Demon's Mirror review - Het blijft een gimmick

-

In mijn preview van Demon's Mirror gaf ik na het spelen van de demo al aan dat de combinatie van roguelike deckbuilding en puzzels een leuke combinatie is, maar ik vooral benieuwd was naar wat de game nog meer te bieden had en of die combinatie ook voor een langere tijd leuk zou blijven. Ik heb nu inmiddels heel wat uurtjes in de game zitten en nu kan ik dus ook uitgebreid antwoord geven op die vraag.

Een steile leercurve

Demon’s Mirror combineert de beste elementen van roguelike deckbuilders zoals Slay the Spire met een unieke chain-three puzzel mechanic, wat zorgt voor een uitdagende tactische game-ervaring. De combinatie van kaartstrategieën en puzzels is wat mij betreft een behoorlijk frisse wind binnen een genre dat in de laatste jaren flink is uitgemolken. Elke beurt sta je voor de keuze hoe je je beperkte Energy inzet: speel je kaarten, of maak je ketens op het puzzelbord? Deze afweging voegt een extra laag complexiteit toe, waardoor je nog beter na moet denken over elke zet. Maar deze complexiteit kan soms overweldigend zijn, vooral wanneer het geluk niet aan jouw kant staat. De steile leercurve maakt het lastig om direct je draai te vinden, omdat je zowel het deckbuilden als het maken van ketens op het puzzelbord onder de knie moet krijgen.

Het gevechtssysteem vraagt om zorgvuldig puzzelen op een raster van 6 bij 6 tegels. Er zijn vier soorten tegels: zwaarden voor schade, schilden voor verdediging, groene Essence tegels om bepaalde kaarten sterker te maken en Willpower kristallen die speciale vaardigheden activeren. Het efficiënt aan elkaar rijgen van deze tegels is essentieel, maar vijanden gooien roet in het eten door Junk tegels of bomtegels te plaatsen die onschadelijk gemaakt moeten worden. De wisselwerking tussen je kaarten en de tegels is enorm bevredigend als het goed uitpakt, maar kan frustrerend zijn wanneer de RNG je tegenwerkt. Het gevoel dat je soms gedwongen wordt tot minder ideale zetten door slechte kaarten of een ongunstig bordopzetje, haalt het gevoel van controle over je beurt weg dat zo belangrijk is in deckbuilders.

Demons Mirror review2

Niet divers genoeg

Demon’s Mirror biedt drie speelbare personages, elk met hun eigen set kaarten en een unieke startende Trinket die de gameplay beïnvloedt. Hoewel deze verschillen bedoeld zijn om variatie te bieden, voelen de personages uiteindelijk te vergelijkbaar aan en missen ze de echt unieke mechanics die hen echt van elkaar zouden kunnen onderscheiden. De gameplay blijft grotendeels hetzelfde, met alleen kleine aanpassingen gebaseerd op startbonussen en beschikbare kaarten. Dit gebrek aan diepgang in de personages zorgt ervoor dat de herspeelbaarheid een stuk lager ligt dan bij bijvoorbeeld Slay the Spire.

Tijdens het verkennen van de kaart kun je elke keer kiezen welk pad je neemt. Je kunt dan op verschillende plekken uitkomen, elk met een andere gebeurtenis, waaronder standaardgevechten en elitegevechten, kampvuren om te genezen, winkels om kaarten te kopen en evenementen die positief of negatief kunnen uitpakken. De kaart zelf geeft een gevoel van keuze en voortgang, maar de verschillende evenementen die je tegen kunt komen, voelen toch niet heel erg uniek aan. Ik had graag gezien dat de random events hier ook meer een eigen identiteit zouden krijgen, in plaats van aanvoelen alsof ik toch weer Slay the Spire aan het spelen ben.

Demons Mirror review

Ruimte voor verbetering

Hoewel Demon’s Mirror een interessante mix van deckbuilding en puzzels biedt, wordt de uitvoering beperkt door enkele designkeuzes. De kaarten voelen over het algemeen wat saai aan qua effecten, waarschijnlijk gebalanceerd rond de dubbele focus op zowel de puzzel als je deck met kaarten. Energiekosten zijn laag, en hoewel dit het tempo verhoogt, beperkt het ook de mogelijkheid voor dramatische combo’s of gekke power creep snowballstrategieën. Het resultaat is een game waarin je altijd op het randje van controle balanceert, zonder ooit echt vijanden volledig te kunnen overrompelen zoals bij andere deckbuilders vaak wel kan. Dit gebrek aan power creep, gecombineerd met de RNG-gevoelige aard van zowel het trekken van kaarten uit je deck als de puzzelopzetten, zorgt ervoor dat succes meer draait om overleven dan om domineren, wat je bij een dergelijke game toch wel wilt.

Visueel voelt de game ook wat afgekeken, met een stijl die sterk leunt op die van Slay the Spire. De graphics passen wel bij de algehele sfeer, maar missen een eigen identiteit. Ook het UI-ontwerp laat te wensen over; een andere keuze van lettertype had al een groot verschil kunnen maken. De ondersteuning voor ultrawide-schermen is er wel, maar wanneer je je resolutie op ultrawide instelt, verschijnen er toch zwarte banden aan beide zijden, wat een beetje jammer is. Ondanks deze minpunten biedt Demon’s Mirror een solide basis met zijn hybride gameplay, maar het is een game die veel zou winnen bij een meer gepolijste afwerking op eigenlijk zo'n beetje alle gebieden.

Demons Mirror review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Demon’s Mirror is een ambitieuze mix van roguelike deckbuilding en chain-three puzzel mechanics die een frisse draai aan het genre geven. Hoewel de kern van de gameplay uitdagend is, kunnen de steile leercurve en de grote afhankelijkheid van RNG het voor nieuwe spelers lastig maken om hun ritme te vinden. De unieke puzzelintegratie voegt een tactische laag toe aan de gevechten, maar de balans tussen kaarten en het gebruiken van het puzzelgrid voelt soms juist beperkend, in plaats van natuurlijk. De drie speelbare personages proberen variatie te brengen, maar onderscheiden zich niet genoeg van elkaar. De visuals en UI zijn functioneel, maar missen een beetje een eigen smoelwerk. Ondanks deze tekortkomingen is Demon’s Mirror een solide optie voor gamers die op zoek zijn naar een strategische uitdaging, maar het mist de bevredigende power creep die de top van het genre kenmerkt.

  • Aardig
  • Unieke combinatie van deckbuilding en chain-three puzzels
  • Complexe gevechten
  • Uitdagende gameplay
  • Steile leercurve
  • Personages niet onderscheidend genoeg
  • Meer afhankelijk van RNG
  • Kaarten voelen wat saai aan
  • Visueel en qua UI weinig inspirerend
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Demon's Mirror

Ontwikkelaar:

Be-Rad Entertainment

Uitgever:

Good Shepherd Entertainment

Release:

5 september 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord