Review: Alienation PlayStation 4

Geplaatst: 26 april 2016 18:00

Afgelopen weekend dook ik in Alienation totdat ik sterretjes zag. Alienation is een 'classic arcade shooter' van ontwikkelaar Housemarque, bekend van onder andere Dead Nation en Super Stardust. De titel is dan ook te beschouwen als de spirituele opvolger van Dead Nation. Nu moet ik bekennen dat ik Dead Nation nooit daadwerkelijk gespeeld heb. In plaats daarvan zie ik vergelijkingen met Helldivers van Arrowhead Game Studios. Helldivers begint vermakelijk, maar verveelt al snel dankzij het monotone principe. Ik hoopte op een betere uitwerking van Housemarque met Alienation.

Red onze planeet door te schieten, schieten en schieten

In Alienation is planeet Aarde overgenomen door buitenaardse wezens, genaamd: Xenos. Als én van de drie klassen neem je het op je om de Xenos overhoop te schieten. Je kunt kiezen uit de Tank, Bio-Specialist en Saboteur. Uiteraard heeft iedere klasse zijn unieke vaardigheden. Vervolgens voer je twintig missies, van elk ongeveer vijftien tot dertig minuten, uit, afhankelijk van de door jouw gekozen moeilijkheidsgraad (Rookie, Professional, Veteran). Des te moeilijker het niveau, des te groter de kans op een waardevolle buit. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar dit mag de pret niet drukken.

In principe is elke missie hetzelfde: ren van A naar B, activeer een object of blaas het op en schiet ondertussen honderden Xenos neer. Dit principe doet denken aan XCOM. De helikopter landt, je voert je missie uit en je wordt weer opgehaald. Echter is het strategische element van XCOM vervangen voor heel veel schieten. Diverse type monsters passeren de revue en worden doorzeefd met tientallen kogels afkomstig uit én van jouw type geweren (Primary, Secundary en Heavy) of opgeblazen door een granaat. Dit klink wellicht erg rechtlijnig, maar bij Alienation draait het om de reis en niet de bestemming.

In opperste concentratie en lichte hysterie naar de zoete overwinning

De kaart barst van de additionele evenementen. Zo zijn er Boss Battles en diverse Events. Bij beiden komt het er in principe op neer dat je alles moet doorzeven met kogels. Nu lijkt Alienation wellicht erg rechtlijnig, maar de game werkt tegelijkertijd zeer verslavend. Eén keer knipperen en je bent twee uur verder. In opperste concentratie en met klotsende oksels vuur je er op los. Regelmatig word je in een hoek gedreven en is het aan jou om het hoofd koel te houden. Soms verschijnt ook nog eens de melding 'Horde Incoming'. Naast de huidige vijanden snellen hordes mutanten jouw kant op. Je hoeft je niet te schamen voor enkele hysterische momenten. Uiteindelijk smaakt de overwinning zoeter dan zoet en heb je een reden om toch een nieuwe missie te starten.

Het gevoel van euforie wordt beloond met een lekkere buit. Al snel wordt er gestrooid met wapens in diverse kleuren. Het hartje klopt sneller bij het zien van paarse of oranje objecten. Deze wapens hebben niet alleen betere eigenschappen, maar zijn ook nog eens te upgraden. De benodigde materialen voor het upgraden vind je in het veld of krijg je door het demonteren van je huidige inventaris. Op deze manier kun je langer van je favoriete wapens genieten of juist meer naar jouw hand zetten. Tevens kun je jouw personage upgraden in twee hoofdcategorieën, actieve en passieve vaardigheden.

Ontbreken van local co-op is een gemis

Toch begint Alienation op den duur te vervelen. De game kan al snel monotoon aanvoelen. Alienation is dan ook niet bedoeld om alleen te spelen. Daarnaast heb je simpelweg anderen nodig om heelhuids van punt A naar punt B te manoeuvreren en ook nog eens de additionele evenementen eigen te maken. Alles om te kunnen roepen Loot galore! Helaas kun je niet vanaf de bank samen Xenos lek schieten. Dit komt wellicht na de release, maar erg duidelijk is Housemarque niet. Jammer genoeg kan je tot op heden alleen online met vrienden (of onbekenden) te werk.

Je kunt jouw spel voor medespelers openstellen of er bij anderen inspringen. Ten tijde van de reviewperiode was het aantal spelers echter beperkt. Desondanks fleurde ik met een medespeler helemaal op. Je kunt de paniek van de ander door het netwerk naar je toe voelen stromen. Spelers sprinten constant naar achteren in de hoop niet overweldigd te worden door een nieuwe horde. De overwinning kun je met elkaar delen door op de rechterpijl te drukken. Jouw personage roept dan heel enthousiast Nice. Gedeelde smart is toch echt halve smart. Al is een fysieke high five ook fijn.

Het eindoordeel van Dewi Welvaart

Alienation is een rechtlijnig en verslavend spel. De basis van elke missie is in principe hetzelfde en de uitdaging vind je vooral in de vele diverse vijanden. Tot op zekere hoogte wijkt Alienation af van de filosofie 'less is more'. Als je van gedachteloos schieten houdt, is de arcade shooter een overweging waard. Ook is de game jouw aandacht waard wanneer je oogjes beginnen te glinsteren van een kleurrijk en bloederig slagveld vol loot. Echter is het rechtlijnige concept tevens een valkuil, want het kan snel vervelen. Online met anderen vuren is al een flinke verademing, maar het ontbreken van de local co-op is echt een gemis.

• Erg verslavend
  • Afwisseling in vijanden
  • Loot galore