Review: Brink PlayStation 3

Geplaatst: 7 juli 2011 11:30

Brink, een first person shooter. W'r een shooter. Elke maand een ander, als het er al niet meer zijn. De basis, de stijl en de wapens verschillen nooit veel van elkaar. Ze nemen namelijk geen risicio's meer, in deze business . Waar waren we ook al weer? Tuurlijk, Brink. De game die hier verandering in moet brengen.

Your style, your play

Het eerste onderdeel waar Brink zich in moet onderscheiden, is de manier van spelen. Het is namelijk niet jij tegen de rest. Het is teamwork. Zonder team, geen werk. Zonder werk, geen overwinning. En tja, het blijft een shooter, dus die overwinning moet er wel zijn. Enfin, je moet samen aan de slag. De missies zijn simpel van opzet. Begeleid dit, verdedig dat, vernietig zus, verover zo. Je gaat deze missies aan als politie, of als rebel. Aan het begin kies je je kant, maak je een karakter en begin je de eerste missie. Daarna maakt je keuze al niet meer uit, want je kan zowel als rebel als politie spelen.

Waar die "Your style" dan op slaat in de titel? Goede vraag. Je kan namelijk je karakter tot in de neusharen precies aanpassen. Shirts, schoenen, broeken, hoedjes, gezichtscamouflages en zelfs zijn opzet kun je aanpassen. Door de leuke stijl van Brink houdt dit je heel lang in zijn greep. Je blijft die game maar opstarten om nog net even die nieuwe outfit te scoren. Die opzet, waar ik het over had, is wel belangrijk. Want als jij lekker dik wil zijn, ben je ook dik. En wanneer je dat bent, ben je sloom. Je kan niet zo makkelijk over hekjes heen, zelfs niet met het SMART-systeem, maar je kan wel meerdere kogels incasseren. Wanneer je een "small-type" bent, kun je v'l sneller rennen, spring jij makkelijker over obstakels, maar ben je wel een simpeler doelwit. Het is dus kiezen wat jij het fijnst vind, en dat is "Your syle".
Wat ik bijna vergeten was, is het SMART-syteem: Smooth Movement Across Random Terrain. Je houdt de SMART-knop in en je springt zo over alles wat los en vast zit. Vooral als small-type kun je hier goed gebruik van maken.

I Robot

De shooter van dit moment bestaat uit een singeplayer en multiplayer. Brink niet, die doet dit anders. Het is eigenlijk een multiplayergame, maar als je geen internet hebt, kun je ook met "bots" spelen. Oftewel: je kan tegen de computer spelen. Natuurlijk is dit niet zo leuk als tegen andere mensen van vlees en bloed, maar als je wilt oefenen is dit een prima oplossing. Maar als je dan toch voor die bots wil gaan, moet je de filmpjes snel overslaan. Want het verhaal is zo slecht, dat het alleen maar tijdverspilling is. De karakters (computergestuurd) zijn zo oppervlakkig als wat, en dat is zonde. Dus op naar die online-funcite!

Er zitten ook geweren in een shooter vandaag de dag , en die zitten dus ook in Brink! Die geweren kun jij, net als je karakter, helemaal aanpassen. Handvat erop, richtvizier eraf, extra magzijn eraan, demper erbij. Het kan allemaal. Het enige wat me een beetje teleurstelt is het feit dat er geen verschil zit tussen politie en rebel. De geweren zijn, op de kleur na, hetzelfde. Het zou vet zijn geweest als ook hier verschil in zat.

Klassen, klassen en nog eens klassen

Om in de stemming te blijven: elke shooter van dit moment, heeft "classes". In Brink kan je kiezen uit Medic, Soldier, Engineer en Operative. Elke groep heeft zijn eigen eigenschappen. Medics kunnen mensen oplappen, soldiers geven extra munitie, engineers zetten turrets neer en Operatives kunnen verschillende gedaantes aannemen. En zo kun je nog wel even doorgaan. De mogelijkheden zijn ontzettend groot. Het mooie is: geen een specialiteit is overbodig. Aan allemaal heb je wat, en het beste van alles is dat alles in balans is. Zelfs als medic kun jij gewoon meekomen. Het gaat namelijk niet om het vermoorden van tegenstanders, maar om het helpen van teamgenoten. Als jij iemand er weer bovenop helpt krijg je punten. Als je iemand munitie geeft krijg je punten. Als jij een extra route vrijmaakt krijg je punten. Voor bijna alles krijg je punten! Het is zelfs zo: je krijgt meer punten voor het teamspel dan voor het vermoorden. Zó krijg je een game in balans!

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

Brink is een snelle shooter die vol met mogelijkheden zit. Tactische spelers zullen tevreden zijn, maar ook run&gun-mensen kunnen genieten van deze game. Door alle aanpassingen die je aan je geweer en karakter kan meegeven ben je met deze game heel wat maanden zoet. Dat zorgt ervoor dat de minpunten al snel vervagen. Dus nee, dit is geen dertien in een dozijn shooter.

• Mogelijkheden
  • Balans
  • Eigen stijl