Lightyear Frontier Early Access Review - Een toevluchtsoord

Aangepast: 27 maart 2024 10:13

Het leven op aarde is tegenwoordig niet meer gezellig en zelfs gevaarlijk te noemen. Als je de vele games en films tenminste moet geloven, want de mensheid wordt tot van alles verdoemd. Zijn het geen zombies of andere gedrochten die loslopen, dan is het wel dat de aarde niet meer bewoonbaar is. Ook in Lightyear Frontier vluchten de mensen massaal naar andere planeten om daar een nieuw leven op te bouwen. Jij bent één van die personen en daardoor mag je aan de slag op een kleurrijke planeet. Hierdoor is Lightyear Frontier ook voor de speler een toevluchtsoord.

Lightyear Frontier Early Access review

Deze planeet is nu van mij

Door de inleiding weet je ondertussen al dat je personage de aarde heeft verlaten, omdat deze weer eens naar de verdoemenis is. Omdat de raket waarmee je naar de nieuwe planeet vertrekt door de ozonlaag in brand wordt gestoken, tuimel je in je trouwe Mechsuit naar beneden. De game begint dan ook heel simpel met de missie om alle onderdelen van je Mech te vinden, want die heeft toch wat schade opgelopen. Na het in elkaar zetten van de Mech en het vinden van de kistjes met de benodigde gereedschappen is het tijd om te beginnen aan je nieuwe leven. Je bent niet helemaal alleen op deze planeet, want de satelliet PIP-3R helpt je met missies en geeft commentaar op de omgeving. Hij is namelijk door de mensen ingezet om te bepalen of deze planeet nog steeds leefbaar is. Hoewel dat overduidelijk het geval is, wordt de planeet geplaagd door giftige planten en slijm. Dit betekent dat je de gebieden schoon moet maken om niet alleen de dieren een mooi thuis te geven, maar ook om toegang te krijgen tot nieuwe grondstoffen. Koper zal alleen verschijnen als het gebied weer hersteld is. Uiteraard kun je niet direct alle gebieden schoonmaken, want dat vereist upgrades voor je Mech en die kun je alleen maken met de juiste machines.

In dat opzicht is Lightyear Frontier dus eigenlijk een typische farming sim. Door een schuur te bouwen kun je de machines en kistjes plaatsen, zodat je nieuwe materialen kunt maken. Door grondstoffen te verzamelen of materialen te produceren krijg je toegang tot nieuwe recepten. Dit kunnen recepten zijn voor olie of glas, maar ook voor decoraties. De planeet waar je op terechtkomt, is namelijk leeg, waardoor je zelf nog een huis moet neerzetten. Je begint met een simpele tent, maar naarmate je verder komt, kun je een prachtig huis neerzetten. Door hieromheen decoraties te plaatsen wordt het comfort level verhoogd, waardoor je elke dag te maken krijgt met extra bonussen. Je kunt niet alle decoraties zelf vrijspelen, want sommige worden verkocht door de handelaar die af en toe langs komt. Daarnaast heeft de wereld een aantal ruïnes waar je vreemde artefacten kunt vinden. Door ze allemaal te verzamelen krijg je toegang tot futuristische decoraties. Hoewel dit weinig toevoegt en ze niet eens mooi zijn, is de activiteit op zichzelf een leuke afwisseling. Doordat je de blauwdrukken moet neerzetten kun je niet creatief bouwen, zoals je misschien gewend bent van survivalgames. Toch kun je de omgeving opleuken met decoraties en zo alsnog je eigen plekje creëren.

Lightyear Frontier Early Access Review1

Een rustgevende gameplay loop

Zoals je kunt lezen is de gameplay nogal simpel en heb je niet echt te maken met specifieke doelen. Je bent simpelweg bezig met het verzamelen van grondstoffen, het maken van materialen en het verzorgen van je eigen gewassen. Dit moet je liggen, want anders zul je Lightyear Frontier al snel saai vinden. Ikzelf kan de simpele gameplay loop waarderen. Er is namelijk wel een soort van progressie aanwezig en het maken van je eigen boerderij met decoraties is voor mij al genoeg om er van te kunnen genieten. Het is ook de perfecte game om te spelen na een lange werkdag of wanneer je gewoon te moe bent om een grote of diepgaande game op te starten. Daarbij moet ik wel zeggen dat er mogelijkheden zijn voor een diepgaander verhaal, maar dat wordt nu nog niet volledig aangegrepen. Momenteel kent de wereld een totaal van acht kleine gebieden die je moet herstellen en waar je rustig kunt rondlopen. De kracht van Lightyear Frontier zit in de prachtige en kleurrijke wereld. De kleuren spatten van je scherm en dat zorgt in combinatie met de muziek voor een rustgevende ervaring. Ik kan na een aantal uren nog steeds genieten van de kleurencombinaties en de landschappen. Het weer gooit soms roet in het eten doordat het regent of mistig is, maar daardoor ontstaat er wel een dynamiek en hoef je de gewassen geen water te geven. De dieren die je tegenkomt zijn uniek, schattig en hebben ook nog een specifiek doel. Als je ze voert krijg je namelijk materialen en keren de grondstoffen van het gebied sneller terug.

Voor een Early Access game zit Lightyear Frontier goed in elkaar. De ontwikkelaars hebben via de trailers eerlijk gecommuniceerd wat de game te bieden heeft en ik ben geen bugs tegengekomen. Mocht het gebeuren dat je vast komt te zitten doordat de Mech te groot is, dan is er de optie om naar een veilige plek teruggebracht te worden. Dat is ontzettend handig, want af en toe viel ik met mijn Mech naar beneden, waardoor ik hem eerst weer recht op moest zetten. Je komt niet vaak vast te zitten tussen de rotsen, maar mocht het gebeuren dan is er met deze optie niets aan de hand. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars luisteren naar de spelers, want één van de grote problemen van de game is al opgelost. In de eerste twee dagen had je verschillende kistjes die eigenlijk alleen van uiterlijk verschilde. Ze konden namelijk allemaal maar zestig kilo kwijt. Dit klinkt als een mooie hoeveelheid, maar grondstoffen zoals koper en hout wegen ontzettend veel. Ondertussen hebben alle kistjes hun eigen maximale gewicht en is het gewicht ook verhoogd. Het enige waar je dus rekening mee moet houden is de Mech zelf. De Mech kan ook maar zestig kilo dragen, maar de consequenties als je hier overheen gaat vallen mee. Je zult wat langzamer lopen en niet meer kunnen springen, maar dat had ik er graag voor over als ik weer eens al het koper uit een gebied had verzameld. Wat opvalt aan Light Year Frontier zijn de proporties van alle objecten in de wereld. Jouw personage is namelijk even groot als een dwerg, maar de Mech waar je inzit is erg groot. Hierdoor lijkt je huis aan de kleine kant als je in de Mech zit, maar lijkt de omgeving en de plantenbanken dan weer gigantisch als je personage rondloopt. Dit geeft een raar effect en ik begon mijzelf af te vragen of de proporties wel correct zijn. Ik kan dus niet anders dan zeggen dat Lightyear Frontier een goede start heeft gemaakt. Doordat je altijd de Mech moet inzetten biedt dat een unieke ervaring vergeleken met de farming sims die er al zijn. De toekomst ziet er ook rooskleurig uit, want het verhaal wordt in de Early Access nog verder uitgebreid en we kunnen in een toekomstige update ook dieren houden. Ben je op zoek naar een rustgevende farming sim zonder veel diepgang dan is Lightyear Frontier zeker een goede keuze.

Lightyear Frontier Early Access Review 1Lightyear Frontier Early Access Review 1Lightyear Frontier Early Access Review 1Lightyear Frontier Early Access Review 1Lightyear Frontier Early Access Review 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Lightyear Frontier is een farming sim waarin je met alleen een mechsuit terechtkomt op een prachtige en kleurrijke planeet. Jouw doel is om de planeet weer schoon te maken en een nieuw leven op te bouwen. De game heeft daardoor weinig doelen en er wordt maar een klein beginnetje gemaakt aan het verhaal. Hierdoor kun je zeggen dat de gameplay loop aan de saaie kant is, maar ik heb erg genoten van het verzamelen van grondstoffen en het produceren van materialen. Om zo meer recepten vrij te spelen en mijn eigen plekje te kunnen creëren op de planeet. Het zorgt voor een rustgevende ervaring, waardoor je kunt ontspannen. Dit soort gameplay moet je natuurlijk wel liggen. Doordat er geen bugs aanwezig zijn en Lightyear Frontier soepel draait, is dit een prima start voor een Early Access-game. Er zelfs al een fotomodus aanwezig, waardoor je mooie screenshots kunt maken.

• Simpele en rustgevende gameplay
  • Visueel prachtig en erg kleurrijk
  • Herstellen van de planeet
  • Game draait lekker soepel zonder bugs
  • Fotomodus
  • Simpele gameplay moet je liggen
  • Nog geen echt verhaal aanwezig
  • Proporties lijken niet correct

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Lightyear Frontier

-

Amplifier Game Invest