First Impression
First Impression: Kill It With Fire - Dionne bewapend met klembord
21 augustus 2020Dionne maakt vandaag haar YouTube debuut met een nieuwe First Impression! Vandaag probeert ze Kill It With Fire!
Soms kom je zo’n spin tegen waardoor je spontaan de behoefte krijgt om je biezen te pakken en je huis in de hens te zetten. Zo kwam ik laatst een spin tegen die in Xgames-modus zat. De spin had namelijk een vlieg zonder moeite in haar mond zitten en er was geen web in haar omgeving te bekennen. Aangezien je hele hebben en houden verbranden op de lange termijn meer kosten dan baten geeft, heeft uitgever tinyBuild samen met de ontwikkelaar Casey Donnellan Games een oplossing gecreëerd zonder consequenties in de offline wereld. De game Kill It With Fire was geboren. Deze first-person actiegame met een casual randje heeft als ultieme doel om elke spin die je tegenkomt te elimineren. Ondanks de naam van de game zijn er veel meer andere manieren dan vuur om dit voor elkaar te krijgen.
In Kill It With Fire speel je als een verdelger, of eigenlijk een maniak, met een intense drang om wraak te nemen op alle spinnen die overal verstopt zitten. Er zit niet echt een duidelijk verhaal in de game, maar er zijn wel een aantal hints waardoor je zelf een verhaal kunt bedenken. De eerste missie heet bijvoorbeeld ‘Eerste Contact’. Het eerste waar ik dan aan denk, zijn buitenaardse wezens. De vraag die toen in mij opkwam, was of de spinnen eigenlijk niet van deze planeet zijn en het dan mijn taak is om ervoor te zorgen dat ze niet de hele wereld overnemen. Er zijn namelijk verschillende soorten spinnen, waarvan er een paar handelingen kunnen doen die niet besteed zijn aan de alledaagse spin. Eén spin kan zelfs veranderen in een andere spin en weer een andere ontpopt bij zijn dood in een veelvoud aan witte spinnetjes.
Waar de rode draad van het verhaal echt naar voren komt, is met de folders waar de Griekse letter omega opstaat. Deze mappen liggen verspreid over de negen verschillende missies en al bij het eerste level vallen ze op door de mysterieuze vibe die ze afgeven. Bij de meeste levels hield het daar wel op qua verhaal, maar Omega kreeg een terugkeer in de, in eerste instantie, laatste missie. Deze missie heet passend ‘Operatie Omega’, maar geeft helaas geen duidelijkheid over wat die Omega nou dan is. Geheimzinnig is het zeker, met verstopte ruimtes en rare technologische apparaten waarvan het nut vaag blijft. Het leek erop dat ik geen antwoord kreeg op mijn vragen over hoe en wat Omega nou eigenlijk is, maar toen kwam de aftiteling. Was daar dan het einde? Welnee, er is nog gewoon een eindmissie, waar het op het eerste gezicht lijkt alsof het warrige verhaal onthuld wordt. Maar ook toen bleef Omega een onbeantwoord mysterie. Werk je voor Omega? Is Omega de veroorzaker voor de plaag van spinnen? Zijn stiekem niet de spinnen de goede gasten en Omega een slechte organisatie?
Of je nou uiteindelijk de slechte of goede persoon bent in de game, je doel van het doden van spinnen blijft staan. Door het goed zoeken naar wapens in alle missies krijg je steeds meer mogelijkheden om dit doel te behalen. Molotovs, een revolver, haarspray met een aansteker en een simpel klembord behoren allemaal tot de opties. Deze wapens zijn niet ongelimiteerd. Je moet ook zoeken naar de bijhorende ammunitie. Als al je munitie op is nadat je een ravage hebt aangericht, is er gelukkig altijd nog de mogelijkheid om de spinnen te vermoorden met wapens waar je geen munitie voor nodig hebt. Het klembord is daar eentje van, maar je kunt zelfs de boeken uit de kast halen om die vervolgens op de spinnen te gooien. Toch voldoet dat soms niet en dan is het toch handig als je een RPG uit je broekzak kunt toveren en daarmee de dood op de spinnen af kunt vuren. Overkill is het misschien wel, maar zo nu en dan is dat nou eenmaal nodig.
De wapens zijn trouwens niet per se altijd even leuk. Ik merkte dat de wapens met vuur, zoals de vlammenwerper of de haarspray toch wel overpowered zijn in vergelijking met bijvoorbeeld de revolver. Je kunt namelijk makkelijk alles in de fik steken, voordat je zelfs weet of er een spin is of niet. Daarbij verspreidt het vuur zich redelijk snel en kunnen brandende spinnen andere spinnen aansteken. Dat is geen probleem als de andere wapens ook goed werken, want je kunt niet inzoomend richten met de geweren en de spinnen zitten natuurlijk niet te poseren om geschoten te worden; zij rennen rond wanneer hun verstopplek is ontdekt. Daarnaast mis je vaak nog, ook al lijkt het alsof het puntje op de spin staat. Vooral met werpsterren is dit echt enorm moeilijk. Toch geeft dit de mogelijkheid aan spelers om het moeilijker voor zichzelf te maken, wat wel goed uitkomt bij een game die in principe niet veel vaardigheden vergt.
Waar er wel enigszins om vaardigheden wordt gevraagd, zijn de doelen die in elke missie anders zijn. De doelen verschillen qua moeilijkheidsgraad en soms moet je zelfs een level opnieuw beginnen, omdat een doel niet meer te behalen valt. Eén keer liet ik bijvoorbeeld een fotolijstje achter een bed vallen, waardoor ik niet meer de tien fotolijstjes kon kapotslaan die ik voor een doel moest vernietigen. Jammer genoeg hebben de doelen soms weinig nut behalve het doen van iets. Het doel dat je een aantal borden kapot moet smijten draagt niet per se bij aan je voortgang, behalve dat je de, vaak lastige, Arachno-uitdaging vrijspeelt als je alle doelen in een level behaald hebt. Doelen zoals het ontdekken van de geheime ruimtes zijn daarentegen wel essentieel voor het verloop van een missie.
Naast het behalen van doelen, kun je ook upgrades verdienen in elke missie die je vervolgens kunt kopen met punten die je krijgt door doelen te voltooien. Sommige van die upgrades komen goed uit voor de ervaring van de gameplay. Vooral de korte werkbroek-upgrade is daarbij handig, omdat het extra vakken geeft om snel tussen wapens te kunnen wisselen. Het merendeel van de upgrades voegen echter niks wezenlijk toe aan de game. De meesten maken de game wel makkelijker, maar aangezien het toch geen moeilijke game is, haalt dat juist leuke factoren weg.
Kill It With Fire is een fijne game om lekker rond te wandelen en spinnen in de fik te steken, terwijl je toch nog uitgedaagd wordt door de doelen en de Arachno-uitdaging. De spinnen kunnen je namelijk toch niks aandoen, dus dan moet de moeilijkheidsgraad toch wel ergens anders door verhoogd worden. Ondanks dat het verhaal vaag blijft, zijn de verschillende levels en doelen toch nog voldoende om de aandacht erbij te houden. Het merendeel van de upgrades voegt niet veel toe aan de game, vooral omdat het de gameplay onnodig makkelijker maakt. Gelukkig kun je kiezen of je de upgrades koopt of niet en zijn sommige wapens makkelijker dan anderen, dus je kunt zelf aanpassen hoe moeilijk je de game wilt maken. Kill It With Fire duurt ook zo lang als jij het wilt. Je kunt terug gaan om missies opnieuw te doen als je iets niet hebt gehaald of in één keer naar het einde te racen. Doordat je al die mogelijkheden zelf kunt aanpassen op hoe jij graag de game speelt, is deze game perfect om te spelen na een drukke dag of wanneer je je gedachten wilt verzetten.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Casey Donnellan Games LLC
Uitgever:
tinyBuild
Release:
13 augustus 2020
Reviewscore:
Platforms: