Nieuws
Nederlandse studio Ronimo Games is failliet
26 augustus 2023Na acht jaar is het doek gevallen voor de Nederlandse gamestudio Ronimo Games. Awesomenauts is een van de games die ze hebben ontwikkeld.
Na vele, en dan bedoel ik VELE reviews te hebben gelezen over Awesomenauts, was ik helemaal klaar met het woordje 'awesome'. In al mijn bescheidenheid; ik gebruik het woord zo vaak, dat het een extra orgaan aan mijn lichaam is geworden. Bij alles komt er wel een 'awesome' of 'lol' naar voren. Nou, ik werd ontzettend ziek van de journo's die aan het eind van hun review zetten: "This game is so great, it's extremely 'awesome'". Niet bepaald origineel. Nou, dames en heren, Awesomenauts is niet awesome. Het is iets totaal anders.
De stijl is subliem, in mijn ogen.
Awesomenauts is een 2D side-scrolling downloadbare game die onder het gemak van vijftien euro in de online PlayStation Store staat. Ja, ook op Xbox Live, maar ik speelde hem op het SpeelStation. Enfin, relatief goedkoop en download-shizzle. Dat daar gelaten, gaan we door naar de gameplay. Die is namelijk ontzettend strak en eigenlijk tegelijkertijd vrij simpel. Misschien iets te simpel, als je het mij vraagt. Het is logisch; er zijn twee fronten. De Nullen en de Enen (geen grapje, zo heten ze echt). Blauw en rood. De ene groep gekken begint links, en de andere geeft zichzelf aan de rechterkant onderdak. Je ziet hem al aankomen; dat wordt vechten. Dat gaat door naar het andere kamp te lopen en daar de grondboor te voorzien van wat extra ademgaten. Kapoet maken dus. Dat gaat echter niet zo simpel als ik het nu uitleg, want op je pad krijg je nog wat wachttorens met loodschietende machines. Die moet je dus eerst mollen. Wanneer je dat gedaan hebt, kun je je voeten ook nog wel eens stoten aan een 'minion'. Die mini's zijn niet eens goed genoeg om daadwerkelijk een gevaar te noemen, maar zijn vooral handig om de turrets af te leiden en ze schade toe te brengen. Maar je kan meer met ze! Oftewel; er zit veel meer tactiek in deze game dan de meesten denken. En inderdaad, dit lijkt verdomd veel op League of Legends, in 2D.
Voor vijftien euro heb je dus een ontzettend geinig idee qua online gameplay. Het is namelijk allemaal via andere dudes, die het zelfde doel als jij hebben. Klinkt allemaal nog origineel en"awesome (gebruikt hij het tóch nog! - Koen), maar ook hier doen ze aan perks. Ok', niet helemaal perks, maar een soort toegepaste specialiteiten. Voordat het hele idee zich afspeelt, moet je een karakter kiezen. Hoe meer je speelt en beter je wordt, krijg je steeds hogere levels toegereikt. Met deze levels krijg je automatisch nieuwe specialiteiten en karakters die je kan gebruiken in de strijd. De variatie is groot, want het varieert van cowboy tot mega robot. Uiteraard heeft ieder zijn eigen ding, want die eerder genoemde cowboy gooit bijvoorbeeld dynamietstaven en die robot komt eigenlijk beter tot zijn recht als je hem recht voor een turret zet. Die kan namelijk beter klappen incasseren en heeft de sterkere wapens in zijn arsenaal zitten. Echter krijg je de toffere en uniekere specialiteiten hebbende (wow, hele mond vol) karakters pas later. Wanneer je er zo'n vijf tot tien uur in hebt zitten. En dat zuigt.
Je begint namelijk met je cowboy (basic), een beetje een achterlopertje. Hij kan alles, maar niet zoals andere dat doen. Daarna krijg je een soort gepensioneerde ninjaleguaan. Dat is natuurlijk ook niet veel beter, dus je gaat door. Dat klinkt heel verslavend en dat is het in het juiste zonlicht ook wel, is het niet dat er 'n grote 'maar' aanzit. Namelijk het feit dat de latere karakters twee tot drie keer sterker zijn dan die van jou. En je ziet ook al snel dat er wat verslaafde kikkers tussen zitten die het laatste ventje al hebben, en iedereens aars kickt. Leuk? Nee. De balans is er, maar het verschil tussen levels is te groot.
Al karakter samen; 'n groot schilderij
Nog even over die balans, want als je je superheld hebt gekozen, moet je nog wat acties eraan linken. Dat kan van sneller geld verdienen (waarmee je tijdens de match je gekozen specials kunt inzetten en activeren) tot aan je geselecteerde actie optimaliseren gaan. Het is afwisselend, het is best innovatief en bovenal verslavend. Al helemaal omdat je niet een karakter kan kiezen wat een van je teamgenoten er al tussenuit heeft gevist. Er zit dus van alle poppetjes maar 'n in je team, nooit een dubbele. Dat zorgt niet alleen voor een geweldig samenspel met je teamgenoten, maar ook voor variatie. Je moet zowel oefenen met je cowboy, als met je ninjaleguaan. Zo kan bijvoorbeeld je grootste en agressieve teamgenoot de kanonnen bezighouden, terwijl jullie via de bovenrichel naar het andere kamp sneaken en de vijand in de rug versassen. Een geweldige samenkomst van ideeën, afkomstig uit de koppen bij Ronimo Games. Er is alleen 'n ding; er zijn maar vijf of zes karakters. Er staat dan wel doodleuk 'meer karakters komen eraan!', maar je betaalt vijftien euro voor de game, en je krijgt zes personages, een handjevol maps en 'n speelmode. De game is twee keer uitgesteld, en dan krijg je dit? Best weinig inhoud, terwijl je ziet dat andere games van hetzelfde kaliber meer inhoud hebben.
De game Awesomenauts is uniek op de consoles, origineel te noemen. En vooral een game die het checken waard is. De kwestie is alleen wanneer, want de inhoud is nog niet adembenemend uitgebreid. Dat komt uiteraard nog (voor betaling, of gratis), maar als je er snel bij wilt zijn en wel kan genieten van een unieke setting en geweldige stijl (Amerikaanse comic), dan moet je hem echt naar binnentrekken. Minpuntjes? Het verschil tussen levels qua balans en de inhoud, dan. Oh, en de game kan op lange termijn iets te simpel overkomen. Gelukkig is dat maar schijn, want er valt veel uit te halen op het gebied van tactiek.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ronimo Games
Uitgever:
DTP entertainment AG
Release:
2 mei 2012
Reviewscore:
Platforms: