Preview: Neva - Wie snijdt er uien in mijn gamekamer?

-

Kunst prikkelt al je zintuigen. Kunst maakt emoties los. Games zijn kunst. Vandaag speelde ik een game die veel in mij losmaakte. Ondanks dat ik slechts het eerste stukje van de game mocht spelen in de demo, wist de game mij bijna een heel uur lang continu in beroering te houden. Ik werd door deze game warm vanbinnen. En die game deed traantjes in mijn ogen opwellen. Die game heet Neva.

Neva preview2

Auw, mijn arme hart

Ik wist niet wat Neva was. Ik kreeg de demo in mijn handen gedrukt met de mededeling dat het een game was waarbij het verhaal een grote rol speelde. Ok, cool. Ik houd wel van een goed verhaal. Ik startte de demo op en zag de naam Nomada Studio staan. Dat is natuurlijk de studio achter GRIS. Oei, dacht ik. Emotioneel beladen game. Wel een meesterwerk. Ik had dus wel goede hoop voor Neva. De demo begon met een introductiefilmpje waarin de hoofdpersonages werden geïntroduceerd. Alba, een jongedame gewapend met een rapier, heeft een grote witte wolf met een gewei bij zich. Er is ook een jong wolven pupje bij. Deze pup is Neva. Plots wordt de groep aangevallen door een soort duisternis. Alba en de wolf worden overrompeld. Wanneer Alba bijkomt na het gevecht, ziet ze dat de grote wolf dood is. Neva heeft het wel overleefd. Samen trekken Alba en Neva erop uit om de duisternis te stoppen.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb een zwak voor honden en als er in een game, film, serie of boek een hond doodgaat, dan maakt dat toch altijd iets in me los. Wolven zijn een soort grote honden, dus de dood van die grote witte puppy in de eerste vijf minuten van mijn gameplay-ervaring voelden als een zware mokerslag op mijn tedere hartje. Dit zorgde er wel voor dat ik enorm gemotiveerd raakte om de game te spelen en zo ver mogelijk te komen. Hoewel ik niet goed wist wat mijn doel was, wist ik wel dat ik alles op alles zou zetten om Neva te beschermen.

Neva preview1

Braaf hondje!

De wereld van Neva is mooi, bijzonder en wekt een soort melancholie op. De game heeft een bijzondere tekenstijl die enorm goed past bij de ervaring die het probeert te bieden. Neva is een 2D actie-platformer waarbij je kunt rennen, springen, dodgen en met je zwaard kunt slaan. Je kunt goed zien dat de wereld eerst een mooie, bruisende plek was. Er is echter een soort duisternis die alles om zich heen gecorrumpeerd heeft. Duistere wezens die doen denken aan No-Face van Spirited Away duiken op uit de grond om je aan te vallen, of creëren doornstruiken waar je niet langs kunt. Combat in Neva voelt soepel aan. Je kunt vijanden aanvallen met je zwaard en vijandige aanvallen ontwijken door weg te rollen of te springen. Ook zitten er platform-elementen en puzzelelementen in, zoals de Indiana Jones escape sequence waarbij je achterna wordt gezeten door een enorme No-Face en je behendig moet platformen om niet opgegeten te worden.

De echte drijvende kracht achter alles is echter Neva. Neva is een pup die als een pup reageert op haar omgeving. Wanneer je bijvoorbeeld bij water komt, begint ze te drinken, als je bij een boom komt die vruchten heeft laten vallen, gaat ze eten en als ze vlinders ziet, rent ze die achterna. Het is een subtiele, leuke en volledig immersieve manier om je de juiste kant op te leiden. Ook komt het soms voor dat Neva te ver voor je uit rent en in een val loopt, waardoor ze verstrikt raakt in de doornstruiken of niet meer verder durft. Elke keer wanneer dit gebeurde, raakte ik in een soort hyperfocus om ervoor te zorgen dat ik de pup zo snel mogelijk kon bevrijden. Als de missie was geslaagd, riep ik Neva bij me en aaide haar eens flink. Dat laatste is overigens een enorm onderschatte gameplay mechanic die meer games zouden moeten hebben.

Neva preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Neva is een bijzondere game waar ik nu al geen genoeg van kan krijgen. Ik ben enorm benieuwd naar hoe het verhaal van Alba en Neva verdergaat en of het ze zal lukken de duisternis te verdrijven. Als ik de trailers bekijk, dan is te zien dat Neva uiteindelijk groter wordt en nieuwe krachten krijgt waarmee ze Alba kan helpen. Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe de gameplay zal veranderen naarmate je verder komt in de game en of de gameplay zich meer zal focussen op wat Neva kan, in plaats van wat Alba doet. Ik zal dan helaas wel weer de openingsscène moeten zien waarin de grote wolf doodgaat, maar deze keer ben ik erop voorbereid!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Packshot Neva

Ontwikkelaar: