Review: Catherine: Full Body PlayStation 4

Aangepast: 1 september 2019 22:08

Catherine is in 2011 uitgekomen voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. De game was vaag, afwijkend, maar toch iets bijzonders. Het is een game die ik destijds veel heb gespeeld en erg leuk vond vanwege het vreemde verhaal, de vreemde setting en de leuke, maar soms moeilijke puzzels. Ik ben toen snel door het verhaal gegaan om de Babel-velden vrij te spelen om deze met een vriend samen te spelen. Bij de tweede speelronde heb ik meer aandacht aan het toch interessante verhaal besteed. De game bestond uit een combinatie van verschillende elementen waaronder platform, rpg en puzzel. In de game volg je het verhaal van de protagonist, praat je met lotgenoten over de huidige situatie en moet je de puzzels oplossen om te overleven. Door deze combinatie van elementen is mijn waardering voor de originele game groot en hoop ik dat de toegevoegde elementen in Catherine: Full Body de moeite waard zijn en het origineel doen verbleken. Een deel van het team dat deze remaster heeft verzorgd, was ook verantwoordelijk voor Persona 5 en dit schept wel verwachtingen.

Remastered, maar gelukkig nog steeds dezelfde sukkel

In Catherine: Full Body volg je het leven van Vincent Brooks. Hij heeft al vijf jaar een relatie met Katherine en een mooi leven, maar zijn vriendin wil meer. Vincent moet opeens gaan denken aan trouwen en eventuele nakomelingen, en dat wordt hem teveel. Hij gaat zichzelf bezatten en neemt daardoor een onbekende dame mee naar huis. Vincent heeft nu opeens een verhouding met een dame die natuurlijk niets weet van zijn huidige vriendin en ook niet van opgeven weet. Op dat moment begint hij ook vreemde dromen over schapen te hebben. Hij deelt zijn leed en ontrouw met zijn vrienden Toby, Jonny en Orlando in het café de Stray Sheep. Zij zijn allerminst behulpzaam, maar proberen als echte vrienden hem te helpen ondanks hun opmerkingen. In het café is het mogelijk om met andere gasten te praten. Hopelijk weten zij meer over de vreemde dromen. Zeker als je te weten komt dat de laatste tijd er zomaar dode mannen in hun bed worden gevonden. Wat heeft dit te maken met jouw nachtmerries? Ondertussen moet je ook nog reageren op de sms-berichten en telefoontjes van Katherine en Catherine (die je ook kunt negeren). Let wel op, jouw reacties hebben invloed op het einde van het verhaal.

Wat meteen opvalt, is dat de game er erg goed uitziet en een bepaalde sfeer uitdraagt. De goede soundtrack draagt ook bij aan die sfeer. Het doet denken aan een combinatie van Persona 5 en de anime Cowboy Bebop. De game heeft verschillende modi waar je uit kunt kiezen. In de Golden Playhouse volg je het avontuur dat Vincent de aankomende dagen gaat beleven. Deze modus combineert het verhaal, de puzzels en de interactieve delen met elkaar. Het kost je ongeveer twaalf uur om de game uit te spelen als je niet teveel moeite met de puzzels hebt. Gelukkig hebben de keuzes die je maakt invloed op het einde van het verhaal. Het is dus is de moeite waard om de game opnieuw te starten om de verschillende eindes te zien. In de Babel modus kun je uit vier verschillende stages kiezen met ieder zijn eigen thema. De velden zijn elke keer net even anders en bieden dus een uitdaging voor de fanatiekelingen onder ons. Ook is het mogelijk om deze velden met z’n tweeën te spelen. Dit is erg leuk en kan voor ongemakkelijke situaties zorgen. Vergeet alleen niet, voordat je wraak neemt op je medespeler dat je samen de top moet bereiken. Als één speler sterft, is het namelijk einde oefening. Daarnaast kun je in de Colosseum modus het opnemen tegen een andere speler in verschillende puzzelvelden om te bepalen wie de beste is. De Online Arena maakt het mogelijk om je vaardigheden in Babel en Colosseum te testen tegen andere gamers in de wereld. Ook is er in de Stray Sheep een arcadekast met de minigame Rapunzel waar je op een vergelijkbare manier blokken moet verplaatsen om de prinses te bereiken. Leuk en toch moeilijker dan gedacht ondanks al je opgedane ervaring.

Verschillen met het origineel

Het origineel had aardig wat content, maar de remaster biedt nog veel meer. Niet alleen zijn de graphics verbeterd, maar het verhaal is ook uitgebreid. Zo is er nog een derde Qatherine (Rin) toegevoegd waardoor de liefdesdriehoek een liefdesvierkant kan worden. Rin is een verrassend personage en zorgt voor enige opschudding bij Vincent. Gelukkig heeft Rin ook nog een praktische functie, want met haar pianospel kan ze het ineenstorten van de muur tijdelijk stoppen. Dat is zeker prettig als de diepte steeds dichterbij komt. Full Body heeft ongeveer twintig extra scenes waaronder flashbacks die iets meer vertellen over de geschiedenis van Vincent en zijn huidige vriendin. Zo zie je hoe de verhoudingen waren toen ze elkaar net leerde kennen. Daarnaast zijn er in de Stray Sheep nieuwe gasten waar je verschillende gesprekken mee kunt voeren en zijn er meerdere eindes voor Rin, Katherine en Catherine vrij te spelen.

Ook is het aantal puzzels verdubbeld en nu heb je de mogelijkheid om achter de muur te kijken door de camera te draaien met de analoge knop. Dat is een goede toevoeging, want bij het origineel kwam je weleens aan de andere kant vast te zitten en was het lastig om hier weer vandaan te komen. De beginnende speler krijgt genoeg hulpmiddelen aangereikt om een begin te maken en er zijn genoeg extra uitdagingen om de gevorderde speler tevreden te stellen. Zo kun je als je de game te moeilijk vindt en toch wil weten hoe het verder gaat, de Safety Modus inschakelen. Dan is het onmogelijk om naar beneden vallen en ligt de nadruk op het verhaal. Als dat niet helpt, is er ook een auto-play modus waar Vincent zelf naar boven klautert. En voor de fans die maar niet genoeg kunnen krijgen van het schuiven met blokken, is er natuurlijk een Hard modus en de nieuwe Remix modus waar je meerdere blokken tegelijk kunt verplaatsen als deze met elkaar verbonden zijn. Daarnaast kun je Babel en Colosseum ook online spelen en zien wat je positie is op de leaderboards.

Blokken, blokken en nog eens blokken

Het belangrijkste element uit de game is de top te bereiken en de bel te luiden door muren van blokken te beklimmen en losse blokken te verplaatsen om een pad te creëren. Dit klinkt nogal simpel, maar je moet hier echt je hersens voor gebruiken en je gaat zeker vaak de mist in. In het begin is het nogal eenvoudig, maar dat verandert snel. Je kunt maar één blok tegelijk beklimmen dus je moet blokken verplaatsen om een pad naar boven te creëren. Zolang de blokken met één rand de andere raken, kun je ze stapelen. Dit gaat natuurlijk tegen de zwaartekracht in, maar dit geeft wel meer mogelijkheden om de top te bereiken. Soms is het ook handig om de blokken weg te duwen waardoor de muur naar beneden komt en je een nieuwe route kunt vinden. Gelukkig is het mogelijk om een aantal maal je fouten te herstellen. Als je op de L1-knop drukt, wordt een move ongedaan gemaakt en kun je een andere weg nemen. Na een tijdje spelen, krijg je enige handigheid in het maken van een veilig pad en ontwikkel je je eigen technieken. Ongeveer op dat moment wordt er vaak weer een nieuwe bloksoort geïntroduceerd. Zo heb je blokken die uiteenvallen als je er twee keer overheen loopt, blokken die exploderen of van ijs zijn gemaakt, enzovoort. Deze nieuwe obstakels zorgen ervoor dat je je strategie en gebruikte techniek moet aanpassen. Dit kan soms frustrerend zijn, maar als je eenmaal bovenaan bent gekomen en de bel luidt, is het een extra overwinning. Dit geldt ook voor het moment dat je een levelbaas verslaat, want in het laatste veld van de stage word je door de levelbaas tijdens het klimmen achtervolgd en belaagd.

Op sommige blokken ligt geld of goud dat je kunt verzamelen voor een hoge score. Soms kun je dit gebruiken om items te kopen die je tijdens je weg naar boven kunt gebruiken om agressieve of in de weg lopende schapen uit te schakelen. Ook is het mogelijk om de structuur van sommige blokken te veranderen, hoger te springen, enzovoort. Je komt deze items ook in het veld tegen, maar soms is het handig om er alvast eentje op voorraad te hebben. Je weet nooit wanner deze van pas kan komen. Wees alleen niet te gretig, want soms zorgt dat voor een vroegtijdige dood. De levels zijn vaak opgedeeld in meerdere stages. Wanneer je een stage haalt, kom je op een plateau waar je kunt saven en met andere slachtoffers (schapen) kunt praten. Hier vind je soms de itemshop en is het mogelijk om met de andere schapen bepaalde technieken bespreken. Gelukkig hoef je ze niet allemaal te onthouden, want je kunt deze teruglezen bij het savepoint. Mocht je zelf moeite hebben met het bedenken van een alternatieve manier van klimmen dan kun je hier altijd informatie opdoen. Voordat je naar een nieuwe stage gaat, moet je in een biechtstoel een vraag beantwoorden die ook weer invloed heeft op het einde van de game. En dan begint het hele proces opnieuw, maar dat is zeker geen straf.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

De game is en blijft leuk om te spelen. Het is zeer vermakelijk om te zien hoe Vincent reageert op zijn huidige situatie. Zeker als hij weer het verkeerde doet, een domme reactie geeft of een leugen vertelt. De extra’s hebben echt een toegevoegde waarde. Ze geven de game meer diepgang qua verhaal. Het verhaal wordt uitgebreid met een extra personage dat ook invloed heeft op de puzzellevels. De moeilijkheidsgraad loopt geleidelijk op en is eventueel in-game aan te passen. Hierdoor blijven de puzzels uitdagend, maar het wordt nooit te moeilijk. Ze bieden een beginner de helpende hand en bieden genoeg extra's voor de gevorderde speler met de Remix modus en Online Arena. Een zeer geslaagde remaster en zeker een aanrader als je van een vreemd verhaal in een vreemde setting met uitdagende puzzels houdt.

• Origineel verhaal
  • Toegankelijk voor beginners
  • Uitdagend voor gevorderden
  • Extra content voegt echt iets toe
  • Online Arena en Leaderboards
  • Cutscenes duren soms te lang
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Catherine: Full Body

-

Atlus