Neva review - Weer een bijzondere reis

-

Nomada Studio heeft een aantal jaren geleden Gris uitgebracht. Gris is een jong meisje dat door een pijnlijke ervaring uit haar verleden in haar eigen wereld verdwaald is. Tijdens haar reis verwerkt ze het verdriet dat je terugziet in de kleuren van haar jurk. Hierdoor ontdekt ze nieuwe vaardigheden om door de vervaagde realiteit te navigeren. Dit zorgt voor emotionele groei en leert haar de wereld op een andere manier te zien. Drie jaar later hebben de ontwikkelaars een nieuwe game ontwikkeld waar het hoofdpersonage wederom een dame is, maar niet de titelrol heeft. Die is weggelegd voor Neva, de wolf die niet van haar zijde wijkt. Of dit net zo’n emotionele reis gaat worden, kun je lezen in de review van Neva.

Een droevig begin

Op een prachtige zomerdag loopt Alba samen met haar twee wolven, Neva en haar moeder, door het kleurrijke landschap. Ze zien een vogel uit de lucht vallen die door donkere bloemen geïnfecteerd lijkt te zijn. Vervolgens vallen meerdere vogels uit de lucht en worden ze geconfronteerd met golf van duisternis die duistere wezens met zich meebrengt. Alba en Neva’s moeder nemen het op tegen deze golf, maar helaas wordt Alba overweldigd en raakt ze bewusteloos. Gelukkig worden zij en Neva beschermd door haar moeder, maar helaas is zij niet opgewassen tegen de grote groep schaduwwezens en verliest ze haar leven. Toch heeft ze jou en haar pup, Neva, kunnen redden van een vergelijkbaar lot. Ondanks dat de game niet hetzelfde thema behandelt, is het een droevige opening. Het is aan jou om dit te verwerken en om Neva te beschermen. Je volgt hun ontwikkeling tijdens hun reis door de seizoenen waar ze puzzels moeten oplossen en vijanden moeten verslaan om de wereld te redden van de duistere invloed en het bijkomende verval.

Elk seizoen vertegenwoordigt Neva’s groei van puppy naar volwassen dier en de groei van Alba die hierdoor verschillende rollen op zich moet nemen. In de zomer is Neva nog een puppy en moet je haar grotendeels beschermen en helpen. Zo kan Neva nog niet zo heel ver springen en moet je haar helpen op de rand te komen om te voorkomen dat zij naar beneden valt. In het volgende seizoen hoef je je hier niet meer druk over te maken, want dan kan Neva zonder moeite de sprongen maken, omdat ze dan twee keer kan springen. Hetzelfde geldt voor de gevechten; als Neva nog klein is, moet je haar beschermen, maar in het volgende seizoen kan ze vijanden afleiden of aanvallen waardoor je ze makkelijker kunt verslaan. Neva is aardig nieuwsgierig en loopt soms vooruit. Je kunt haar altijd roepen als je haar in de buurt wilt hebben of haar hulp nodig hebt. Natuurlijk is het ook mogelijk om haar te aaien en dat is soms ook nodig als Neva geschrokken is. Doordat je de rol van een verzorger op je neemt en Neva ziet groeien, ontstaat er een band tussen Alba en Neva die mooi is om te zien.

Neva1

Een kort avontuur

De wereld is mooi vormgegeven en het lijkt alsof het met de hand getekend is. Het doet denken aan de schilderijen van de oude impressionisten en het is zeker geen straf om deze prachtige gebieden te verkennen. De game speelt zich af in vier seizoenen. Elk seizoen heeft zijn herkenbare kleuren en je ziet duidelijk het verschil tussen de seizoenen. Je bent gebonden aan deze volgorde en hierdoor is Neva aardig lineair. Om verder te komen moet je of een aantal vijanden verslaan of de juiste route zien te vinden door van platform naar platform te gaan of iets te activeren met Neva. Gelukkig is het meestal voor de hand liggend en niet moeilijk te bereiken, omdat je beschikking hebt over een Double Jump en een Dash. Je moet soms twee keer kijken, maar het was nooit ingewikkeld en als je een beetje bekend bent met platformers zal dit niet voor een grote uitdaging zorgen. Onderweg kom je regelmatig Healing Cairns tegen waar je geheald wordt. Soms vind je een kleine omweg, maar dit leidt nooit naar een alternatieve route. Je kunt hier wel Hidden Flowers vinden die je kunt verzamelen. Het bereiken van de bloemen is soms lastig en hierdoor zijn het soms kleine puzzels die soms best uitdagend waren.

Naast het vinden van de juiste route moet je het ook regelmatig opnemen tegen de duistere wezens. Onderaan het beeld vind je drie bloemen die je levensenergie representeren. Je kunt dus twee keer geraakt worden voordat je doodgaat, maar door vijanden aan te vallen verdien je deze ook weer terug. Het is dus verstandig om te blijven aanvallen en te ontwijken zelfs als je bijna dood bent. Het is overigens niet erg om je leven te verliezen, want je begint ongeveer op de plaats waar je doodging. Er is niet heel veel variatie tussen de vijanden, maar het is ook niet een hele grote game. Op zich maakt dat ook niet uit, want bij elk gevecht maak je gebruik van ongeveer dezelfde routine. Je valt de vijanden met je zwaard aan om daarna hun aanval te dodgen om ze vervolgens in de rug aan te vallen. Dit blijft beperkt, omdat Alba geen experience ontvangt en geen nieuwe technieken kan leren. Dat is in deze korte game niet heel erg, want het is niet het focuspunt van de game. Je komt aan het eind van de velden ook een eindbaas tegen, maar ook hier kom je ver met hiervoor beschreven techniek en de hulp van Neva als ze uit de puppy fase is. Het avontuur is intens en het doorlopen van de vier seizoenen kost ongeveer acht uur (een paar uur extra als je alle collectibles wilt vinden), maar het was ondanks dat een prettige ervaring.

Neva 1
Neva 2
Neva 3
Neva 4
Neva 5
Neva 6
Neva 7

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Neva is prachtig vormgegeven en doet denken aan de schilderijen van de oude impressionisten. Het is een genot om de velden te verkennen en te genieten van de kleurrijke wereld. Ondanks de droevige intro focust het verhaal op de groei van Neva en de veranderende rol van Alba die doet denken aan de veranderende rol van ouders en hun kinderen. Het is mooi om hun band te zien groeien tijdens hun avontuur door de vier seizoenen. De afwisseling tussen het vinden van de weg en het verslaan van vijanden is goed gebalanceerd. Om de juiste weg te vinden moet je soms bepaalde acties verrichten, maar het wordt nooit heel moeilijk. Dit geldt ook voor de gevechten tegen de vijanden waar je met dezelfde routine de meeste kunt verslaan. Het is ook niet heel afwisselend omdat je geen nieuwe technieken leert, al zijn de gevechten ook niet de focus van de game. Toch is dit wel een game voor een publiek dat meer voor de verhalende games met een boodschap gaat dan voor mensen die tachtig uur in een game willen stoppen.

  • Prima
  • Een mooi verhaal met mooie boodschap
  • Prachtig vormgegeven
  • Groeiende band tussen Alba en Neva
  • Afwisseling tussen de weg vinden en de gevechten
  • Puzzel elementen
  • Lineair, weinig te verkennen
  • Een kort avontuur
  • Gevechten zijn niet heel afwisselend
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Neva

Ontwikkelaar:

Nomada Studio

Uitgever:

Devolver Digital

Release:

15 oktober 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
NSW
PS5
XBS
Reacties
Avatar KorstjeDeClown
KorstjeDeClown

16 oktober 2024 om 18:24

Humble opinion: persoonlijk vind ik 8 uur voor een game als deze niet per se kort. Ik heb ik het verleden AAA-games gespeeld welke het drievoudige kostte en waar ik minder speeltijd uit wist te halen. Vergeleken met de gemiddelde RPG is Neva inderdaad kort, maar dan heb je het ook over een totaal ander genre.

Verder prima review, Philip!

Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord