze brengen wel stuk voor stuk iets unieks met zich mee. Elk personage is namelijk gebaseerd op een persoonlijkheid en heeft vervolgens een superkracht. Dit zijn verreweg de hoogtepunten van je playthrough. Het was elke keer een genot om een riddertje uit een kooi te loodsen en erachter te komen welke superkracht ze in huis hadden. Sommige waren recht voor je raap. Giant kon groeien tot een reus en zijn gestamp zorgde voor consistente damage output, terwijl mijn vriendin erg te spreken was over Thunder en zijn bliksemstorm. Exhalted Studio komt echt creatief voor de dag met een aantal van deze supervaardigheden. Gator brengt een leger aan nijlkrokodillen met zich mee, terwijl Gunner zichzelf verplaatst naar de voorgrond van de game en Big Helmet Heroes omtovert tot een arcadeshooter.

Tot nu toe heeft Big Helmet Heroes moeiteloos zijn sporen verdiend, maar er schuilt nog wel een listig addertje onder het gras. Luister, hoe graag ik ook mijn lans wil breken voor deze indiegame, zijn er simpelweg een aantal zaken die de ervaring dusdanig in de weg zitten. Om te beginnen is het cameragebruik van Big Helmet Heroes erg hinderlijk. Tijdens het spelen krijg je constant te maken met een gelimiteerd perspectief. Soms is dit natuurlijk uitstekend voor het framen van een prachtige omgeving, maar wanneer je aan het knokken bent tegen een horde opponenten, kunnen de drukke omstreken gepaard met het matige camerawerk je al snel in de weg zitten.
Verder heeft Big Helmet Heroes natuurlijk de ambitie om het gat te vullen dat Castle Crasher heeft achtergelaten. Daarom is het een beetje jammer dat de multiplayer-opties beperkt zijn in deze brawler. Ik heb de volledige game in co-op doorgespeeld met mijn partner en dat was dolle pret, maar iets zegt mij dat er meer te halen valt hier. Om te beginnen is de co-op alleen voor lokale spelers. Online functionaliteiten zijn nergens te bekennen. Het is vaak het een of het ander; dat blijkt maar weer. Maar ook de lokale multiplayer is beperkt tot twee spelers, terwijl de meeste games in dit subgenre toch wel minimaal toegankelijk is voor vier passanten tegelijk.
Tot slot moet ik even zeuren over de bugs, want het zijn er net wat te veel. Het is gelukkig niet om gillend gek van te worden, maar ze belemmeren de ervaring wel relatief vaak. Om te beginnen is het spawn-systeem in multiplayer complete chaos. Wanneer een van de twee spelers opnieuw de game in wordt gebracht, word je het hele scherm door gelanceerd. En mocht je het voor elkaar krijgen om allebei tegelijkertijd het loodje te leggen, dan moet je maar een kruisje slaan dat je goed terecht komt. Het komt wel eens voor dat je buiten het scherm terecht komt, waardoor je het level opnieuw kan beginnen. Verder kun je rekenen op inputs die niet goed werken, items die verzaken te functioneren en startschermen die zo nu en dan vertikken te luisteren naar de bevelen. Kortom; Big Helmet Heroes kan nog wel wat technische updates gebruiken om de ervaring net wat aan te scherpen.
Als we heel kritisch gaan lopen wezen met betrekking tot Big Helmet Heroes, dan valt er genoeg op aan te merken. Ja, je gaat irritaties ondervinden vanwege de random bugs, het frustrerende cameragebruik en het gebrek aan multiplayer-opties. Echter, tijdens het spelen overheersten de positieve gevoelens dusdanig. Dit is te danken aan de fantastische vormgeving, vermakelijke gameplay en uitstekende levelvariatie. Op een technisch vlak is de game van Exalted Studio wellicht geen hoogvlieger, maar het zit wel ramvol met persoonlijkheid en het heeft een groot hart. Big Helmet Heroes tikt dan niet hetzelfde niveau aan als Castle Crashers destijds, maar je kan rekenen op een enorm schattige en vermakelijke versie van de kasteelkrakers.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Exalted Studio
Uitgever:
Dear Villagers
Release:
6 februari 2025
Reviewscore:
Platforms: