Review: Palworld Early Access - Het is geen Pokémon Pc

Pokémon met wapens, de nieuwe Pokémon-killer, de laatste Pokémon-kloon, Palworld is sinds haar aankondiging talloze keren vergeleken met Pokémon, in zowel positieve als negatieve zin. Ik moet zeggen, toen ik voor het eerst beelden van deze nieuwe game zag, vond ik ook dat de designs van de gekleurde wezentjes heel wat weghadden van Pokémon. Nu ik de Early Access-versie van Palworld heb gespeeld, kan ik je echter wel vertellen dat de ietwat oneerbiedige vergelijking met Pokémon niet helemaal terecht is. Ik ga je vertellen waarom.

Palworld review4

Welke game ben ik aan het spelen?

Palworld is in eerste instantie een survivalgame. Hierbij is overleven een belangrijk onderdeel van de game. Wanneer je gezondheid naar het nulpunt daalt, ga je namelijk dood en verlies je alle spullen die je op dat moment bij je had. Daarnaast is er ook een hongermeter. Je moet jezelf zien te voeden om ervoor te zorgen dat je niet langzaam doodgaat van de honger. Tot slot spelen temperaturen ook nog een rol in deze game. Als je het te warm hebt of in brand staat, verlies je ook langzaamaan gezondheid. Wanneer je het te koud hebt, ook. Je omgeving en je eigen lichaam zijn echter niet de enige factoren die ervoor kunnen zorgen dat jij het loodje legt. De wereld is namelijk bewoond door verschillende Pokémon-achtige gekleurde wezentjes die Pals worden genoemd. Sommige Pals zijn goedaardig en zullen je niks doen, andere zullen je aanvallen. Ook zijn er andere mensen, Syndicates genoemd, die op Pals, maar ook op jou jagen. Ook zij zullen ervoor zorgen dat je het niet overleeft.

Om te overleven zijn dus voedsel en kleding erg belangrijk. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende wapens te maken en te gebruiken. Dit doe je in eerste instantie door hout en steen te verzamelen, en later ertsen om wapens van metaal te kunnen maken. Daarnaast is beschutting ook belangrijk. Je kunt namelijk een basis bouwen met verschillende bouwwerken die je helpen om meer grondstoffen te verkrijgen, maar bijvoorbeeld ook voedsel en medicijnen. Het verzamelen van grondstoffen, deze gebruiken om voorwerpen en bouwwerken te maken, en het steeds verder uitbreiden van je basis, zijn het hart van de gameplay van Palworld. Dit lijkt dus in de verste verte niet op de gameplay van Pokémon, maar is eerder te vergelijken met games als ARK: Survival Evolved, Rust en Valheim.

Zoals voorgenoemde titels is Palworld zowel in je eentje als samen met anderen te spelen. Wanneer je in je eentje speelt, zijn het slechts jij en je Pals die de wereld moeten trotseren. Om de zoveel tijd komt er namelijk een raid naar je basis die je moet proberen af te weren. Deze raids bestaan uit groepen Pals die willekeurig gekozen zijn en op willekeurige dagen naar je basis toe komen. Speel je echter samen met andere mensen, dan kunnen andere spelers je basis ook aanvallen. Je kunt er echter ook voor kiezen om met andere spelers samen te werken om een grote basis op te bouwen en eindbazen samen te lijf te gaan. Ondanks dat Palworld een enorm vermakelijke game is om in je eentje te spelen, is het met vrienden nog een heel stuk leuker.

Palworld review1

You're not my buddy, Pal!

Goed, de gameplay lijkt dus eigenlijk niet heel erg op Pokémon, maar waarom wordt de game dan toch door alles en iedereen met Pokémon vergeleken? Dat heeft puur te maken met de Pals die in de wereld rondlopen. Pals zijn gekleurde fantasiewezens die verschillende elementen en krachten bezitten. Je kunt ze vangen in een soort Pokéball die Pal Sphere wordt genoemd, waarna ze je kunnen helpen in gevechten tegen andere Pals. Deze gekleurde wezens hebben qua design wat weg van Pokémon, wat ik overigens een beetje een krom statement vind. In mijn ogen is Pokémon inmiddels zo'n enorm groot begrip dat het bijna synoniem staat voor gekleurde fantasiewezens die je kunt vangen en die je tegen elkaar kunt laten vechten. Inmiddels zijn er ook zo enorm veel Pokémon dat enige overeenkomstige uiterlijke kenmerken tussen niet-Pokémon en Pokémon bijna onvermijdelijk zijn.

Het grootste verschil tussen Pal en Pokémon zit mijns inziens echter in de intentie. Als we naar Pokémon kijken, dan hebben we in de afgelopen jaren geleerd dat mensen en Pokémon in harmonie samen leven. Dat trainers goed voor hun Pokémon moeten zorgen, zodat ze samen een team kunnen vormen. Ook zijn de Pokémon-gevechten meer een soort sport dan daadwerkelijk gewelddadige evenementen. In Palworld is dat allemaal net een beetje anders. Pals zijn namelijk niets meer en niets minder dan hulpmiddelen die je kunt inzetten om te krijgen wat je wilt. Heb je wol nodig? Vermoord een schaapachtige Pal. Wil je een Pal vangen? Verzwak hem eerst door hem te beschieten met een machinegeweer. Heb je hout nodig? Laat een Pal met de houthakkervaardigheid bomen voor je omhakken. Pals kunnen in je basis worden ingezet om allerlei klusjes voor je op te knappen. Wanneer je een stuk verder bent in de game, kun je zelfs een hele productielijn opzetten met Pals die als in een Chinese sweatshop wapens voor je uitpompen. Je zou bijna denken dat de naam "Pal" ironisch gekozen is.

Palworld review2

Breath of the Mild

Wanneer je Palworld voor het eerst opstart, dan valt je gelijk op dat de visuele stijl en de wereld wat weghebben van Breath of the Wild. Om een of andere reden lijkt een dergelijke visuele stijl ook steeds meer en meer gebruikt te worden voor games waarbij het verkennen van de wereld een groot onderdeel van de gameplay is. De wereld is opgedeeld in verschillende eilanden die elk bestaan uit verschillende biomen. De biomen zorgen ervoor dat er op elke plek andere voorwerpen en grondstoffen te vinden zijn en ook andere soorten Pals. De wereld voelt wel vrij leeg aan. De aankleding bestaat voornamelijk uit bomen en stenen, en er zijn soms grotere stukken waarbij je geen Pals of mensen tegenkomt. Wat meer variatie in assets had dit probleem al grotendeels op kunnen lossen. Daarnaast is er zo goed als geen achtergrondmuziek en nauwelijks achtergrondgeluid aanwezig. Wanneer je niet in een gevecht bent, is er geen muziek te horen in de game. Af en toe hoor je een Pal eens een geluidje maken of je hoort een plons wanneer je in het water valt, maar er is een opvallend gebrek aan omgevingsgeluiden. Ook mensen maken geen geluid wanneer je met ze praat.

Ook zijn er een aantal zaken die niet helemaal lekker werken of simpelweg ontbreken in Palworld. Zo zit er wel een soort Pokédex in waar je alle Pals kunt bekijken die je gezien en of gevangen hebt, maar kun je niet terugvinden waar je welke Pal kunt vinden. Daarnaast is de AI van sommige vijanden, met name de Syndicate, soms enorm dom. Ze vallen dan simpelweg niet aan, of proberen weg te rennen en blijven tegen een rots aan rennen. Pals in je basis verhongeren soms, omdat ze simpelweg niet gaan eten. De problemen in Palworld zijn echter niet gamebrekend en voor een titel in Early Access zal ik ze enigszins vergeven. Er zitten namelijk genoeg features in om zeker een langere tijd vermakelijk te zijn.

Palworld review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

De combinatie tussen survival-gameplay en de behoorlijk lugubere wijze waarop mensen en Pals met elkaar omgaan, zorgt voor een interessante game. Het survival-aspect van Palworld is interessant genoeg en de verschillende wezens zijn divers en hebben allemaal eigen karakteristieken. Dat je de Pals vangt om ze uiteindelijk in je basis in te zetten als schattige oompa-loompa's is, als je vanuit lore en worldbuilding-perspectief kijkt, best een logische keuze. Het is een Early Access-titel, dus er zijn zeker nog dingen die verbeterd kunnen worden. Ben je echter op zoek naar een toffe survivalgame en wil je weleens met andere gekleurde fantasiewezenstjes spelen dan Pokémon, dan is Palworld zeker een vermakelijke game om op te pakken. Ik geloof namelijk zeker dat de 1.0 release van de game alleen nog maar beter zal zijn.

• Enorm vermakelijk
  • Veel verschillende Pals
  • Bouwen en craften