Persona 3 Reload review - Een bijna perfecte remake

Aangepast: 6 maart 2024 19:23

Persona 3 wordt door de JRPG-community gezien als één van de beste games in het genre en als de titel die de Persona-serie op de kaart heeft gezet. Fans keken dan ook al jaren reikhalzend uit naar een moderne versie van deze game. Met Persona 3 Reload lijken we al het goede van Persona 3, plus al het moois dat Persona 5 ons heeft gebracht, in handen te hebben. Of Persona 3 Reload ook echt de perfecte remake is, dat leg ik je uit in deze review.

Persona 3 Reload review

Blijf van mijn verhaal af!

Persona 3 Reload is dus een remake van Persona 3. De remake, die in de Unreal Engine ontwikkeld is, introduceert verbeterde graphics en nieuwe gameplay mechanics met behoud van het verhaal en de basis gameplay mechanics van het origineel. Het duistere en ijzersterke verhaal van Persona 3 blijft onveranderd. De game weet ook hier het grimmige thema van het vechten tegen schaduwen tijdens het Dark Hour goed te combineren met de alledaagse aspecten van het dagelijks leven als student. De verhaallijn, over de mysteries van het Dark Hour, het Apathy Syndrome en de groep jongeren die met hun Persona's tegen de schaduwen moeten vechten, houdt je meer dan honderd uur bezig. Toen Persona 3 voor het eerst uitkwam, werd het verhaal van de game alom geprezen en staat ook vandaag de dag nog steeds als een huis. Ik ben blij dat Atlus niet aan het verhaal gesleuteld heeft, zoals in sommige remakes wel wordt gedaan. Looking at you, Square Enix.

De visuele revisie van de game is misschien wel het meest opvallend en brengt de graphics meer in lijn met de strakke esthetiek van Persona 5. De personages worden nu in 3D weergegeven, maar de belichting en schaduwen behouden de unieke visuele stijl van de Persona-games. De aandacht voor details verbetert de algehele immersie. Toch moet ik toegeven dat, ondanks dat de game er op de PlayStation 5 duizendmaal beter uitziet dan het origineel op de PlayStation 2, ik het niet helemaal eens ben met de keuze om de graphics zo felgekleurd en helder te maken. Het verhaal van Persona 3 is namelijk erg duister, met thema's als depressie en zelfdoding, en de grimmige sfeer werd met de oude graphics naar mijn mening beter weergegeven dan met de graphics van Reload. Desalniettemin blijft de game een lust voor het oog.

Persona 3 Reload review1

Nog meer sociale situaties

Het turn-based gevechtssysteem heeft een aantal Quality-of-Life-upgrades gekregen voor de stroomlijning en een snellere en intuïtievere ervaring. De individuele controle over de leden van de party en het "One More"-mechanisme voegen strategische diepte toe en moedigen je nog meer aan om de zwakke punten van de vijand effectief uit te buiten. De introductie van Theurgy, speciale unieke aanvallen van personages, voegt een nieuw bevredigend en visueel indrukwekkend element toe aan de gevechten.

Het sociale aspect bestaat uit het beheren van relaties, het verbeteren van Persona-vaardigheden en het maken van keuzes binnen de beperkte tijd in de game. Deze Social Links blijven een belangrijk en boeiend aspect van Persona 3 Reload. Met nieuwe sociale activiteiten die je met de verschillende personages kunt doen, zoals tuinieren en koffie drinken, biedt de game een zinvolle karakterontwikkeling en keuzes met echte gevolgen. De vernieuwde graphics en voice-over tijdens deze interacties versterken ook hier weer de immersie, waardoor de interpersoonlijke relaties echter en leuker aanvoelen.

Persona 3 Reload review2

Nét niet perfect

Ook de dungeon Tartarus, die elke dag tijdens het Dark Hour te betreden is, heeft een aantal Quality-of-Life-verbeteringen gekregen. Zo heeft ook dit gedeelte een visuele update gekregen, maar zijn er ook een aantal Quality-of-Life-upgrades doorgevoerd om de eentonigheid en de grind van het dungeon crawlen wat op te breken. Zo is het Fatigue-systeem volledig verwijderd. Je personages worden nu niet meer moe na het teveel tijd doorbrengen in Tartarus, waardoor je sneller door de dungeons heen kunt. Daarnaast zijn er ook breekbare objecten aanwezig die speciale voorwerpen kunnen bevatten die je tijdens je reis in de toren kunnen helpen en zijn er speciale geheime doorgangen toegevoegd die je reis een stuk aangenamer maken.

Hoewel Persona 3 Reload op veel gebieden uitblinkt, schiet het op één punt qua content tekort. Na de originele release van Persona 3 zijn namelijk nog Persona 3 FES en Persona 3 Portable uitgekomen. Persona 3 FES is een uitgebreide versie van Persona 3 die een aantal jaren na het origineel op de PlayStation 2 uitkwam. Deze versie bracht een speciale epiloog met zich mee die enkele tientallen uren aan extra gameplay en verhaal toevoegde. Een jaar later kwam Persona 3 Portable voor de PSP uit. Deze versie gaf je de mogelijkheid om te spelen als een vrouwelijke hoofdpersoon, waardoor de game nog meer herspeelbaarheid kreeg. Het ontbreken van de FES-uitbreiding en de optie om als vrouwelijke hoofdrolspeler te spelen is een opvallend minpunt. Hoewel de originele PS2-versie ongetwijfeld is verbeterd, betekent het ontbreken van deze elementen dat Persona 3 Reload nét niet de ultieme en definitieve Persona 3-ervaring is geworden.

Persona 3 Reload review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Persona 3 Reload is een lovenswaardige en zeer gepolijste remake die een klassieke RPG nieuw leven inblaast. De verbeterde graphics, de Quality-of-Life-verbeteringen en de nog steeds boeiende Social Link-gameplay en ruim honderd uur aan aangrijpend verhaal dragen bij aan een zeer plezierige ervaring. Persona 3 Reload behoudt al het goede dat Persona 3 destijds goed deed en verbetert de rest met al het goede dat we kennen van Persona 5. De ontbrekende content van Persona 3 FES en Persona 3 Portable verhindert echter dat het de status van de ultieme Persona 3-versie bereikt. Desondanks blijft het een must-play voor zowel Persona-veteranen als nieuwkomers.

• Behoudt alles dat al goed was
  • Verhaal staat nog steeds als een huis
  • Grafisch enorm opgepoetst
  • Combat meer gestroomlijnd
  • Nieuwe combat mechanics
  • Nog meer sociale activiteiten
  • Nieuwe voice-overs
  • Tartarus grind iets aangenamer
  • Grafisch iets te vrolijk voor thema
  • Geen FES en Portable content
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Persona 3 Reload

Persona

Atlus