Review: Arcana Heart 3 Xbox 360

Geplaatst: 25 september 2011 15:00

In fightinggames zie je vaak stoere mannen die het in allerlei arena's tegen elkaar opnemen. Het is maar zelden dat je tussen al die mannelijkheid een vrouw ziet opduiken die zich kan meten met die mannen. In Arcana Heart 3 gaan we echter helemaal de andere kant op, want daar zijn het de vrouwen die de dienst uitmaken. En ik kan je zeggen: die vrouwen kunnen er wat van!

Japan onder water

Arcana Heart 3 is een game die in Japan alweer bijna twee jaar geleden het levenslicht zag, maar in Europa pas vorige maand is uitgekomen. Een vechtgame gaat natuurlijk vooral om het vechten, maar in AH3 hebben we toch te maken met een verhaal. Japan staat namelijk op het randje van de afgrond, aangezien het water van de oceaan op het punt staat het land te laten overstromen. Uiteraard heeft de bevolking dat liever niet, dus worden er zogenaamde 'Maidens' op pad gestuurd om het onheil de wereld uit te helpen. Maidens zijn vrouwen die in contact staan met de Arcana's: wezens die hun krachten kunnen overdragen op de Maidens. Met deze krachten staan de Maidens sterker in hun strijd, en dat is maar goed ook. Er dreigd immers een ramp te gebeuren, zoals ik al eerder heb aangegeven.

Vijfhonderd verschillende stijlen

Genoeg nu over het achtergrondverhaal en tijd voor wat meer actie. In AH3 kun je spelen met 23 verschillende karakters, die allemaal hun eigen sterktes en zwaktes hebben. Naast die 23 vechtersbazinnen heb je ook te maken met 23 verschillende Arcana's (je weet wel, die wezens die hun krachten kunnen doorspelen). Vervolgens is het mogelijk om die 23 personages en 23 Arcana's met elkaar te combineren; je kunt dan vervolgens zelf wel uitrekenen dat je meer dan vijfhonderd verschillende combinaties kunt maken en dus ook uit vijfhonderd verschillende combinaties een keuze kunt maken. Voordat je ze allemaal geprobeerd hebt om te kijken wat het beste bij jou past kun je waarschijnlijk alweer aan de slag met Arcana Heart 4, maar daar zullen we het maar niet over hebben.

Aanvallen!

Aan vijfhonderd stijlen heb je natuurlijk niets als de game vervolgens niet goed speelt, maar daar is bij AH3 gelukkig geen sprake van. Tijdens de gevechten heb je in totaal vier manieren waarop je een aanval kunt uitvoeren. Drie daarvan zijn simpele aanvallen à  la schoppen en slaan, de laatste maakt gebruik van de Arcana's (je weet wel, die wezens die...). De superaanvallen kun je gebruiken op basis van de Force Gauge (een balkje bovenaan je scherm), die in de loop der tijd automatisch weer aanvult. Voor de Arcana-aanvallen maak je gebruik van een soortgelijke Arcana Gauge, die net als de Force Gauge langzaam weer volloopt na een aanval. Op zich is het hele vechtsysteem dus niet heel erg vernieuwend en een beetje vergelijkbaar met de gevestigde fightinggames zoals Tekken en Street Fighter. Maar eerlijk is eerlijk, het gaat natuurlijk toch gewoon om die vechtende Japanse schoolmeisjes. Zij maken Arcana Heart 3 tot de game die het nu is.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Arcana Heart 3 is in wezen niet veel anders dan games als Tekken of Street Fighter, maar met de Japanse schoolmeisjes heeft deze titel wel een eigen gezicht. Ook de ruim vijfhonderd verschillende vechtstijlen zijn uniek, al kun je je afvragen of iemand ze allemaal gaat proberen. Het zorgt er in ieder geval voor dat je de game wat langer zult blijven spelen, aangezien je toch wel een groot deel van die combinaties uit wilt proberen om te zien wat voor jou het beste werkt.

• Ruim vijfhonderd stijlen
  • Japanse vechtersbazinnen
  • Arcana's