Botany Manor review - Hyper casual puzzelgame

Ik moet zeggen dat ik mezelf een redelijk veelzijdige gamer vind. Ondanks dat JRPG's mijn absolute favoriete games zijn, speel ik ook graag games van andere genres. Indiegames zijn bij mij heel geliefd, maar bijvoorbeeld ook deckbuilding games, co-op shooters, rts-games en casual farming sims worden hier regelmatig opgestart. Toen ik dus de reviewcode van Botany Manor kreeg, een hyper casual puzzelgame, had ik de game niet direct afgeschreven. Ik houd van een goede puzzel op z'n tijd en nu ik inmiddels dertig rondjes om de zon heb gedraaid, geniet ik meer van casual games dan van games met een wat hogere intensiteit.

Botany Manor review3

Vrouwelijke botanisten bestaan niet

In Botany Manor neem je de rol aan van Arabella Greene, de bewoonster van Botany Manor. Ze is een botanist in 1890 en haar huis is daarom ook gevuld met allerlei verschillende bloemen, planten en bomen. Arabella keert na een tijdje terug naar haar landhuis om verder onderzoek te doen naar hele bijzondere, maar vergeten bloemen en planten. Ze wil namelijk onderzoeken hoe ze deze bloemen en planten weer kan laten groeien. Het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat Arabella haar onderzoek kan voltooien en haar herbarium kan vullen met nieuwe informatie.

De setting van Botany Manor is erg bijzonder. De 19de eeuw is een periode waar ik zelf vrij weinig vanaf weet en al helemaal geen games van heb gespeeld. Ik vond het dus erg gaaf om te leren hoe het was om te leven als vrouw in die periode. Arabella is namelijk een botanist, wat in die tijd erg ongebruikelijk was. Het was namelijk niet gebruikelijk dat er vrouwelijke wetenschappers waren en als ze zich toch aan een dergelijke carrière wilden wagen, werden ze niet serieus genomen. Zo kan ik me namelijk herinneren dat er ergens in Botany Manor een brief lag waarin Arabella's mede-botanisten haar toeschreven dat ze niet welkom was in het genootschap van botanisten en dat ze thuis maar een beetje met plantjes moest gaan spelen als hobby. Enorm seksistisch natuurlijk, maar helaas wel kenmerkend voor die tijd.

Botany Manor review

Groene vingers doen planten groeien

De gameplay van Botany Manor bestaat uit het verkennen van het immense landhuis en de bijbehorende tuinen, en het oplossen van puzzels. Het doel is uiteindelijk om van de verschillende vergeten bloemen en planten te leren onder welke omstandigheden ze het beste kunnen groeien. Het begint met het verzamelen van de zaadjes die ergens in het landhuis te vinden zijn. Vervolgens moet je rondlopen om te zoeken naar voorwerpen die hints geven over de specifieke omstandigheden die vereist zijn om een bepaalde plant te laten groeien. De hints die je verzameld hebt door voorwerpen op te pakken en te bekijken, kun je vervolgens in je herbarium bij de juiste plant plaatsen. Als je de juiste hints bij de juiste plant hebt geplaatst, heb je geleerd hoe je de plant moet laten groeien en kun je de stappen uitvoeren om een zaadje uit te laten groeien tot een plant.

De verschillende planten zijn niet-bestaande planten, maar de specifieke omstandigheden die nodig zijn om ze te laten groeien, zijn wel gebaseerd op planten uit de echte wereld. Zo is er bijvoorbeeld een puzzel waarbij je de juiste appels moet uitzoeken, gebaseerd op het suikergehalte dat ze bezitten, om in een pers te doen. Het sap van deze appels, met het suiker dat erin zit, is namelijk nodig voor een speciale plant die suikers in de grond op moet nemen om te kunnen groeien. De puzzels zijn elk uniek, maar wel extreem casual. Alle voorwerpen waar je interactie mee kunt hebben en die één van de hints kunnen zijn, lichten wit op. Als je lang genoeg rondloopt, vind je vanzelf alle voorwerpen die hints geven. Daarna is wat je moet doen best logisch. Er is ook geen tijdslimiet, of andere mogelijkheid om iets te verpesten. Als je iets verkeerd doet, dan gebeurt er simpelweg niets en kun je gewoon opnieuw beginnen. Ook vind ik het wel jammer dat je, wanneer je alle juiste hints hebt gevonden en bij de juiste plant hebt geplaatst, niet in je herbarium de betreffende hints terug kunt kijken. Je moet dus teruglopen naar het voorwerp zelf om het weer te kunnen bekijken. Gelukkig zijn de puzzels niet moeilijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel spelers wel handig zou zijn.

Botany Manor review1

Niet boeiend, maar bloeiend

De puzzels in Botany Manor zijn niet heel moeilijk en de game is enorm casual en kalmerend. Dat is ergens ook wel fijn, want de game is een genot om naar te kijken. Hoewel de visuele stijl erg simpel is, zijn de verschillende ruimtes in het landhuis en de tuinen eromheen een genot om naar te kijken. De grafische stijl past perfect bij de rustige gameplay en de setting van de game. Combineer dit met de serene achtergrondmuziek en je hebt een algehele speelervaring die erg prettig is.

Ik moet er wel bij vertellen dat Botany Manor zeker niet voor iedereen is weggelegd. Er zit zo goed als geen enkele uitdaging in de game. Er zitten geen tijdslimieten aan de puzzels of de handelingen die je moet uitvoeren en iets anders dan een enkele knop indrukken, hoef je ook niet. Ook de moeilijkheidsgraad gaat gedurende de game, naarmate je meer planten vrijspeelt, niet omhoog. Daarnaast is de game erg kort en kun je het in een middagje uitspelen. Het is dus echt bedoeld voor de casual gamer en rondlopen in het landhuis en genieten van het uitzicht is in deze game net zo belangrijk als het oplossen van de puzzels die je tegenkomt.

Botany Manor review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Botany Manor is een hyper casual puzzelgame die tussendoor een interessant stukje geschiedenis vertelt. Middels het oplossen van puzzels moet je proberen om verschillende vergeten planten te laten groeien en je herbarium te vullen met nieuwe informatie. Dit doe je door hints te verzamelen en op de juiste plek in je herbarium te plaatsen. De hints kun je, nadat je ze goed geplaatst hebt, niet in je herbarium terugvinden, maar dat is meestal ook niet nodig daar de puzzels absoluut niet moeilijk zijn. Zowel de oplossing van de puzzels als het uitvoeren van de oplossing vereisen weinig denkwerk of vaardigheden. Botany Manor is een erg korte en simpele ervaring, maar het achtergrondverhaal en de grote omgeving die je kunt verkennen, zijn minstens net zo interessant en genoeg reden om een keertje door de game heen te spelen. Ben je op zoek naar actie en uitdaging, dan is deze game absoluut niet voor jou. Ben je echter op zoek naar een middagje relaxen, dan kun je Botany Manor zeker eens een kans geven.

• Toffe setting
  • Bijzonder achtergrondverhaal
  • Goede grafische stijl
  • Prachtige achtergrondmuziek
  • Erg sereen
  • Erg makkelijk
  • Erg kort
  • Geen skills vereist
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Botany Manor

-

Whitethorn Games