
Trailer
Blue Prince puzzelt zich naar Game Pass en PS Plus
25 februari 2025De releasedatum van de felbegeerde puzzelgame Blue Prince is vrijgegeven. We komen te weten dat de game op zowel Game Pass als PlayStation Plus lanceert.
Soms kom je een game tegen die alles precies goed doet en die je maar niet weg kunt leggen, hoe hard je ook je best doet. Blue Prince is zo’n game. Tijdens Gamescom vorig jaar sprak ik met ontwikkelaar Tonda Ros en speelde ik de demo. Toen, na slechts een half uurtje spelen, noemde ik het al een Game of the Year-kandidaat. Nu, na het voltooien van de volledige game, ben ik daar al helemaal zeker van. Dit is één van de meest intrigerende en verslavende games die ik in lange tijd heb gespeeld.
Blue Prince speelt zich af in Mt. Holly, een landhuis waarin kamers nooit op dezelfde plek blijven. In Blue Prince bepaal je namelijk zelf welke ruimte er achter een gesloten deur verschijnt. Elke kamer heeft unieke uitdagingen, geheimen en hulpmiddelen die je nodig hebt om verder te komen. Maar niets is blijvend: bij elke zonsopgang, of wanneer je geen energie meer hebt, wordt de indeling van het huis gereset. Alles wat je de vorige dag had ontdekt, verdwijnt, behalve de permanente upgrades die je tijdens je runs eventueel hebt verzameld. Dit dwingt je om altijd vooruit te denken en strategisch te kiezen welke kamers je op welk moment toevoegt aan je route. Aanvankelijk kun je elke kamer namelijk maar één keer kiezen.
Dit systeem is enorm simpel, maar werkt echt briljant. Je bouwt als het ware je eigen pad door Mt. Holly en ontdekt steeds meer over de mysterieuze Room 46, de verborgen kamer waar je volgens de brief van je overleden oom naar op zoek moet. Maar het huis zelf is niet je enige tegenstander. De geschiedenis van Mt. Holly zit namelijk vol geheimen, politieke intriges, verdwijningen en verborgen waarheden. Terwijl je dieper graaft, realiseer je je dat Blue Prince veel meer is dan alleen een puzzelgame. Het is een meeslepende ervaring waarin strategie, exploratie en een enorm diep gelaagd verhaal op intrigerende wijze samenkomen.
Het ‘nog een potje dan’-gevoel van Blue Prince is enorm. Elke keer dat je een nieuwe deur opent, weet je niet wat je kunt verwachten. Je hebt altijd de keuze uit drie kamers, elk met een eigen layout en hoeveelheid aan andere deuren waar je verder doorheen kunt. Soms is het een kamer vol geheimen, soms een ruimte die je vooruitgang blokkeert, omdat het geen uitgangen heeft. Maar zelfs als je vastloopt, maak je altijd op een bepaalde manier een beetje progressie. Overal in het huis zijn details te vinden die verwijzen naar het grotere mysterie. Misschien ontdek je een hint over een detail in een kamer dat je eerder zag in een andere ruimte. Hierdoor voelt elke run waardevol, zelfs als je niet direct verder komt.
Dat maakt de game zo ontzettend verslavend. De combinatie van strategie en ontdekking zorgt ervoor dat je blijft spelen. Voor je het weet, ben je uren verder zonder dat je het doorhad. De permanente upgrades die je her en der kunt verzamelen door speciale puzzels op te lossen, geven je net genoeg vooruitgang om niet gefrustreerd te raken, terwijl het resetten van het huis je dwingt om flexibel te denken en doelen te stellen voor de run waar je nu mee bezig bent. Dit alles maakt Blue Prince tot een game die je niet zomaar weglegt en waar je zelfs nadat je 'm weg hebt gelegd nog uren over na blijft denken. Elk detail dat je tegenkomt, kan namelijk zomaar een hint zijn voor een puzzel in een andere kamer.
De naam Blue Prince is meer dan een slimme woordspeling op de ‘blueprints’ die je in de game gebruikt. Het verwijst ook naar een belangrijk figuur binnen de wereld en de sociale structuren van Mt. Holly. Wie of wat de Blue Prince precies is en wat zijn rol in het geheel is, ontdek je stukje bij beetje. De game geeft je geen antwoorden op een presenteerblaadje. In plaats daarvan moet je goed opletten en verbanden leggen tussen de gevonden documenten, objecten en architectuur van het huis. Je zult dus echt goed na moeten denken over alles dat je tegenkomt, maar dat maakt het des te meer bevredigend als je eindelijk de oplossing tot een puzzel weet te bedenken, nadat je alle puzzelstukjes bij elkaar hebt verzameld.
Dit alles wordt versterkt door het geweldige leveldesign. Elke kamer bevat wel een geheim of puzzel, en het gevoel van ontdekking is constant aanwezig. De game bevat geen ARG-elementen, dus alle puzzels zijn binnen de game zelf op te lossen. Toch is het aan te raden om een notitieboek bij de hand te houden om aanwijzingen op te schrijven. De game heeft namelijk geen ingebouwde cluelog. Ik raad je aan om hier zo'n mooi notitieboek met een leren kaft voor te gebruiken, bij wijze van roleplay. Het vooruitzicht om na release met andere spelers op Discord en Reddit theorieën te delen, maakt de ervaring alleen maar leuker.
De visuele stijl van Blue Prince past perfect bij de mysterieuze sfeer van de game. De handgetekende, geschetste graphics geven de game een unieke uitstraling. De stijl doet denken aan de blauwdruk schetsen van een architect. De kamers voelen stuk voor stuk authentiek en vol rijke geschiedenis, alsof je door een schetsboek van een architect bladert. Elk detail draagt bij aan de wereld, zonder dat het afleidt van de gameplay. Zelfs de meest minuscule details die belangrijk zijn voor het grotere geheel worden op zodanige wijze in de kamer verwerkt, dat ze niet enorm veel uitsteken of compleet wegvallen. Niets doet af aan de immersie in deze game.
Ook de interface is intuïtief. De game geeft je net genoeg informatie om je weg te vinden, maar laat genoeg aan de speler over om zelf verbanden te leggen. Je kunt in Blue Prine alleen maar rondlopen en klikken op deuren en voorwerpen om er iets mee te doen. Qua gameplay heeft het dus eigenlijk niet zoveel om het lijf. Het is echter alles eromheen, alles buiten het rondlopen en klikken om, die de game zo ontzettend interessant maken. Dit maakt de game niet alleen uitdagend, maar ook lonend. Je voelt je echt een onderzoeker die beetje bij beetje het mysterie van Mt. Holly blootlegt.
Blue Prince is simpelweg een meesterwerk. De combinatie van strategische planning, verhalende diepgang en een steeds veranderende wereld maakt dit een game die je niet mag missen. Het draft-systeem zorgt ervoor dat elke playthrough anders is, terwijl de permanente upgrades je progressie behouden. Het verhaal ontvouwt zich op een subtiele, maar meeslepende manier en de artstijl geeft de game nog meer karakter. Dit is een game die je blijft spelen, analyseren en bespreken. Voor mij is het duidelijk: Blue Prince hoort sowieso bij de absolute top van dit jaar.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Dogubomb
Uitgever:
Raw Fury
Release:
10 april 2025
Reviewscore:
Platforms:
Trailer
De releasedatum van de felbegeerde puzzelgame Blue Prince is vrijgegeven. We komen te weten dat de game op zowel Game Pass als PlayStation Plus lanceert.
First Impressions
Raw Fury is dé indie-uitgever die je moet volgen als je van unieke titels houdt. Claudia en Bram hebben hier alvast wat First Impressions voor je...