Trailer
Trailer: Atelier Marie Remake verschijnt in juli
21 februari 2023Nog even en we kunnen weer spelen als een alchemist. De populaire PlayStation classic Atelier Marie: The Alchemist Of Salburg krijgt namelijk een remake.
Atelier Marie: The Alchemist of Salburg is eindelijk voor iedereen beschikbaar, omdat deze game een remake heeft gekregen die vandaag naar de PlayStation, Nintendo Switch en pc komt. De originele game werd in 1997 uitgebracht door Gust en is de eerste Atelier game uit de serie. Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg wordt door Koei Tecmo (sinds 2011 de eigenaar van GUST) uitgebracht en is vandaag eindelijk buiten Japan te spelen. Zelf heb ik nog niet heel veel Atelier games gespeeld, maar ben ik bekend met de serie geraakt door het schrijven van het retrospectief over Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack. Die trilogie bestaat uit: Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book DX, Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey DX en Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings DX. Het was even wennen aangezien het verhaal niet het belangrijkste is, maar destijds was mijn introductie met drie games uit de serie een prettige ervaring. Of mijn ervaring met Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg vergelijkbaar is, kun je lezen in de review.
Voordat je met je avontuur begint, krijg je de keuze uit de Normal Mode en de Unlimited Mode. In de eerste modus heb je vijf jaar om het perfecte voorwerp te creëren en daarna eindigt de game. Hier speelt time management dus een grotere rol en moet je je meer bezighouden met het plannen van je activiteiten. In de tweede en nieuwe modus kun je na het behalen van je examen in het zesde jaar verder spelen. Zo hoef je je minder druk te maken over de tijd die verstrijkt als je de wereld verkent. Het nadeel hiervan is wel dat sommige gebeurtenissen niet plaatsvinden in de Unlimited Mode. Om deze reden heb ik voor de normale modus gekozen, zodat ik niks van het verhaal mis.
In deze Atelier game draait het om Marie (Marlone). Zij studeert aan de Royal Academy of Magic onder professor Ingrid om een alchemist te worden. Helaas is ze één van de slechtste studenten ooit en wordt ze door een droom weer herinnerd aan de berisping die ze van haar professor heeft gekregen. Ze krijgt nog één kans om zich te bewijzen. Ingrid heeft haar een eigen atelier gegeven en de opdracht om in vijf jaar een hoogwaardig voorwerp te creëren. Marie moet dus zelf haar alchemie vaardigheden verbeteren door nieuwe voorwerpen te maken. Ook moet ze zelf materialen verzamelen, gebieden verkennen, quests voltooien en geld verdienen voor alchemie boeken en gereedschap. Als dit lukt, kan ze zichzelf eindelijk een alchemist noemen en anders wordt ze uit de Academy gegooid. Dit is het principe waar de hele game om draait en je hoeft dus geen grote samenzweringen of plot twists te verwachten.
Vanaf dat moment is het aan jou om te bepalen hoe je het doel gaat bereiken. Je kunt meteen de wereld verkennen, maar het is verstandiger om eerst een blik op Salburg te werpen. In Salburg vind je Marie’s atelier waar je kunt saven, het atelier kunt aanpassen en de muziek (BGM) kunt veranderen. Daarnaast is het de plaats om de gevonden materialen te veranderen in magische voorwerpen. De wapens en uitrusting voor Marie en haar reisgenoten kun je kopen en verkopen in de weapon shop. In de Academy kun je meer informatie over alchemie inwinnen en materialen kopen en verkopen, waarvan de items die je kunt verkopen elke tien dagen veranderen. De Sky Tavern is belangrijk, want hier kun je het laatste nieuws vinden, avonturiers rekruteren en quests activeren en inleveren. Je kunt ook het Royal Castle en Shea’s huis (Marie’s jeugdvriendin) in theorie bezoeken, maar meestal wordt de toegang hiertoe ontzegd. Naast de Photo Modus kun je in de Hall of Memories kun je je eigen scene creëren om te fotograferen.
In Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg moet je dus je alchemie vaardigheden vergroten en dat kun je doen door informatie bij de Academy aan te schaffen. Hiervoor heb je geld nodig en dat kun je verkrijgen door quests te doen. Elke quest heeft een deadline en als je die haalt verbetert dit je reputatie. Hierdoor krijg je weer betere quests aangeboden. Soms hoef je alleen materialen te vinden en in te leveren, maar voor de lucratievere opdrachten moet je items creëren met alchemie. De materialen vind je in de tien locaties die in de loop van het verhaal beschikbaar worden. Je kunt niet alle materialen vinden, want soms hangt het van het seizoen af. De locaties zijn niet heel groot en bestaan uit vier of vijf velden. Ik had liever wat meer locaties gezien, maar gelukkig zien ze er goed uit door de frisse anime stijl. Dit geldt ook voor de SD character models die je ziet als je de wereld verkent.
Dit klinkt allemaal simpel maar je moet rekening houden met het verstrijken van de dagen, want je hebt maar vijf jaar. Dat lijkt meer dan het is, omdat bijna elke actie die je uitvoert één dag of meerdere dagen kost. Zo kost het reizen naar een locatie een aantal dagen en moet je voor de terugweg hetzelfde rekenen. Elke keer als je een item in het veld oppakt, ben je een dag kwijt. Zelfs als je een vijand verslaat en deze een item dropt, kost dat ook een dag. Het kan daarom weleens gebeuren dat je door de gedropte items uiteindelijk een deadline mist. Ook elke keer als je je atelier binnenstapt, verlies je weer een dag. Dat kan weleens onhandig zijn als je vergeet te saven, want als je teruggaat ben je weer een dag kwijt. Daarnaast kost het creëren van items ook een aantal dagen en soms moet je heel wat stappen zetten dus heb je genoeg tijd nodig. Ook moet je rekening houden met Marie’s gesteldheid, want als ze door het creëren van voorwerpen vermoeid raakt (Fatique), wordt het resultaat ook minder. Je kunt wel in je atelier rusten om hp, mp, en fatique te herstellen, maar elke geruste dag herstelt maar een klein gedeelte. Gelukkig kun je wel voorwerpen maken die hier bij helpen. Wat later in de game krijg je toegang tot Fairies die voor een maandelijks bedrag materialen kunnen verzamelen of voorwerpen kunnen synthesizen zonder dat het je een dag kost.
Marie is in het begin niet heel sterk, maar hoeft gelukkig hoeft ze het niet in haar eentje tegen de vijanden op te nemen. Ze kan altijd rekenen op haar jeugdvriendin Shea die haar graag vergezelt. Ook kan ze andere avonturiers inhuren om haar te helpen tijdens de quests, maar zij willen na elke expeditie een klein bedrag voor hun diensten. Gelukkig hoef je steeds minder te betalen naarmate je vriendschap met hen sterker wordt. Zij hebben allen een eigen verhaal dat je kunt ontdekken naarmate jouw en hun level stijgt. Door met hen samen op avontuur te gaan versterk je ook je vriendschap wat hier aan bijdraagt. Op de Event List kun je alle voorwaarden vinden waaraan je moet voldoen om een nieuw deel van hun verhaal vrij te spelen. Soms is er een deadline waarna de activiteit niet meer beschikbaar is. Het zijn geen bijzondere verhalen, maar ze bieden wat afleiding tussen het verzamelen van materialen en het creëren van voorwerpen. Ook zijn er jaarlijkse terugkerende evenementen te vinden zoals een martial arts tournament, de academy shop sale en het summer festival die wat afwisseling bieden. Als je druk bezig bent met verzamelen en creëren kun je deze weleens vergeten, maar gelukkig wordt het wel aangegeven als iets conflicteert met een evenement.
Als je de velden bezoekt om materialen te verzamelen, kom je ook vijanden tegen die je aanvallen als je ze aanraakt. Je neemt het tegen hen op in turn-based gevechten en je kunt kiezen uit aanvallen, verdedigen, een speciale move of een item gebruiken. Elk personage heeft ruimte voor zeven items die je kunt gebruiken om de vijanden aan te vallen of je party te healen. Helaas kun je een item maar aan één personage geven en niet onderling verdelen. Je hebt maar beschikking tot één speciale move en je kunt er nog eentje vrijspelen, maar het zorgt niet voor veel variatie. Dit zorgt niet voor een heel diepgaand gevechtssysteem. Helaas zit er ook niet veel variatie in de gevechten, want er is weinig variëteit tussen vijanden. Er zijn namelijk maar zeven verschillende soorten die in verschillende vormen terugkomen. Hierdoor zitten er iets minder dan dertig vijanden in de game als je de vier eindbazen niet meerekent. De gevechten zijn ook niet heel moeilijk als je zorgt voor een sterke ridder in je team. Wel kun je auto-battle activeren als je hier geen zin in hebt. Helaas heb je dan geen controle over hun acties, want je kunt dit niet sturen.
Naast de materialen en vijanden is er in de velden maar weinig te vinden. Wel zijn er een aantal minigames toegevoegd die je soms moet voltooien om een item te verkrijgen. Het is aardige toevoeging die niet in het origineel zat en de gameplay enigszins uitbreidt, maar ook weer niet heel bijzonder is. Zo moet je om de gouden appels te verkrijgen een kort parcours afleggen waar je vijanden moet ontwijken door te springen of onder ze door te glippen. Het is niet echt moeilijk want je krijgt genoeg kansen, maar het biedt niet genoeg om dit steeds te willen doen. Wat wel fijn is dat je van professor Ingrid af een toe een opdracht krijgt die je helpt bij het vinden van je weg, zodat je enigszins de goede kant op wordt gestuurd. Verder laat de game je vrij om zelf te bepalen wat je gaat doen. Dit geeft de JRPG een ontspannen flow en het is een mooi begin van de serie, misschien een beetje gedateerd ondanks de frisse look.
Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg is de eerste game in de serie en dat is wel te merken. Het alchemie proces is nog niet heel uitgebreid, er zijn niet veel verschillende vijanden en de gevechten zijn niet heel uitdagend of afwisselend. Ook is het verhaal is zoals bij vele Atelier games ondergeschikt en gaat het vooral om het verzamelen, creeren en quests voltooien. Het vrijspelen van de evenementen met de Event List is leuk om te doen en ik vraag me af of je alles in één playthrough kunt halen. Uiteindelijk heb ik mij aardig vermaakt met de game en was het interessant om te zien hoe de serie begonnen is. Het is wel een game voor fans van de serie, want ik denk dat hardcore JRPG-fans hier weinig uitdaging kunnen uithalen.
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
KOEI TECMO GAMES
Uitgever:
KOEI TECMO GAMES
Release:
12 juli 2023
Reviewscore:
Platforms: