Preview
Preview: Inkulinati - Stijlvol en eervol
25 augustus 2022Inkulinati is een strategische ervaring zoals je die nog nooit hebt meegemaakt in een middeleeuws jasje. Je leest ons voorlopige oordeel in deze preview.
Voor een game waar een aardige portie strategie bij komt kijken ben ik altijd te porren. Zeker als die game een unieke invalshoek heeft en de creativiteit van het scherm spat. Dan is het natuurlijk altijd nog de vraag of de game inhoudelijk ook aan de verwachtingen voldoet, maar de eerste pluspunten zijn dan al gescoord. Je zal begrijpen dat ik bij het zien van de eerste beelden van Inkulinati dan ook direct best enthousiast was. Inmiddels is de game uit in Early Access en heb ik Inkulinati aardig wat gespeeld. Het inkt vloeide over het scherm, maar weet het de verwachtingen waar te maken of zag ik na een aantal uur al vlekken voor de ogen?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer je op regelmatige basis games als Minecraft en Fortnite speelt, je geen idee hebt wat in hemelsnaam Inkulinati voor moet stellen. Ik speel beide games overigens niet en ook voor mij was dat de eerste reactie. Toch wist het al die tijd mijn aandacht te trekken. De basis is vrij simpel. De Inkulinati trekken ten strijde tegen elkaar, maar niet met een lans of zwaard. Nee, hun wapen is een veer en een potje inkt. Een gevecht is altijd tussen twee teams. Je team bestaat uit verschillende beesten die ieder over unieke eigenschappen beschikken. Zo heb je bijvoorbeeld een vos met een pijl en boog voor de langeafstandsaanvallen of heb je een konijn met een zwaard en schild om je vijanden van dichtbij pijn te doen. Andere eenheden zoals de bisschop kunnen je weer helen. Zo zijn er nog tal van beesten die je in je leger kunt hebben en het is ook belangrijk om goed na te denken welke beesten je in welke situatie voor je laat vechten. Als je een aanval doet, gaat er een metertje lopen en heb je enkele seconden de tijd om te klikken/drukken. Het moment waarop je de meter laat stoppen bepaalt hoeveel schade je je vijand toebrengt.
Deze diersoldaten kun je niet eindeloos naar het slagveld roepen. Bij ieder gevecht start je met een aantal inktdruppels. Iedere vechtersbaas kost een bepaald aantal van deze inktdruppels. Betaal je het aantal inktdruppels, dan wordt jouw strijder in het slagveld getekend door de Inkulinati. Roep je teveel van dezelfde eenheden op, dan raakt jouw Inkulinati verveeld van het steeds opnieuw tekenen van hetzelfde dier en kost het je meer inkt. Hierdoor moet je dus extra goed nadenken wie je oproept. Tijdens een gevecht kun je maar een maximaal aantal van een specifieke vechter tekenen. Op is op. Bovendien mogen er - inclusief je Tiny-Inkulinati als deze meedoet - slechts zes soldaten op het speelveld aanwezig zijn. Op het veld liggen willekeurige inktvlekken. Als je aan het einde van je beurt op zo'n inktvlek staat, dan wordt jouw inkt aangevuld waarmee je weer nieuwe eenheden kunt tekenen. Je wint door de de Tiny-Inkulinati van het andere team uit te schakelen of - indien de Tiny-Inkulinati niet meedoet - door alle eenheden van het vijandige team te verslaan.
De slagvelden waarop de gevechten plaatsvinden zijn meestal rechttoe rechtaan. Toch speelt het zich niet alleen maar horizontaal af en gaat het zo af en toe ook de hoogte in. Sommige eenheden maken hier dankbaar gebruik van en kunnen schade toebregen aan een vijand die boven of onder hen staat. Het is dus zaak altijd goed op te letten welke soldaten zich op het strijdtoneel bevinden. Hierop kun je dan anticiperen. Naast al het getekende spul, kan jouw Inkulinati ook een duit in het zakje doen met een aantal unieke moves. Zo kun je je vijand slaan of een teamgenoot helen. Dit soort moves hebben vaak wel een aantal beurten nodig voordat je ze weer opnieuw kunt gebruiken, dus het is zaak zorgvoldig om te gaan met deze moves. Het veld is ingedeeld in vakken, welke vrij of bezet kunnen zijn. In ieder vak kan slechts één soldaat of object staan. Is een vakje bezet, dan kun je daar dus niet naartoe. Ook hierin zit weer strategie verscholen. Je kunt eenheden namelijk ook duwen. Als er een hele rits vakjes bezet zijn, kun je zelfs eenheden van de rand af duwen waardoor ze direct geëlimineerd zijn.
Maar dat is zeker nog niet alles waar je rekening mee moet houden. Op het slagveld kunnen zich ook obstakels of elementen bevinden die een negatieve of positieve uitwerking hebben. Een gevecht bestaat uit hoofdstukken. Zodra beide teams met alle eenheden iets hebben gedaan, is de beurt en dus het hoofdstuk om. Als je op dat moment op een vakje staat waar bijvoorbeeld vuur is, dan krijgt die eenheid die daar op dat moment staat schade. Het is dus belangrijk om uit te vogelen wat alle elementen precies doen en dit dan in je voordeel gebruiken. Zo zorgen rode doornestruiken voor een snelle dood, dus is het zinvol om je tegenstander daar in te duwen. Wolken kunnen ervoor zorgen dat je eenheid geheeld wordt en zo zijn er meerdere elementen om rekening mee te houden. Het aantal bewegingen die een eenheid per beurt mag doen is beperkt. Doe je er te veel, dan heeft je soldaat rust nodig en gaat hij slapen. Zijn beurt is dan voorbij. Omdat het om een turn-based strategiegame gaat mogen de teams omstebeurt een eenheid bewegen.
Een van de zwaktes van Inkulinati ligt momenteel in de hoeveelheid content. Eigenlijk heb je slechts een zeer beperkte hoeveelheid smaken om uit te kiezen. Niet alleen in de eenheden, want dat zijn er wel veel, maar alles is ook uitgevoerd in drie varianten. Je hebt een konijn met een zwaard, maar die heb je ook in de vorm van een vos een een hond. Het lijkt dus meer dan het is, al is de balans wel goed momenteel. Ook de gamemodi vallen een beetje tegen. Je hebt een zeer geringe academie dat fungeert als een soort korte tutorial, maar waarin lang niet alles wat je tegen gaat komen wordt behandeld. Een andere gamemodus is Duel, waarin je zelf het strijdtoneel kunt samenstellen. Maar eigenlijk de enige interessante gamemodus is Journey, een soort verhaalmodus waarin je over een map loopt en van gevecht naar gevecht gaat. Onderweg kom je soms handige voorwerpen tegen, maar ook nieuwe beesten of eigenschappen die je in de gevechten kunt gebruiken. Maar als je eenmaal een route hebt gekozen kun je niet terug om ook langs de andere kant alle unieke punten op de map langs te gaan.
Voor de Journey heb je slechts een beperkt aantal levens in de vorm van veren. Verlies je een strijd, dan verlies je een veer. Ook bij een gelijkspel - jawel, dat kan dus ook - verlies je een veer, maar mag je wel verder op de map. Zijn je veren op? Dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen. Geen checkpoint, niks. Ik kan dat wel waarderen, zo staat er echt iets op het spel. Door de game heen zit een fijne humor verweven waaruit op te merken is dat de game zichzelf niet al te serieus neemt. Waar Inkulinati in uitblinkt is ook direct te zien. Dat is natuurlijk de artstyle waarvoor is gekozen. De stijl die het Poolse Yaza Games heeft gehanteerd doet sterk denken aan dat van Pentiment. Het is gebaseerd op de middeleeuwen en haalt zijn inspiratie uit de cartooneske en vaak absurdistische tekeningen die vaak in manuscripten terug te vinden waren. Ook de teksten lijken regelrecht uit deze periode te komen. Er is dus goed gekeken naar het tijdperk waarin de game zich afspeelt. Tot slot doet de game het ook prima op het vlak van de audio. Ook dit past prima binnen het thema van de game. De muziek overheerst niet, maar door de achtergrond muziek waan je je wel in de middeleeuwen.
Inkulinati is verkrijgbaar voor pc, Xbox One en Xbox Series. De game is ook onderdeel van Xbox Game Pass.
Inkulinati is zelfs in Early Access al een enorm leuke game om te spelen. Het is een unieke en creatieve twist op de strategische games die we al kennen. Als je houdt van strategische games, dan moet je dit een kans geven. Yaza Games kan zich richting de 1.0 release van de game het beste focussen op het aanvullen van wat er al is. Nieuwe beesten, nieuwe elementen, nieuwe eigenschappen en nieuwe gamemodi. Dat is waar het op dit moment nog aan schort.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Yaza Games
Uitgever:
Daedalic Entertainment
Release:
31 januari 2023
Reviewscore:
Platforms: