Review: Diablo IV - Duivels goed Pc

Blizzard Entertainment, om verschillende redenen één van de bekendste studio's in de gamebranche, heeft haar nieuwste actie-RPG Diablo IV uitgebracht. Een wereld vol monsters, demonen en andere bovennatuurlijke wezens, duister en grimmig, dient als decor voor de game. Diablo IV moet aan hoge verwachtingen voldoen om de voorgaande legendarische Diablo-games op te volgen. Kan dit nieuwste deel de verwachtingen waarmaken, of is een tripje naar Sanctuary ditmaal niet de moeite waard?

Hail Lilith. Blessed Mother

Het verhaal van Diablo IV speelt zich een lange tijd na de gebeurtenissen van Diablo III af. Je hoeft de vorige delen niet gespeeld te hebben om iets van het verhaal van Diablo IV te kunnen begrijpen, maar het helpt zeker wel. Lilith en Inarius spelen namelijk een grote rol in het verhaal van Diablo IV. Lilith, beter bekend als de Daughter of Hatred en dochter van de Prime Evil Mephisto, keert namelijk terug naar Sanctuary om een grote schare volgers op te trommelen. Lang geleden had Lilith namelijk een liefdesrelatie met de gevallen engel Inarius, waaruit de eerste mensen op Sanctuary, de Nephalem, zijn ontstaan. Lilith's terugkeer naar Sanctuary voorspelt niet veel goeds en wanneer ook Inarius weer om de hoek komt kijken, weet je dat de strijd tussen goed en kwaad nog lang niet gestreden is.

Toen Diablo IV werd aangekondigd, gaf Blizzard aan weer terug te keren naar de donkere gotische roots van de serie. Velen klaagden namelijk bij Diablo III over de felle en vrolijke kleuren, die niet bij het thema van de games passen. De donkere en melancholische sfeer van Diablo II is weer helemaal terug en zet gelijk vanaf het eerste moment de toon. Vanaf de opening cinematic, ondanks dat ik deze al meerdere keren gezien had, zat ik op het puntje van mijn stoel. Er is iets aan de cinematics van Blizzard-games dat mij toch elke keer enorm weet te bekoren. Naast de prachtige realistische cinematics, ziet ook de wereld van Diablo IV er erg fraai uit. De realistische belichting, de gedetailleerde personages, vloeiende animaties en de spectaculaire visuele effecten verbeteren de hele ervaring. Al moet ik zeggen dat ik af en toe wel last had van frame drops en kleine haperingen, maar dat kan goed aan mijn verouderde pc hebben gelegen en niet zozeer aan de game.

Diablo IV review1

Voor ieder wat wils, zelfs voor jou

Met een focus op hectische actie, het verzamelen van loot en het aanpassen van je personages, is de gameplay van Diablo IV trouw aan de formule die we al jaren kennen. Het grote pluspunt aan Diablo IV is dat deze een stuk uitgebreider is dan voorgaande delen. De Skill Tree heeft veel meer opties om je personages vorm te geven en ook het Paragon-systeem is terug. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een ultieme min-max build voor de hoogste damage, maar je kunt ook tientallen andere builds uitproberen om te zien wat het beste bij je speelstijl past of wat gewoon leuk is om te doen. Dat bevordert de herspeelbaarheid van Diablo IV, die bij Diablo-games sowieso al erg hoog is, enorm. Bovendien zijn er in dit nieuwe deel nieuwe elementen aan de gameplay toegevoegd, zoals het kunnen verkrijgen en besturen van mounts en interacties met andere spelers die je in de wereld tegenkomt, die de speelervaring verrijken en diverser maken.

Met een uitgebalanceerde moeilijkheidscurve spreekt Diablo IV zowel nieuwe, casual, als ervaren en hardcore spelers aan. Diablo IV werkt namelijk met een World Tier-systeem, waarbij hogere World Tiers er enerzijds voor zorgen dat je vijanden sterker worden en anderzijds de loot die je kunt verkrijgen ook verbeterd wordt. Er zijn in totaal vier World Tiers, waarvan de eerste twee bij je eerste playthrough beschikbaar zijn. De laagste World Tier, Adventurer, is zeer geschikt voor beginnende spelers of spelers die vooral geïnteresseerd zijn in het verhaal. Ook kun je aan het begin kiezen of je veel hulp en tips wilt, of juist weinig. Daar waar ik bij nieuwere games in een gevestigde serie vaak de indruk krijg dat je erg veel aan het handje wordt gehouden om nieuwe spelers niet af te schrikken, zijn de zijwieltjes in Diablo IV er gelijk af te halen. Erg prettig.

Diablo IV review2

Die Shop was me niet eens opgevallen

Het progressiesysteem van Diablo IV is zorgvuldig uitgedacht en biedt een breed scala aan vaardigheden, talenten en uitrusting die je kunt mixen, matchen en aanpassen naar jouw wensen. Het levelontwerp zorgt ervoor dat elk gebied apart aanvoelt. Wel voelen de dungeons af en toe wat repetitief, maar daar zul je sowieso last van hebben als je seizoen na seizoen steeds weer dezelfde content speelt. Diablo IV heeft een grote wereld die je naar hartenlust kunt verkennen. Achter elke hoek schuilt wel een dungeon, camp of event dat je kunt doen om toffe loot te bemachtigen. Ook zijn er talloze sidequests die je kunt doen om jezelf uren mee zoet te houden. Daarnaast is er ook veel endgame content, waaronder Nightmare Dungeons, World Bosses en PvP-modi die je urenlang zoet zal houden.

Goed, ik moet het wel even benoemen en ik zal proberen zo goed mogelijk uit te leggen hoe de vork in de steel zit, maar Diablo IV bevat microtransacties. Wanneer je je game pauzeert en naar het menu navigeert, kun je namelijk kiezen voor de Shop-optie. Alles in deze digitale winkel moet worden betaald met de premium valuta Platinum, dat je moet kopen met echt geld. In deze digitale winkel zijn momenteel verschillende bundels te koop. Zo zitten er bundels voor mounts, accessoires en uitrusting tussen. Al deze bundels geven je echter alleen cosmetische voorwerpen. Zelfs de bundels die je een hele set aan uitrusting geven, geven je geen strategisch voordeel. De onderdelen van de uitrusting zijn puur bedoeld als skin om je echte uitrusting te transmogreren. Ook zal Blizzard Battle Passes verkopen die bij elk nieuw seizoen van Diablo IV weer andere beloningen met zich meebrengen. Deze Battle Passes bevatten veelal cosmetische voorwerpen, maar ook een in-game valuta dat Smoldering Ashes heet. Deze Smoldering Ashes kun je inzetten om gedurende het seizoen bepaalde buffs voor je personages te krijgen. Zo kun je per seizoen dus sneller aan de slag met de endgame en grinden voor betere uitrusting. Ik moet zeggen dat ik altijd een beetje teleurgesteld raak wanneer een ontwikkelaar besluit microtransacties in haar games te stoppen. Nu moet ik wel toegeven dat de vorm van microtransacties in Diablo IV totaal niet roofzuchtig zijn, zoals in andere games. Je wordt er niet constant aan herinnerd dat je van alles kunt kopen en je kunt met echt geld geen voorwerpen kopen die je een strategisch voordeel geven op andere spelers. Als ik niet voor deze review elk aspect van de game moest onderzoeken, was mij het Shop-knopje in het menu nooit opgevallen en had ik zelf nooit naar de beschikbare microtransacties gekeken.

Diablo IV review

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Over het algemeen is Diablo IV een fantastische game die zijn voorgangers en wat mij betreft ook de verwachtingen overtreft. De vindingrijkheid, de esthetiek, de gameplay, het levelontwerp en de endgame zijn allemaal van erg hoog niveau. Hoewel er een paar kleine problemen zijn, zoals sporadische prestatiedalingen, hebben deze weinig invloed op de algehele ervaring. Er zijn, zoals een moderne game betaamd, microtransacties in Diablo IV aanwezig. Deze geven je echter geen strategisch voordeel en je wordt er tijdens het spelen niet mee doodgegooid, waardoor ze je niet in de weg zitten. Voor liefhebbers van het genre en iedereen die op zoek is naar een meeslepende actie-RPG in een heerlijk grimmige stijl, is Diablo IV een must-play.

• Prachtige graphics
  • Boeiend verhaal
  • Ouderwets grimmige stijl