EA Sports FC 25 review - Het meest complete deel, maar beperkt vernieuwend

-

Het is weer zover: de jaarlijkse traditie waarin we ons opmaken voor de nieuwe FIFA. Oh nee, EA Sports FC 25 heet het nu! Als voetballiefhebber sinds mijn jeugd ben ik altijd verknocht geweest aan deze serie, hoewel ik af en toe wel eens een seizoen heb overgeslagen. Maar eerlijk is eerlijk, de laatste jaren begon de magie wat te vervagen. Iedere release voelde een beetje als een herhaling van zetten. Is EA Sports FC 25 dan eindelijk de game die het roer omgooit en ons trakteert op de ultieme voetbalervaring? Tijd om de aftrap te nemen en daarachter te komen!

Een vertrouwde aftrap

Bij het opstarten van EA Sports FC 25 voelt het alsof je weer in FC 24 stapt. Oké, Zidane verwelkomt je dit keer, maar verder zijn de menu’s, interfaces en de hele opzet allemaal oud en vertrouwd. Je klikt een paar keer, maakt je manager aan, kiest een club, en voor je het weet sta je alweer op het veld. Het voelt allemaal soepel en herkenbaar, alsof je nooit bent weggeweest – en dat is eigenlijk helemaal prima. Fijn om aan de slag te kunnen zonder al te veel gedoe, toch?

Ook in de gameplay is er op het eerste gezicht weinig veranderd. De wedstrijden spelen vloeiend, de controls reageren snel en de animaties zijn nog steeds van hoog niveau. Grote grafische verbeteringen zijn uitgebleven, maar eerlijk is eerlijk, dat is geen probleem. EA Sports FC ziet er al strak uit: realistische spelers, scherpe animaties en details die bijdragen aan een authentieke ervaring. De gezichtsuitdrukkingen en bewegingen van de spelers blijven indrukwekkend en het voelt nog steeds alsof je naar een live-wedstrijd kijkt. Soms hoeft er gewoon niet meer gesleuteld te worden aan iets wat er al strak uitziet.

EASportsFC25011

Rush: De nieuwe snelle modus

Maar goed, zijn er dan echt geen vernieuwingen onder de motorkap dit jaar? Kijken we weer naar dezelfde wedstrijden? Het antwoord is gelukkig nee. Dit jaar introduceert EA Sports FC 25 namelijk de nieuwe gamemodus Rush, die de plek van Volta inneemt. In Rush draait alles om snelheid en dynamiek. Je speelt vier-tegen-vier, zonder keepers, op een klein veld. Hierdoor krijg je een razendsnelle speelstijl waarin scoren centraal staat en waar je constant onder druk staat. Het is actie van begin tot eind.

De potjes duren maar een paar minuten, dus je hopt moeiteloos van de ene naar de andere wedstrijd. Tactisch hoef je hier niet te diep op in te gaan – het draait er vooral om zo snel mogelijk doelpunten te maken voordat je tegenstander je de bal afhandig maakt. Geen ingewikkelde opstellingen of strategieën, maar pure, directe actie. Voor spelers die geen zin hebben in lange sessies, maar wel een snelle voetbalfix willen, is Rush een leuke afwisseling en een toffe toevoeging aan het pakket.

Meer diepgang met Live Start Points en FC IQ

Naast de bekende gameplay heeft EA Sports FC 25 ook wat nieuwe trucjes onder de motorkap. Eén daarvan is Live Start Points, waarmee je straks historische voetbalmomenten kunt herbeleven. Het is een toffe toevoeging op papier, maar helaas is deze feature op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. We moeten dus nog even wachten op het naspelen van iconische wedstrijden. Maar stel je voor: een potje City tegen Arsenal, waar jij de uitkomst even bepaalt. Voor carrièrespelers belooft dit een interessante nieuwe manier om het seizoen te beginnen.

Een andere opvallende verandering is FC IQ, een vernieuwd tactieksysteem waarbij spelers specifieke rollen krijgen toebedeeld. Of je nu een killer spits hebt die altijd op het juiste moment voor het doel staat of een spelmaker zoals Griezmann, je kunt nu elke speler perfect positioneren. Het mooie is dat je team nu veel flexibeler speelt: waar je aanvallend in een 3-4-3 kan knallen, verandert die formatie in een oogwenk in een verdedigende 5-4-1 als het moet. Dit maakt het tactische aspect een stuk realistischer en je kunt op verschillende manieren experimenteren, totdat je het perfecte systeem hebt. Geen zin om te puzzelen? Je kunt ook gewoon een esports-tactiek kopiëren en klaar is Kees. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, right?

EASportsFC02

Ultimate Team

En dan hebben we natuurlijk nog FUT. Of nou ja, Ultimate Team, zoals het tegenwoordig heet. Wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon: je bouwt nog steeds je droomteam, koopt en verkoopt spelers, speelt je wedstrijden, wint er een paar en verliest er een paar. Je kent het riedeltje wel. Wat wél nieuw is, is dat je nu ook Rush online kunt spelen! Een leuke toevoeging voor spelers die wel online willen knallen, maar het niet te serieus willen aanpakken. Het brengt wat luchtigheid in de anders behoorlijk competitieve sfeer van Ultimate Team.

Helaas loopt niet alles op rolletjes. De online servers zijn op het moment nog wat stroperig. Alles voelt traag aan, alsof de game in slow motion zit. Eerst dacht ik nog dat mijn internetverbinding de boosdoener was, maar een snelle check online bevestigde dat ik zeker niet de enige ben. Jammer, want dat haalt de ervaring wel een beetje omlaag. Natuurlijk vertrouw ik erop dat EA dit snel oplost, maar eerlijk gezegd had ik hier meer van verwacht.

Het eindoordeel van Delano Seliman

EA Sports FC 25 is zonder twijfel de meest complete voetbalgame uit de reeks. Er zijn weer mooie stappen gezet, met nieuwe features zoals Rush en verbeterde tactische mogelijkheden in FC IQ. Maar de vraag blijft of deze vernieuwingen het opnieuw aanschaffen van een peperdure game, dit jaar tachtig euro, echt rechtvaardigen. Als je al jaren van de partij bent en FC 24 nog in je collectie hebt, kun je deze iteratie in theorie overslaan zonder dat je veel nieuws mist. Ben je daarentegen iemand die staat te popelen om met Rush of Ultimate Team aan de slag te gaan, dan is het misschien verstandig om nog heel even geduld te hebben. De ervaring leert ons namelijk dat de game vrij snel in prijs zakt, nadat deze even op de markt is. Een paar weken wachten kan je zomaar wat euro’s besparen en met die prijsdaling voelt EA Sports FC 25 ineens een stuk aantrekkelijker aan.

• Prima
  • Meest complete versie van de serie
  • Nieuwe Rush-modus
  • Verbeterde tactische opties met FC IQ
  • Realistische spelers en animaties
  • Duur prijskaartje
  • Weinig vernieuwingen
  • Stroperige online servers

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

In dit artikel

Packshot EA Sports FC 25

Ontwikkelaar: