Review
Demon's Mirror review - Het blijft een gimmick
10 september 2024Claudia ging aan de slag met Demon's Mirror. De zoveelste Slay the Spire-kloon, of toch wel iets bijzonders?
Heb je altijd al een combinatie tussen Slay the Spire en Candy Crush willen spelen? Nee? Ik ook niet. Toch heeft Be-Rad Entertainment besloten om deze combinatie tot een echte game te verwezenlijken. Demon's Mirror is namelijk een roguelike cardbattler met een match-3 puzzelsysteem. Als je dat ook een erg gek idee vindt, dan ben je niet de enige. Ik speelde daarom de preview build om te zien of dit een gouden idee is, of een gevalletje "just because you can, doesn't mean you should."
Een combinatie tussen Slay the Spire en Candy Crush is niet iets dat je regelmatig in de Steam-lijsten tegen zult komen. Toch is dat exact wat Demon's Mirror is. Demon's Mirror is in de eerste plaats namelijk een roguelike cardbattler. Je hebt de keuze uit verschillende personages die elk hun eigen soorten kaarten en speciale vaardigheid hebben. Het is aan jou om een deck samen te stellen waarmee je probeert zo ver mogelijk in de dungeon te komen. Kaarten variëren van aanvallen en verdedigen tot aan speciale effecten die een uitwerking hebben op je vijanden, andere kaarten of het puzzelbord. Naarmate je verder in de dungeon komt, worden de vijanden sterker en zul je dus goed moeten nadenken over welke kaarten je in je deck plaatst. Er moet een goede synergie zijn tussen de kaarten, zodat je de steeds sterker wordende vijanden het hoofd kunt blijven bieden.
Naast de kaarten die je in je deck hebt zitten, heb je nog een ander wapen tegen de verschillende vijanden. Er is namelijk ook een puzzelbord rechtsboven in het scherm te zien, waar je een soort van Candy Crush op kunt spelen. Je kunt ervoor kiezen om een of meerdere van je actiepunten, die je nodig hebt om een kaart te kunnen spelen, in te zetten om op het puzzelbord te spelen. Er staan verschillende tekens op het bord die je kunt matchen door drie of meer dezelfde aan elkaar grenzende tekens met elkaar te verbinden. Afhankelijk van het teken dat je matcht, gebeurt er iets. Zo kun je bijvoorbeeld schade toebrengen als je de zwaarden met elkaar matcht. Vijanden kunnen echter andere tekens op het puzzelbord plaatsen om je het je moeilijker te maken.
Demon's Mirror is dus een bijzondere game waarbij twee redelijk niche genres samenkomen tot iets dat onverwacht en een beetje vreemd is. Toch pakt het best wel prima uit. Van wat ik tot nu toe van de game heb gezien, lijkt het allemaal best gebalanceerd. Ik heb natuurlijk nog niet alles kunnen ervaren, maar tot nu toe lijken de kaarten best gebalanceerd en het kunnen kiezen tussen het spelen van de kaarten in je hand, of het bespelen van het puzzelbord is een leuke gimmick die prima werkt. Er zijn ook verschillende vaardigheden en artefacten die je kunt verzamelen die te maken hebben met het puzzelbord. Hierdoor voelt het puzzelbord dus echt als een geïntegreerd onderdeel van de game en niet als een losse gimmick die er maar gewoon bij is geplakt om iets nieuws te proberen te verzinnen.
Ik vraag me wel een beetje af hoe lang dit een leuk iets blijft. Ik merkte wel dat ik tijdens het spelen regelmatig vergat dat het puzzelbord er was en er pas aan dacht als ik met de kaarten in mijn hand niet goed meer vooruit kon. Ook had ik met de verschillende kaarten en artefacten die ik tegenkwam wel heel erg het gevoel alsof ik Slay the Spire aan het spelen was. Dat is natuurlijk wel één van de grote namen der roguelike cardbattlers, maar ik zou graag wat meer unieke elementen ook in de kaarten terug willen zien.
Demon's Mirror belooft een bijzondere ervaring te worden. De combinatie tussen een roguelike cardbattler en een match-3 puzzelgame is iets dat je niet zomaar tegenkomt. Het is een beetje een gekke combinatie die toch verrassend goed werkt. De twee verschillende mechanics lijken goed in het geheel geïmplementeerd te zijn. Het is alleen even afwachten om te zien wat de game nog meer te bieden heeft en of een dergelijke gimmick ook voor een langere tijd leuk kan blijven.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Be-Rad Entertainment
Uitgever:
Good Shepherd Entertainment
Release:
5 september 2024
Reviewscore:
Platforms:
Review
Claudia ging aan de slag met Demon's Mirror. De zoveelste Slay the Spire-kloon, of toch wel iets bijzonders?
Trailer
De roguelike deckbuilding puzzelgame Demon's Mirror heeft eindelijk een releasedatum gekregen!