Endless Ocean Luminous review - Gewoon blijven zwemmen

Tegenwoordig hoeven niet alle games gewelddadig en actievol te zijn. Er worden zelfs steeds meer games gemaakt die vooral bedoeld zijn om te ontspannen en die ook een bijpassende sfeer hebben. Denk aan farming sims, ritme games en verhalende games, maar ook games die vooral gericht zijn op ontdekking. Endless Ocean Luminous is zo’n game die vooral draait om het ontdekken en het genieten van het mooie uitzicht van de zee en zijn bewoners. Ben je benieuwd of deze game het kopen waard is? Je leest het in deze review van Endless Ocean Luminous!

Endless ocean luminous review 1

Gaat die vis me echt niet verslinden?

Als je van de zee houdt, dan zal deze game je vast en zeker aantrekken met zijn onderzeese charmes. In Endless Ocean Luminous ga je de Veiled Sea ontdekken, een eindeloos grote oceaan waarin je meer dan vijfhonderd verschillende soorten vissen en andere zeewezens tegen kunt komen. Hieronder vallen ook een groot aantal zeebewoners die vandaag de dag uitgestorven zijn en dus niet meer in onze oceanen te vinden zijn. En hoe intimiderend sommigen van hen er misschien ook uitzien, je hoeft niet bang te zijn om aangevallen te worden. Alle wezens die je tegenkomt zijn vriendelijk. Als horrorfan kostte het me wel wat tijd om hieraan te wennen. Maar toen ik uiteindelijk zeker wist dat geen enkele vis me uit elkaar wilde trekken, werd het een erg ontspannende ervaring.

Je kunt ervoor kiezen om in je eentje of met maximaal dertig andere spelers samen een duik te nemen en er is een verhaallijn om te volgen. De verhaallijn draait om een mysterieus artefact van een oude bevolking en bestaat uit korte missies waarin je bepaalde doelen moet behalen. Er zitten korte dialogen in de Story modus, maar die zijn niet heel bijzonder te noemen. Zoals je waarschijnlijk al door hebt, is er dus niet erg veel te doen in Endless Ocean Luminous. Nadat je de eerste paar Story missies hebt voltooid, kun je iedere keer pas verder als je een bepaald aantal zeewezens hebt gescand. Op den duur wordt dit nogal vervelend, vooral omdat je op een gegeven moment duizend vissen moet scannen om één missie te kunnen spelen.

Endless ocean luminous review

Just keep swimming

De gameplay van Endless Ocean Luminous bestaat dus voor het grootste deel uit het scannen van zeewezens. In het begin is dat wel leuk en interessant, want je krijgt informatie te zien over de dieren die je scant. Vermakelijk als je graag meer wilt leren over alles wat er in de zee leeft en heeft geleefd, maar na een tijdje kom je toch wel vaak dezelfde vissen tegen. En dat frustreerde me op een gegeven moment nogal, aangezien ik een paar duizend vissen moest scannen om de volgende missie vrij te spelen. En dat getal loopt natuurlijk bij iedere missie op. Als je een paar uur bezig bent met dezelfde vissen scannen en je uiteindelijk alleen nog maar Dory’s stem in je hoofd hoort die ‘just keep swimming, just keep swimming’ zingt, dan ben je er wel klaar mee.

Ik verwachtte geen game vol met actie, want het is duidelijk dat dit ook niet de insteek van de ontwikkelaars is. Maar ook als je een ontspannende game wilt maken, is het belangrijk dat er genoeg te doen is om de game ontspannend te houden. De reden dat ik Endless Ocean Luminous graag wilde spelen, was dat ik vroeger helemaal verslaafd was aan een soortgelijke game. Scubakids heette die game. Het was één van de eerste games die we hadden voor de pc en ik vond het echt geweldig. Zover ik me kan herinneren was er in deze game zelfs meer te doen dan in de nieuwe game van Nintendo. Je kon bijvoorbeeld duiklessen nemen, waarin je ook de gebarentaal meekreeg die duikers gebruiken, je kon schatten zoeken, wrakken bezoeken en foto’s maken van het zeeleven dat je tegenkwam. Kun je nagaan: deze game is in 2007 uitgekomen en je kunt er meer in doen dan in Endless Ocean Luminous.

Engels ocean luminous

Gemiste kans

Iedere duik die je maakt geeft je XP, die je weer kunt gebruiken om je duikcapaciteit te upgraden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je na een tijd vissen met je mee kunt laten zwemmen om bepaalde raadsels op te lossen die het artefact je geeft. Helaas zijn de oplossingen van die raadsels lang niet altijd even logisch, wat mij ook de nodige frustratie heeft opgeleverd. Krijg je de raadsels niet opgelost, dan kun je het eventueel samen met je vrienden proberen tijdens een Shared Dive. Soepel gaat dat echter niet, want je hebt een code nodig om met iemand mee te duiken. Je kunt dus niet zomaar een party betreden of iets dergelijks. Daarnaast is er geen in-game voice chat, dus kun je niet makkelijk met elkaar praten. Dit haalt het hele nut van de Shared Dive er eigenlijk wel af voor mij.

Endless Ocean Luminous voelt aan als een interactief onderwatermuseum, wat op zich erg gaaf kan zijn. De informatie die je over ieder zeewezen krijgt is immers best uitgebreid en ook zeker interessant. Daarnaast ziet de game er wel fantastisch uit, wat het in het begin een toffe ervaring is. De game voelt erg realistisch aan en het is gaaf om zoveel verschillend zeeleven bij elkaar te zien. Helaas gaat dat realistische gevoel er best snel vanaf, aangezien het zeeleven amper op jou als speler reageert. En als je vijfhonderd vissen moet scannen om eindelijk aan de volgende missie te kunnen beginnen, ga je natuurlijk niet alle informatie lezen die je bij iedere vis krijgt.

Endless ocean luminous

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Endless Ocean Luminous valt in mijn ogen dus erg tegen. Op grafisch gebied ziet de game er goed uit en als je net begint te spelen is het echt gaaf om in zo’n realistische omgeving op ontdekkingstocht te gaan. Helaas wordt de game al snel eentonig, aangezien je voornamelijk bezig bent met het scannen van vissen die je al tientallen keren voorbij hebt zien komen. Er is gewoonweg niet genoeg te doen om de game interessant en leuk te houden. De nieuwprijs is hij voor mij dus echt niet waard. Ik denk dat ik Scubakids maar weer uit de kast ga halen.

Aardig
  • Game ziet er goed uit
  • Veel informatie over alle zeewezens
  • Gameplay is enorm eentonig
  • Multiplayer modus is nogal nutteloos
  • Story missies zijn veel te kort en missen inhoud
  • Te weinig content en mogelijkheden om interessant te blijven

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Endless Ocean Luminous

-

Nintendo Switch