Review: Castle Crashers Remastered Nintendo Switch

Castle Crashers Remastered is, zoals de naam al doet vermoeden, een vernieuwde versie van de indie-klassieker Castle Crashers. Deze beat 'em up verscheen voor het eerst in 2008 voor de Xbox 360 en kreeg destijds lovende kritiek. In 2015 verscheen de Remastered-versie van de game op de Xbox One en Steam. Begin dit jaar werd deze versie voor de Nintendo Switch en de PlayStation 4 aangekondigd. Deze nieuwe versie heeft een aantal kleine toevoegingen ten opzichte van de originele Castle Crashers Remastered. Zijn deze kleine toevoegingen eigenlijk de moeite waard, of is het na zoveel jaren toch tijd voor The Behemoth om Castle Crashers te laten rusten?

Er was eens...

Het verhaal van Castle Crashers speelt zich af in de middeleeuwen. Je neemt de rol aan van een ridder. Aan het begin van de Remastered-versie zijn er zes verschillende ridders om uit te kiezen. Elke ridder heeft een specifieke kleur en een specifieke soort magie die hij kan gebruiken. Daarnaast heeft elke ridder een specifiek wapen waar hij de game mee begint. Op een dag wordt het kasteel waar de ridders op dat moment aan het feesten zijn, aangevallen door een gemene tovenaar. Hij steelt een waardevol juweel en ontvoert de vier prinsessen van de koning. De koning stuurt jou, als koene ridder, het land in om de prinsessen te bevrijden en de gemene tovenaar een halt toe te roepen.

Wanneer je op zoek gaat naar de tovenaar en de ontvoerde prinsessen kom je verschillende hordes aan vijanden tegen. Deze vijanden dien je uit te schakelen, voordat je verder kunt in het level. Het vechten doe je in een echte beat 'em up-stijl door verschillende combo's te maken met je melee-wapen. Naast dit wapen heb je ook nog magie die je kunt gebruiken en verschillende langeafstandswapens, zoals een pijl en boog of bommen die je kunt gooien. Ook kom je aan het einde van het level een eindbaas tegen die je moet verslaan. Middels het verslaan van vijanden kun je je level verhogen. Met elk level dat je omhoog gaat, krijg je punten die je kunt spenderen om je personage sterker te maken en aan te passen aan de speelstijl die jouw voorkeur heeft. Ook kun je in de verschillende levels nieuwe wapens en dieren vinden die je helpen tijdens gevechten.

Geniet, maar speel met mate

Castle Crashers Remastered is dus een echte beat 'em up zoals we die van vroeger kennen. De game speelt heerlijk weg en is net moeilijk genoeg om interessant te blijven. De game is prima in je eentje te spelen, maar de game komt pas echt goed tot z'n recht als je samen met anderen speelt. Je kunt zo namelijk samenwerken en gebruikmaken van de unieke vaardigheden van elke ridder om je vijanden te lijf te gaan. Wanneer je echter bij een prinses aankomt om deze te bevrijden, kan er natuurlijk maar één ridder zijn die er met de prinses vandoor mag. Na het bevrijden van een prinses moet je het dus tegen je medespelers opnemen om te zien welke ridder een kus van de prinses waardig is. Op de Nintendo Switch heb je de mogelijkheid om met maximaal vier spelers lokaal samen te spelen met losse Joy-Cons of elke andere combinatie van controllers. Ook heb je de mogelijkheid om via Nintendo Switch Online mensen te vinden met wie je online samen kunt spelen. Helaas was de game ten tijde van het schrijven van deze review nog niet uit, waardoor ik dus geen online speelsessies heb kunnen spelen.

Naast het ouderwets couch co-oppen met je vrienden zijn het ook voornamelijk de visuele stijl en de humor van Castle Crashers die de game zo ontzettend leuk maken. Eenieder die bekend is met de games van The Behemoth zal dit wel herkennen. De cartoonachtige tekenstijl en de droge humor vol met flauwe grappen en poepende dieren zorgen ervoor dat de game te allen tijde vermakelijk en luchtig blijft. Ook zijn er verschillende dieren en wapens die je kunt verzamelen, en nieuwe personages en levels die je kunt vrijspelen. Er zijn dus ook genoeg redenen om de game meerdere keren uit te spelen.

Barbaars bordspelletje

Castle Crashers Remastered is ten opzichte van het origineel uit 2008 in een aantal opzichten verbeterd. Zo zijn de textures van de Remastered-versie vijf maal zo groot en dus een stuk gedetailleerder en mooier dan die uit het origineel van tien jaar geleden. Tevens is ook de framerate verbeterd. De game draait nu constant op 60fps, ten opzichte van de 30fps van het origineel. Daarnaast zijn ook het menu en een aantal visuele aspecten van de game aangepast. Ook bevat de Remastered-variant alle DLC die in het origineel zat, zoals het personage Blacksmith. Aan de Nintendo Switch-variant is ook de HD Rumble-functionaliteit toegevoegd. Helaas heb ik op zowel de Joy-Cons als de Pro Controller weinig van de HD Rumble mogen merken.

Wat nog meer nieuw is ten opzichte van de originele versie is de Back Off Barbarian-minigame. Deze minigame is in de Remastered-variant als vervanger toegevoegd in plaats van de All You Can Quaff-minigame. In deze minigame is je personage veranderd in een pionnetje dat zich bevindt op een groot speelbord. Het is in de minigame de bedoeling dat je zo lang mogelijk blijft overleven door de vijanden op het bord te ontwijken of je medespelers terug tot leven te wekken als ze geplet zijn door de vijanden. De moeilijkheid in Back Off Barbarian zit hem echter in de besturing. Je bestuurt je personage namelijk niet door gewoon je joystick in de richting te duwen die je op wilt lopen, maar door een specifieke knop in te drukken die correspondeert met het vakje waar je naartoe wilt. Dit kan dus erg verwarrend zijn, vooral als je achternagezeten wordt door meerdere vijanden. Een erg chaotische minigame die, wederom, voornamelijk leuk is als je het met je vrienden samen speelt.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Castle Crashers Remastered is, net zoals het origineel, een erg leuke game. De beat 'em up-speelstijl is erg vermakelijk en gemakkelijk genoeg om snel op te pikken. De game biedt genoeg uitdaging om een lange tijd van te kunnen genieten, maar ook genoeg geheimen en unlockables om de game meerdere keren te willen spelen. De grafische upgrade ten opzichte van het origineel is zeker te merken en de hogere framerate is ook zeer welkom. De Back Off Barbarian-minigame is leuk, maar alleen voor eventjes. Over het algemeen gezien dus zeker geen slechte game, maar ik had van de Switch-variant toch stiekem wel meer verwacht. Van de HD Rumble is erg weinig te merken en inhoudelijk heeft de Switch-variant geen vernieuwingen of toevoegingen die exclusief voor de Switch zijn. Vanwege de couch co-op-mogelijkheden en de handheld-modus van de console is de game zeker een goede toevoeging voor je Switch-bibliotheek, maar je loopt niets mis als je deze versie van de game al op een van je andere apparaten hebt.

• Nostalgie
  • Leuke tekenstijl
  • Flauwe humor
  • Gemakkelijk op te pakken
  • Genoeg uitdaging
  • Couch co-op
  • Herspeelbaarheid
  • HD Rumble nauwelijks te merken
  • Back Off Barbarian nog steeds niet heel spannend
  • Te weinig vernieuwing
  • Geen exclusieve Switch content
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Castle Crashers Remastered

-

Pc, Xbox One, Nintendo Switch