Little Kitty, Big City review - Komt op z'n pootjes terecht

Aangepast: 14 mei 2024 12:32

Little Kitty, Big City is exact wat je ervan verwacht: een game over een kleine kat in een grote stad. Het is een typische cozy game waarbij je niet al te veel na hoeft te denken, geen bosses hoeft te verslaan en geen last hebt van timers die aflopen of gezondheidsbalken die leeglopen. Ik nestelde me met deze game op de bank om te zien of een game waarbij veel klassieke game-elementen ontbreken ook een leuke ervaring kan zijn.

Een kat komt altijd op z'n pootjes terecht

Little Kitty, Big City begint met een korte cutscene die ons laat zien wie we zijn en wat ons doel is. In deze game speel je als een zwarte kat die nietsvermoedend een dutje lag te doen op een vensterbank. Na een ongelukkige poging om jezelf uit te rekken, donder je van je vensterbank af, zo een aantal verdiepingen naar beneden. De straten van Japan zijn natuurlijk niet veilig voor een kleine kat. Het is dus zaak om zo snel mogelijk weer veilig bovenop je vensterbank te komen. Helaas hebben ook katten honger nadat ze een dutje hebben gedaan, dus energie om naar boven te klimmen, heb je nu niet. Laat dat nou net het perfecte recept voor een avontuur vormen.

Little Kitty, Big City is geen hele uitgebreide game. Precies lang genoeg voor een lange treinreis of een kort avondje op de bank wanneer je niet heel veel tijd hebt om iets te spelen, omdat je de volgende dag weer vroeg op moet om naar je werk te gaan. In twee á drie uurtjes heb je de game wel uitgespeeld en dat is voor mensen die niet heel veel tijd hebben om te gamen natuurlijk enorm prettig. Niet iedereen heeft elke dag de tijd om uren achter een schermpje door te brengen om dezelfde game keer op keer te blijven grinden en dat is oké. Ook voor ons gamers met een leven zijn er geschikte games te vinden. Little Kitty, Big City voelt ook zeker niet te kort. Ondanks dat ik erg veel plezier had in het spelen, had ik niet per se de behoefte om eindeloos door te blijven gaan en ik had ook niet het gevoel dat het verhaal werd afgekapt. Je bent een kat die terug naar huis wil, dat hoeft ook geen dagen te duren.

Little Kitty Big City review2

Er zijn meerdere wegen die naar huis leiden

Qua gameplay is Little Kitty, Big City even simpel en puur als het verhaal. Je bent een kat en je zult je kattenvaardigheden moeten inzetten om zo snel mogelijk weer naar huis te komen. Zo kun je springen om op hoger gelegen gebieden te komen of om vogels te vangen, kun je met je voorpoten slaan om dingen om te stoten en kun je dingen in je bek vastpakken om ze te verplaatsen. Ook kun je mensen die in de stad rondlopen lastigvallen door te miauwen, ze voor de voeten te lopen of kopjes te geven tegen hun benen. De wereld is wat dat betreft een grote speeltuin waar je naar hartelust kunt klimmen, kruipen en rennen. Het verkennen van de wereld is waar het allemaal om draait in deze game. Door goed om je heen te kijken en te zien welke nieuwe plekjes je kunt bereiken, ontdek je steeds nieuwe dingen en kom je steeds een stukje dichter bij huis. Dat om je heen kijken gaat soms echter wel wat lastiger dan op andere momenten. Soms werkt de camera niet helemaal lekker mee, waardoor je heel ongemakkelijk iets in beeld hebt staan en je niet zo goed kunt zien wat je aan het doen bent.

Gaandeweg kom je ook allerlei andere dieren tegen. Zo zijn er op verschillende plekken honden te vinden, die je afschrikken met hun geblaf. Een slimme manier om gebieden af te zetten, die ook goed in de setting past. De andere dieren die je tegenkomt, zijn gelukkig niet zo eng. Deze andere dieren willen je veelal helpen, zoals een kraai die je vis wil geven in ruil voor glimmende objecten, of een tanuki die een wetenschapper blijkt te zijn. De hele game bestaat eigenlijk uit een aaneenrijging van kleine side quests waarbij je elke keer iets kleins voor een ander dier moet doen om zo weer toegang te krijgen tot nieuwe gebieden en een stukje dichter bij huis te komen.

Little Kitty Big City review

Doe maar lekker rustig aan

De gameplay van Little Kitty, Big City verloopt op een erg rustig tempo. Je kunt op je dooie gemakje elk hoekje van de stad verkennen, zonder gevolgen. Af en toe kom je weleens een mens tegen die je bijvoorbeeld uit zijn winkel zet, maar binnen enkele ogenblikken sta je weer binnen. Spelers die op zoek zijn naar een uitdaging of een competitief aspect, kunnen dus gauw verder naar de volgende review. Wel moet ik toegeven dat ik af en toe wel moest nadenken over wat de game nou precies van mij wil, daar veel dingen niet heel expliciet of overduidelijk worden aangegeven. Tenzij je vijf jaar bent en niet kunt lezen, zou dit echter geen probleem moeten vormen.

Verder zit de game ook boordevol memes en referenties naar internetcultuur, wat het vooral voor het jongere publiek aantrekkelijk zal maken. Zo kun je door de stad heen verschillende gachapon-capsules vinden met hoedjes erin die je je kat kunt laten dragen. Ook zijn er verschillende referenties naar internetcultuur te vinden, zoals "if I fits, I sits" en "biiiiig stretch", die verwijzen naar de talloze grappige filmpjes die op Instagram en TikTok te vinden zijn van katten die kattendingen doen. Paar dit met een simpele en kleurrijke visuele stijl en je hebt een enorm aandoenlijke comfort game die je in een paar uurtjes wegspeelt.

Little Kitty Big City review1

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Little Kitty, Big City biedt precies wat je ervan verwacht: een gezellige game waarbij je in de huid van een kleine kat in een grote stad kruipt. Het is een eenvoudige en pure ervaring, perfect voor momenten waarop je even wilt ontspannen zonder al te veel na te hoeven denken. Hoewel de gameplay niet bijzonder diepgaand is, weet de game toch te charmeren met zijn ontspannen tempo, schattige personages en kleurrijke wereld. Voor spelers die op zoek zijn naar een uitdagende ervaring of een competitief aspect, zal deze game wellicht niet voldoende bieden. Maar voor diegenen die op zoek zijn naar een rustgevende en aandoenlijke ervaring, is Little Kitty, Big City zeker het proberen waard.

• Ontspannen gameplay
  • Perfect voor korte speelsessies
  • Charmante wereld
  • Schattige personages
  • Boordevol memes en referenties naar internetcultuur
  • Simpele gameplay kan voor sommige spelers te eentonig worden
  • Soms onhandige camerahoeken
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Little Kitty, Big City

-

Double Dagger Studio