Europa review - Een prachtige wereld met weinig interactie

-

Het is ondertussen geen geheim meer dat ik op zijn tijd wel van een wholesome hou. Even geen geweld, diepgaand verhaal of moeilijke controls waar je dagen over moet doen om ze onder de knie te krijgen. Gewoon lekker een game waarbij je je verstand op nul kunt zetten en je kunt genieten van mooie omgevingen, schattige dieren en simpele opdrachten. Europa lijkt ook zo'n type game te zijn, dus vol vertrouwen dook ik in deze game om te kijken of mijn vermoedens kloppen.

Een verhaal van een vader die zijn zoon een betere toekomst gunt

In deze game kruip je in de huid van Zee. Een android die eruit ziet als een normale jonge jongen. Hij is door zijn maker en vaderfiguur weggestuurd voor een betere toekomst met mensen op een andere planeet. Die planeet is Europa, één van de manen van Jupiter. Het wordt alleen vrij snel duidelijk dat er helemaal geen sprake is van een mensheid, want er is geen enkele ziel te bekennen op deze planeet. Het is aan Zee om achter het verhaal van deze planeet te komen, erachter te komen wat er met zijn vader is gebeurd en wat zijn doel is op de planeet waar hij nu is beland. Het verhaal komt best wel traag op gang en dat is jammer aangezien we te maken hebben met een game die je in drie tot vier uur al door hebt gespeeld. Bij zo'n korte game is het de bedoeling dat een verhaal je direct moet aangrijpen en dat is nu niet het geval. Ongeveer halverwege zit je er wel een beetje in, maar dan heb je dus niet zo veel meer te gaan voordat het eind al in zicht is.

Om achter de geheimen van Europa te komen moet je de gehele planeet tot op de bodem uitpluizen. Hierbij zijn er in totaal drie collectibles die een belangrijke rol vervullen. Dit zijn de pagina's uit Adams dagboek. Deze geven meer duidelijkheid over de oorsprong van Zee. Daarnaast heb je een tekenblok van Zee waarmee je de Garderners - dit zijn robots die op planeet Europa vertoeven - kunt tekenen. Tot slot kun je nog smaragden verzamelen. Deze spelen een hele belangrijke rol richting het einde van de game. Je kunt ook speciale kristallen vinden die de kracht van je Sephyr - een soort jetpack - vergoot zodat je langer kunt vliegen. Al deze collectibles zijn een fijne toevoeging aan de game, want ze onthullen steeds meer over het verhaal en de welke rol Zee daarin speelt. Ik raad je dan ook zeker aan een poging te wagen om deze allemaal te verzamelen en zo het beste einde vrij te spelen.

Europa review

Emotionele soundtrack

Het sound design steekt goed in elkaar en de soundtrack van Europa is nagenoeg perfect. De game begint enorm vrolijk, maar naarmate het verhaal vordert en je steeds meer en meer duidelijkheid krijgt over wat er allemaal aan Zee's komst vooraf is gegaan, begint het steeds meer in mineur te raken. Alles begint dan ook een beetje op zijn plek te vallen. Mede door de gevoelige en mooie muziek, moest ik tegen het einde zelfs een traantje wegpinken. Gewoon omdat het zo mooi was. Toch ligt niet ieder geluid wat in Europa is gebruikt lekker in het gehoor. Een ergernis die ik had is het geluid wat Zee maakt wanner hij iets doet. Misschien dat het aan mij ligt, maar het geluid wat daarbij vrij komt lijkt echt heel erg op het pijngeluid uit Roblox. Door de vele memes krijg ik dat gewoon niet meer uit mijn hoofd en nu hoor ik dat in deze game ook nog eens terug.

De game ziet er prachtig uit en zit vol met unieke omgevingen die zo uit een schilderij lijken te komen. Zo heb je uitgebreide grasvelden en ondergrondse grotten met prachtige lichtgevende kwallen, om maar wat te noemen. Kijk bij die laatste overigens niet raar op als je een vliegende walvis voorbij ziet komen. De Garderners, de robotische bewoners van Europa, hebben een behoorlijk unieke look en komen in verschillende varianten voor. Al deze varianten kun je dus verzamelen in je schetsboek. Tijdens het spelen ondervond ik ook geen problemen, waardoor de speelervaring enorm fijn was. De game heeft een lekkere intuïtieve besturing. Ik speelde de game met controller. Zee beweeg je dan met de linker joystick en de camera met de rechter. Springen doe je met de A-knop, dingen oppakken met de X-knop, tekenen in je schetsboek met de Y-knop en met de linkertrigger kun je je jetpack Sephyr gebruiken om op hogere plekken te kunnen komen. Dit heb je allemaal snel onder de knie, zodat je je lekker kunt focussen op het verkennen van Europa.

Europa review1

Te weinig interactie

De game ziet er dus prachtig uit en heeft een goede soundtrack en tóch had ik tijdens het spelen de hele tijd het gevoel dat ik iets miste. Uiteindelijk werd mij duidelijk dat, hoewel de game er fantastisch uitziet, je op het verzamelen van collectibles na eigenlijk weinig te doen hebt. Een belangrijke karaktereigenschap van de androïde Zee is dat hij een speciale band heeft met de Garderners, maar in de game kun je verder niets met ze doen. Het enige wat je kunt doen is tegen ze aanlopen en ze tekenen in je schetsboek. Het is een gemiste kans, want Adam schrijft meerdere keren over zijn zoon Zee dat hij graag met ze speelt, aait of op ze zit en dit is allemaal dus niet mogelijk. Er zijn verschillende huizen op Europa te vinden, maar op de ruïnes met puzzels na en enkele plekken waar collectibles te vinden zijn, zijn deze huizen volledig afgesloten.

Hoe gaat zou het zijn geweest als er een huizen de verhalen zouden onthullen van de mensen die daar ooit hebben gewoond? Eigenlijk leer je alleen maar wat over Adam en Zee, maar niet over de andere mensen die de planeet hebben bewoond. De puzzels waren allemaal prima te doen, maar kennen vrij weinig variatie. Het komt er vaak op neer dat je voorwerpen moet verzamelen en die vervolgens naar een specifieke plek moet zien te brengen. Niet de meest diepgaande puzzels dus, maar ze volbrengen hun taak om de uitdaging er een beetje in te houden en een nieuw hoofdstuk in te luiden. Nog beter zou het zijn geweest als de puzzels meer van elkaar zouden verschillen of dat ze naarmate de game vordert stijgen in moeilijkheidsgraad. Europa doet een aantal dingen heel goed, maar mist op het vlak van gameplay en world building nog wat belangrijke elementen om een echt interessante game te zijn.

Europa review2

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Hoewel de game er prachtig uitziet en het een geweldige soundtrack heeft, mist Europa een aantal essentiële dingen om een hoog cijfer te verdienen. De game is vrij kort, maar het verhaal moet zo lang op gang komen dat je het einde al bijna in zicht hebt zodra het interessant begint te worden. Daarbij is het zonde dat de omgevingen er prachtig uitzien, maar dat je op het verzamelen van wat collectibles na weinig kunt doen of ontdekken. Dit alles maakt dat deze game van Helder Pinto niet de volledige potentie benut die het in zich heeft en dat is erg jammer.

  • Aardig
  • Interessant verhaal
  • Emotionele soundtrack die perfect aansluit op de game
  • Fijne controls
  • Omgevingen zijn prachtig
  • maar komt heel traag op gang
  • Weinig interactie met de wereld
  • Niet veel te doen op verzamelen collectibles na
  • Iets meer variaties in puzzels was leuk geweest

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Europa

Ontwikkelaar:

Helder Pinto

Uitgever:

Future Friends Games

Release:

11 oktober 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
NSW
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord