Cataclismo Early Access review - Biedt de perfecte combinatie
Digital Sun heeft nog niet veel games ontwikkeld, maar wanneer ze een game uitbrengen ben ik klaar voor de uren aan plezier die het oplevert. In 2018 kwamen ze met Moonlighter waar je in de nacht moet vechten in dungeons om vervolgens in de middag alles in je winkel te verkopen. En wat dacht je van Mageseeker, een toffe game die ons meer inzicht geeft in het leven van het League of Legends personage Sylas. Die games kun je nog met elkaar vergelijken, want de pixel artstijl is al een overeenkomst. Met Cataclismo doen ze echter iets compleet anders en combineren ze gameplaysystemen van een citybuilder, RTS, tower defense en zelfs LEGO met elkaar. Dat levert een unieke en perfecte combinatie op. Ben je benieuwd? Lees dan zeker even verder, want voor een Early Access titel krijg je als speler flink wat voorgeschoteld.
Een donkere wereld vol Horrors
Om die unieke combinatie te begrijpen moeten we eerst naar de setting van Cataclismo kijken. We volgen namelijk de jongedame Iris die als onderzoeker en avonturier op pad gaat om een remedie te vinden tegen de mist. Ze is geboren met een Artis-fragment in haar lichaam, wat ervoor zorgt dat ze speciale krachten heeft en dat de mensen bang voor haar zijn. De Artis is namelijk de reden voor de Cataclismo die heeft plaatsgevonden. De gehele wereld is in mist gehuld en vanuit die mist komen de Horrors. Hierdoor is Ciudad Hogar de enige stad die nog overeind staat en daardoor zul je tijdens de campagne vooral afgebroken buitenposten vinden. Het is aan Iris om deze weer op te bouwen en te verdedigen tegen de verschillende soorten Horrors. De normale bleke gedrochten komen in grote aantallen, maar doen individueel niet zoveel schade. Het zijn de grotere beesten en de centaurs die het moeilijk maken. De setting van Cataclismo is dan ook donker en grauw, en daardoor zul je weinig kleur vinden in het landschap. Dit wordt allemaal mooi weergegeven door de bijzondere artstijl die ik zelf nog niet eerder heb gezien. Ook de tekeningen die tijdens de cutscenes het verhaal moeten uitbeelden passen perfect bij de setting.
Wanneer je besluit om eerst de campagne te spelen dan krijg je het verhaal van Iris en de wereld mee. Na de tutorial levels krijg je als Iris een War Table voor je neus met daarbij je trouwe raaf Hermes. Dit is de plek waar je de levels selecteert en met je verdiende skill points meer vaardigheden voor Iris vrijspeelt, soldaten upgrades geeft en meer blokken ontgrendeld. Niet alle levels zijn verplicht, maar om goed voorbereid te zijn voor de latere levels is het handig om ze juist wel te spelen. De campagne valt niet in herhaling, want je hebt expeditie, tower defence en city builder levels. Bij de eerste zul je voornamelijk met Iris en wat manschappen rondlopen om bruggen en torens te repareren, om zo je missie te voltooien. Over de tower defence en city builder levels ga ik het zo nog uitgebreid hebben. De campagne bestaat momenteel uit elf levels wat een mooie hoeveelheid is. Het verhaal van Iris wordt nog niet volledig afgerond en daardoor kan ik niet wachten op nog meer levels.
Een citybuilder, tower defence en RTS inéén
Naast de campagne kun je ook nog aan de slag met een skirmish en endless modus. Aangezien je in deze modi wel te maken hebt met de city builder elementen, kan ik aan de hand daarvan het systeem uitleggen. Om muren, torens en andere verdedigingswerken te maken moet je stenen of houten blokken een voor een plaatsen. Dankzij de ramen kun je ervoor zorgen dat troepen ook halverwege een muur zicht hebben op de vijand. En zaken als vlaggen en vuurkorven zorgen voor extra bonussen. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen moet je wel eerst de materialen hebben. Tijdens expeditie levels in de campagne kun je deze oprapen, maar in citybuilder levels en de skirmish modus, moet je dit verzamelen met een houthakkerskamp en steengroeve. Hiervoor heb je echter ook mensen nodig, waardoor huizen niet kunnen ontbreken. Omdat de mist overal hangt, is het lastig voor de bevolking om te ademen, waardoor je op hoge locaties luchtfilters moet plaatsen. Je hebt dus te maken met verschillende grondstoffen en gebouwen. Als je voldoet aan alle eisen dan kun je het Prosperity level van je buitenpost upgraden, waardoor je toegang krijgt tot nieuwe upgrades, gebouwen en soldaten.
Hoewel het overdag nog relatief veilig is en dit het beste moment is om van alles te regelen, is het in de nacht juist gevaarlijk. Wanneer de Horrors van plan zijn om aan te vallen, krijg je te horen van welke kant dit gebeurt. Het is vervolgens aan jou om aan die kanten zo snel mogelijk een goede verdediging op gang te zetten. Op het moment dat deze voorbereidingsfase voorbij is, zul je de horde aan Horrors moeten verslaan en zien te overleven. Omdat je in Cataclismo met veel elementen rekening moet houden, is er een pauze knop aanwezig. Dit zorgt ervoor dat je in alle rust de verdedigingswerken kunt bouwen, maar de toevoer aan materialen staat dan stil. Het opslaan van de game is verweven met de setting. Iris kan namelijk de tijd terugdraaien, waardoor jij Anchors kunt plaatsen. Dit is een fancy woord voor het opslaan van je game. Als je merkt dat je iets verkeerds hebt gedaan dan kun je dus terug in de tijd.
Lekker creatief aan de slag
Het bouwen is nu net de kracht van de game. Net zoals in LEGO krijg je de keuze uit houten en stenen blokken van verschillende lengtes en hoogtes. Het hout zal de Horrors niet tegenhouden, maar is juist geschikt voor het binnenwerk of het maken van trappen. Je zult dus vooral met steen werken en daar is een heel systeem omheen bedacht. De hoogte van de stenen muur bepaalt namelijk de sterkte. Dit wordt duidelijk gemaakt aan de kleur van de stenen blokken. Eerst vormen de grijze blokken nog niet echt een eenheid, maar daarna worden ze licht blauw van kleur en lijkt het een grote muur te vormen. Met behulp van de Mansion en je Prosperity level gaan de blokken nog langer mee. De hoogte van je muur of toren heeft nog meer nut. De boogschutters hebben baat bij een muur van vijf meter, want dan krijgen ze bonussen. De bommengooiers willen juist dicht bij de grond blijven. Wil je dus je soldaten optimaal inzetten dan zul je dus rekening moeten houden met deze eigenschappen.
De game heeft ondertussen ook een sandbox modus ontvangen, waarin je ongestoord kunt bouwen. Vervolgens kun je ze nog testen tegen de Horrors. Aangezien het bouwen mijn favoriete onderdeel is, ben ik blij dat het nu al is toegevoegd. Het kost tijd om de perfecte verdedigingswerken te creëren, maar je kunt al veel creativiteit in je eigen ontwerpen kwijt. Als je tevreden bent, kun je ze zelfs opslaan en exporteren naar de Steam Workshop. Ik hoop dat we in de toekomst nog wat meer blokken en opties krijgen, maar voor nu is dit echt meer dan genoeg. De blauwdrukken mogen wel wat groter, want nu kun je nog geen lange muren opslaan. Wat ik vooral merkte tijdens mijn sessies is dat ik volledig geconcentreerd aan het spelen was. Je bent zo druk met multitasken en het bedenken van de beste verdedigingswerken dat de tijd voorbij vliegt. Daarnaast zat ik regelmatig op het puntje van mijn stoel. Niet alleen omdat de tijd verder tikt, maar ook omdat ik nooit wist of ik de Hordes kon verslaan. De game is dus uitdagend en in welke mate, bepaal jij zelf dankzij de vier moeilijkheidsopties. Als ik even opnoem wat Cataclismo allemaal heeft dan zou je niet denken dat het een Early Access Game is. Er is namelijk een campagne, skirmish modus, endless modus, sandbox en level editor. Met daarnaast nog een fotomodus, achievements en de mogelijkheid om blauwdrukken op te slaan en direct naar de Steam Workshop te sturen. Ondanks dat de campagne nog niet af is en er twee skirmish levels zijn, is dit echt een uitgebreide lijst. Digital Sun had Cataclismo gerust volledig kunnen uitbrengen.
Het eindoordeel van Anita van Beugen
Cataclismo is de game waar ik al een tijdje op wacht, zonder dat ik het in de gaten had. Wat een geniaal idee was het om een citybuilder met RTS, tower defence en LEGO te combineren. Het wordt ook nog eens samengevoegd met een bijzondere artstijl. Met elk level zat ik op het puntje van mijn stoel en de campagne is ook nog eens afwisselend. Het is niet eenvoudig om met alles rekening te houden en in de nacht je kasteel te verdedigen. Daardoor zijn er juist meerdere strategieën mogelijk, want de systemen van de game zijn diepgaand. Dankzij de skirmish en endless modi kun je de game volledig ervaren, terwijl de spelers die graag verdedigingswerken bouwen de sandbox modus kunnen opstarten. Dat er direct achievements, Steam Workshop en level editor aanwezig zijn, is de kers op de taart. Cataclismo had de Early Access fase gerust kunnen overslaan, maar ik ben benieuwd wat voor ideeën Digital Sun nog heeft.
- Uitmuntend
- Afwisselende en toffe campagne
- Bijzondere artstijl
- Perfecte combinatie aan gameplaysystemen
- Steam Workshop direct beschikbaar
- Endless en skirmish modi
- Blijft uitdagend
- Genoeg bouwstukken aanwezig
- Sandbox voor de creatieveling
- Blauwdrukken zijn iets te klein
- Camera schiet soms weg in de gebouwen
- Extra levels zijn altijd welkom
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Digital Sun
Uitgever:
Hooded Horse
Release:
22 juli 2024
Reviewscore:
Platforms: