Review: Blasphemous 2 - Doet veel goed PlayStation 5

-

Blasphemous 2 is het vervolg op, je raadt het al, Blasphemous. Het origineel had een interessant, maar moeilijk te volgen verhaal met religieuze elementen (katholieke) en bood lastige vijanden, een Metroidvania map om te verkennen, genoeg verborgen items, NPC’s met een vaak trieste achtergrond vol met zonde en uitdagende bazen. Ik heb het origineel uitgespeeld, ondanks de geringe kennis van de katholieke lore. Toch vond ik het leuk om de verdorven wereld met vreemde NPC’s te verkennen. Het was ook een prettige ervaring om de Metroidvania-map uit te spitten voor alle items en upgrades. Tevens zorgden de vijanden en eindbazen voor genoeg uitdaging en zweterige handjes. Ik hoop dat Blasphemous 2 hierop verder borduurt en mij een vergelijkbare ervaring kan bieden.

Een nieuw begin

Blasphemous 2 gaat verder na de gebeurtenissen die plaatsvinden in de DLC Wounds of Eventide uit het origineel. Jij wordt als de Pentinent One wakker in een vreemde wereld waar Het Mirakel de geboorte van een nieuw kind heeft aangekondigd. Vervolgens krijg je de keuze uit drie verschillende wapens waarvan je er eentje moet kiezen. Het maakt in principe niet uit welke je kiest, want redelijk snel vind je ook de andere twee wapens. Na een hele korte tutorial weet je meteen of je het juiste wapen hebt gekozen, want er volgt meteen een baasgevecht. Nadat je jezelf bewezen hebt, daalt een soort heilige, Anunciada, uit de hemel en legt uit dat jij de geboorte van de nieuwe Chosen One moet stoppen. Het Mirakel heeft om het kind te beschermen de Archconfraternity in het leven geroepen die bestaat uit verschillende Guardians onder leiding van The Oldest Penitent One, die bestaat om het tegen jou op te nemen.

De eerste drie Guardians beschermen een Regret die je nodig hebt om hoger in de stad te komen om uiteindelijk de hemel te bereiken. Anunciada geeft op de map aan waar de eerste drie Guardians te vinden zijn. Zo kun je zelf bepalen welk deel van de map je eerst gaat verkennen en tegen welke Guardian je het gaat opnemen. Gelukkig is de bekende Metroidvania-map uit het origineel weer terug. Dit geeft je de mogelijkheid om de velden vrij te verkennen, tenminste tot je een blokkade tegenkomt en een upgrade nodig hebt om verder te komen. Omdat je vaak plaatsen tegenkomt waar je nog iets moet doen, is het mogelijk om verschillende markers te plaatsen om aan te geven of er een baasje, schatkistje en alternatieve route te vinden is. Bij de Prie Dieu (die goed verspreid zijn) kun je saven, je health regenereren en de Bile Flasks (voor health) bijvullen. Vergeet niet dat hierdoor alle verslagen vijanden weer tot leven komen en weer klaarstaan a la Dark Souls, Nioh, enz. Ook zijn er verschillende Portals te vinden waardoor je van het ene gedeelte van de map naar het andere gedeelte kunt teleporteren.

Blasphemous 2

De wapens maken het verschil

Zoals gezegd krijg je de keuze uit drie verschillende wapens: Ruego al Alba (zwaard), Veradicto (strijdvlegel) en Sarmiento & Centella (degens). Ik heb gekozen voor de Ruego al Alba, omdat deze vergelijkbaar is met het wapen uit het eerste deel. Zo kon ik heel snel de parry weer goed timen waardoor het begin niet al te moeilijk was. Elk wapen heeft zijn eigen voordeel en je hebt ze nodig om bepaalde plaatsen te bereiken die anders onbereikbaar zijn. Met je degens kun je snelle aanvallen maken die als je genoeg hits maakt elektriciteit beginnen te genereren. Door met dit wapen tegen de spiegels te slaan die je in de velden tegenkomt, teleporteer je in de richting van het gereflecteerde licht en kun je van spiegel naar spiegel gaan om onbereikbare plaatsen te bereiken. Het zwaard is iets langzamer, maar hiermee kun je van grote hoogte een grondaanval maken die aanzienlijke schade aanricht en ook gebruikt kan worden om een doorgang te creëren. Het zwaard heeft ook een Blood Bar die eenmaal gevuld weer toegang geeft tot nieuwe vaardigheden. Met beide wapens kun je de meeste aanvallen van de vijanden pareren. Als je dit goed uitvoert, volg je met een extra sterke aanval die de vijanden soms kunnen verdoven (dit gebeurt ook als je genoeg schade aanricht). De verdoofde vijanden kunnen dan met Execution worden uitgeschakeld. Dit is een leuke toevoeging die ook in het origineel zat, maar ik had wel wat meer nieuwe Executions willen zien (zeker bij de vijanden die in het origineel zaten).

De strijdvlegel (stok met ijzeren bal aan een ketting) is het langzaamste wapen, maar richt wel de meeste schade aan. Het is niet mogelijk om hiermee een parry uit te voeren, maar je kunt in ruil voor magic wel het wapen in vuur en vlam zetten voor nog meer schade. Het gewicht helpt je sommige vijanden van je afhouden, zodat ze je nooit in je buurt komen. Ook kun je de bellen die je tegenkomt luiden waardoor er platforms kunnen verschijnen en sommige deuren opengaan. Natuurlijk moet je wel haast maken, want als de klank uitsterft verdwijnen de platforms en de mogelijkheid om door de deur te gaan. Daarnaast kun je elk wapen op drie niveaus upgraden waardoor ze sterker worden en je toegang krijgt tot uitgebreidere vaardigheden of nieuwe vaardigheden. Naast al het geweld dat je op de vijanden kunt loslaten, kun je ook over de aanvallen heen springen of langs een vijand glijden met Slide waarbij je een korte periode niet geraakt kunt worden. Als je wat verder komt, krijg je ook beschikking tot een Air Dash waardoor je in de lucht ook even niet geraakt kunt worden en nieuwe locaties kunt bereiken. De toevoeging van twee extra wapens zorgde voor meer variatie tijdens de gevechten en waren leuk om te gebruiken tijdens de puzzels. Het wisselen tussen de wapens tijdens de puzzels werd niet overweldigend en was heel goed te doen waardoor deze niet frustrerend werden.

Blasphemous 21

Veel vijanden, weinig nieuwe

Al deze wapens en vaardigheden helpen bij het vechten tegen de uitdagende vijanden met hun onverwachte aanvallen, die meestal met de juiste timing te pareren zijn. Al is dat soms lastig als er veel vijanden tegelijk aanvallen. De eerste vijanden die je tegenkomt zijn goed te doen, zeker als je al het origineel hebt gespeeld. Niet omdat je hierdoor zo goed bent geworden, maar omdat veel vijanden uit het origineel ook in het tweede deel zitten. Dat is niet het enige, want ze vallen op dezelfde manier aan en verrassen je helaas niet met een nieuwe aanval. Toch zijn er ook nieuwe vijanden te vinden die soms bloedirritant zijn, maar ik had daar meer van willen zien. Wat wel leuk was om te zien hoe de vijanden reageren op je nieuwe wapens waardoor je niet per se hoeft te pareren (al heeft dit wel mijn voorkeur). Met de strijdvlegel kun je ze op afstand houden of ze gek maken met de degens, jump en slide. De eindbazen zijn vaak groot en vullen het scherm. Voor sommige heb je een aantal pogingen nodig, maar het wordt nooit echt moeilijk (op misschien de voorlaatste na) als je op hun patronen let, pareert waar mogelijk en je Prayers (magic) tactisch inzet. Mocht het toch fout gaan dan verlies je niet je verzamelde geld of experience, maar bouw je Guilt op en moet je boete doen (Penitence). Hierdoor wordt een deel van je magic bar tijdelijk kleiner. Je kunt dit herstellen door de Guilt te verzamelen op de plaats waar je bent gestorven of dit bij een priester afkopen. Het rondlopen met zonde maakt je zwakker tegen aanvallen, maar je kunt ook meer Marks en Tears verdienen. Het is dus een afweging die je moet maken en waar je soms tot gedwongen wordt, omdat het afkopen niet goedkoop is.

De Prayers bestaan uit de Quick Verses en Chants en je kunt deze in de velden vinden, kopen in een winkel of als beloning krijgen. Het gebruik hiervan kost natuurlijk mp, maar die wordt snel weer aangevuld als je vijanden aanvalt met je melee wapens. Zo kun je met een beetje ervaring de vijanden regelmatig bestoken met magic. De Quick Verses zijn de snelle magic aanvallen die na gebruik meteen weer verdwijnen zoals drie vuurballen, een bliksemstraal of een magische strijdknots die je in een boog naar de vijand gooit. Deze Quick Verses lijken een beetje op de subwapens uit Castlevania. Ik heb hier weinig gebruik van gemaakt, want de Chants hadden mijn voorkeur. Om de Chants te gebruiken heb je iets meer tijd en mp nodig, maar de effecten blijven langer actief. De Burial of the Lights zorgt voor grondvuur en heeft mij vaak uit de brand gehaald, door Return to the Port kon ik snel naar de stad terugkeren als ik bijna dood was en met The Sleepless Iron kon ik een guardian oproepen die de vijanden een korte periode aanvalt. Dit was in drukke velden een handige helper en tijdens sommige baasgevechten was het echt een aanwinst. Mocht een Guardian nog te sterk zijn dan kun je de andere velden verkennen in de hoop om upgrades te vinden.

Blasphemous 22

Er zijn genoeg buffs te vinden

Een belangrijk deel van de gameplay bestaat dus uit het verslaan van vijanden en hierdoor verdien je Tears of Atonement die je in de winkels kunt gebruiken om items te kopen. Daarnaast verdien je door het vechten, het executeren van vijanden en het verslaan van eindbazen Marks of the Martyrdom. Hiermee kun je je wapens upgraden en de ruimte op je altaar uitbreiden (daar zo meer over). Een ander deel van de gameplay bestaat uit het verkennen van de wereld zover je upgrades toelaten. Je komt namelijk van alles tegen: upgrades voor je wapens, kistjes of altaren (Tears, Marks en items), NPC’s met een verzoek, items voor NPC’s, nieuwe Prayers, Rosary Beads en beeldjes van heiligen voor je Altarpiece of Favour. Daarnaast zijn er 33 engeltjes om te zoeken en een aantal verborgen novices te vinden om je uit te dagen. De Rosary Beads zorgen net zoals in het origineel weer voor een aantal buffs. Je kunt hierbij denken aan een verhoogde weerstand tegen fysieke schade, meer Tears of Atonement na het verslaan van vijanden of het verminderen van de hoeveelheid Guilt die je laat vallen als je doodgaat. Je hebt in het begin ruimte voor één Rosary Bead, maar je kunt er uiteindelijk vijf tegelijk dragen en dat kan net het verschil maken.

Als Penitent One draag je een altaar (Altarpiece of Favours) waar je beeldjes van heiligen op kunt plaatsen voor speciale buffs. Hierdoor kun je onder andere je wapens sterker maken, health ontvangen na een executie of je Bile Flasks versterken voor meer health. Er is ook nog een bijkomend effect als je de juiste beeldjes koppelt waardoor je nog een extra buff krijgt (Resonances). Ik had bijvoorbeeld de beeldjes The Ecstatic Novice en Nacimiento gekoppeld. Hierdoor kreeg ik toegang tot Alchemical Time waarmee de tijd een aantal seconden stil werd gezet na het gebruiken van een Bile Flask. Dit was een geweldige vondst zeker tijdens de lastige stukjes met veel vijanden of tijdens een baasgevecht waar je regelmatig een Bile Flask nodig hebt en de extra seconden net het verschil kunnen maken. Je begint met ruimte voor twee beeldjes, maar dit kun je uitbreiden naar acht. Zo heb je uiteindelijk toegang tot acht buffs en eventueel vier bonus buffs om strategisch in te zetten. Natuurlijk moet je deze eerst vinden in de velden of door opdrachten voor NPC’s te voltooien. Het is zeker de moeite waard om hiermee te experimenteren en de beste combinaties voor je speelstijl te vinden. Mocht je balen dat de game alleen op de nieuwe generatie is uitgekomen dan heb ik goed nieuws, want Blasphemous 2 komt naar de PlayStation 4 en de Xbox One in de herfst. Het is het wachten waard als je van Metroidvania's houdt.

Blasphemous 2 1
Blasphemous 2 2
Blasphemous 2 3
Blasphemous 2 4
Blasphemous 2 5
Blasphemous 2 6
Blasphemous 2 7
Blasphemous 2 8
Blasphemous 2 9

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Blasphemous 2 is een vermakelijke Metroidvania met een interessant verhaal dat doorspekt is met katholieke lore. Helaas heb ik hiervan te weinig kennis om het op waarde te schatten, maar het was daarom niet minder interessant. De toevoeging van twee extra wapens biedt meer variatie tijdens de gevechten, maar biedt ook meer variatie tijdens het oplossen van de puzzels. De vijanden zijn weer uitdagend, al viel het wel tegen dat je veel bekende gezichten tegenkomt en ze dezelfde moves gebruiken. Het pareren blijft bevredigend en de Executions zijn cool, maar ik had wel een paar nieuwe voor de oude vijanden verwacht. De nieuwe eindbazen bieden wel wat meer uitdaging, maar het wordt nooit echt heel moeilijk. De game lijkt iets eenvoudiger dan het origineel. Het verkennen van de Metroidvania-map met alle NPC’s, upgrades, kistjes en items is weer een leuke en uitdagende puzzel, maar je komt nooit echt vast te zitten. Verder is het niet heel vernieuwend (en dat is ook niet altijd nodig), maar ik heb mij zeker vermaakt en ik zou de Blasphemous 2 aan alle Metroidvania-fans aanraden. Zeker als je tegen wat zweet kunt.

• Goed
  • Drie verschillende wapens
  • Genoeg vaardigheden
  • Heerlijke Metroidvania
  • Uitdagende gevechten
  • Grote eindbazen (soms pittig)
  • Parry
  • Leuke puzzels
  • Genoeg items, kistjes, NPC's te vinden
  • De NPC's met trieste verhalen
  • Het verhaal (wat ik ervan begreep)
  • Bruikbare Prayers
  • Vijanden uit het origineel
  • Geen nieuwe Executions voor oude vijanden
  • (Nog niet uitgekomen op PS4 en Xbox One)
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Packshot Blasphemous 2

Ontwikkelaar: