Review: Chernobylite - Een radioactief mengsel van genres Pc

Geplaatst: 28 juli 2021 16:00

Ik ontdekte Chernobylite toevallig een paar maanden geleden, toen er bekend werd gemaakt dat de game dit jaar de Early Access ging verlaten. De trailer zag er ontzettend goed uit, waardoor mijn interesse was gewekt. Aangezien Chernobylite al sinds 2019 in de Early Access zit, heeft de game aardig wat veranderingen doorgemaakt. Ik heb dit proces zelf niet mogen ervaren, maar heb wel mijn mening klaarliggen over het eindproduct. Dus pak je gasmasker, beschermingskleding, geigerteller en verken samen met mij het gevaarlijke gebied rondom Tsjernobyl.

onbekend

Tatyana, waar ben je?

Na flink wat jaren besluit Igor om naar de vervreemdingszone van Tsjernobyl te vertrekken. Hier hoopt hij meer informatie te vinden over de verdwijning van zijn vrouw, Tatyana. Zij verdween dertig jaar geleden rond de tijd van de ontploffing van de kerncentrale Tsjernobyl. Het doel van de game is dan ook om te achterhalen wat er met haar is gebeurd en waarom zij in de dromen van anderen verschijnt. Achter haar verdwijning zit namelijk meer dan je denkt en om daar achter te komen moet je feiten en aanwijzingen vinden in de wereld. Dit kunnen brieven en foto’s zijn, maar ook verhalen van andere mensen. Weet je hier genoeg van te vinden dan kun je in het warenhuis een simulatie starten. Igor betreedt dan een soort droomwereld, waarin bepaalde gebeurtenissen bekeken worden aan de hand van al het verzamelde materiaal. Omdat de game midden in een gebeurtenis valt, is dit nogal verwarrend, maar juist doordat je alles zelf moet uitvogelen, blijft het verhaal interessant. De personages en uiteindelijke metgezellen hebben ook hun eigen achtergrondverhaal, wat kan leiden tot bizarre gesprekken. Het is daarbij wel aan te raden om de game te spelen met de officiële Russische stemmen, want de Engelse stemmen zijn van mindere kwaliteit en verpesten daardoor de beleving.

Het rampgebied waar Igor op onderzoek uitgaat, kent naast ingestorte gebouwen ook achtergelaten auto’s en veel fauna. De vervreemdingszone van Tsjernobyl ziet er dan ook adembenemend en realistisch uit. Vooral in het begin zorgde dit ervoor dat ik met plezier de locaties aan het verkennen was. Omdat niet alles direct toegankelijk is, blijven de locaties voor een tijdje relevant. De open world die echter geadverteerd wordt, is niet helemaal open. De game maakt namelijk gebruik van een missie-systeem. Oftewel aan het begin van de dag kies je welke kameraden welke missie gaan doen. Hetzelfde geldt voor Igor, waardoor je op een specifieke locatie op de map terechtkomt. De locaties zijn niet al te groot en gedurende de game kom je er steeds vaker terug. Bij mij zorgde dit er uiteindelijk voor dat ik gewoon de opdracht wilde voltooien, zonder al te veel te verkennen. Tenzij ik echt een bepaalde grondstof nodig had. Voor de hoeveelheid uur die je in Chernobylite kunt stoppen is dit wel jammer, vooral omdat de verhaalmissies in dezelfde gebieden afspelen. Wat ik vooral jammer vond, is dat je redelijk gestuurd wordt in een gebied als je tenminste geen radiatieschade wilt oplopen. Er zijn telkens maar enkele manieren om bij een gebouw te komen. Door de radiatie en mist hangt er ook een mysterieuze en griezelige sfeer op sommige locaties. Vooral wanneer je een donkere bunker aan het verkennen bent. Er lopen namelijk ook monsters rond, die zomaar uit een portaal kunnen verschijnen.

onbekend

Welkom thuis

Na een lange dag van sluipen en overleven is het tijd om naar het warenhuis terug te keren. Dit is de plek waar je kameraden tot rust komen. Igor heeft zijn eigen kamer, maar veel rust krijgt hij als leider van de groep niet. Bij terugkomst is het eerste wat geregeld moet worden namelijk de voedselverdeling. Het voedsel moet je zelf verbouwen of vinden, waardoor er geen grote voorraad aanwezig is. Je kunt ervoor kiezen om je metgezellen te belonen voor hun harde werk door ze dubbele rantsoenen te geven of juist geen voedsel uit te delen als ze niets hebben bijgedragen. Je kunt je voorstellen dat iemand het niet fijn vindt om geen voedsel te krijgen, terwijl hij net een missie succesvol heeft afgerond. Het heeft dan ook impact op de motivatie en lichamelijke gesteldheid van je metgezellen. Daarna is het tijd om even een praatje te maken met je kameraden. Zij zullen of een persoonlijk verhaal afsteken of klagen over hoe slecht het warenhuis eruit ziet. Allemaal leuk en aardig, maar het belangrijkste zijn hun vaardigheden. In ruil voor skillpoints kun je door een kameraad getraind worden. De soldaat Olivier kent bijvoorbeeld de vaardigheid dat je meer schade doet met je revolver. Maar er zijn ook vaardigheden die gaan over het uitbreiden van je basis en het verzamelen van grondstoffen. In het menu is heel eenvoudig te zien welke trainingen een metgezel voorziet, maar je moet met ze praten om erachter te komen hoeveel skillpoints het kost.

Na het verdelen van het voedsel en het trainen van je vaardigheden is de dag voor Igor nog niet voorbij. Alle grondstoffen die je hebt verzameld in een missie moeten nog nuttig besteed worden en dat kan op flink wat manieren. De kruiden en paddenstoelen kunnen worden gekookt om zo nuttige soepen te maken. Deze zorgen ervoor dat je gezondheidsbalk zich weer vult, de radiatie verdwijnt en de mentale gezondheid van Igor weer herstelt. De andere grondstoffen kunnen dan weer gebruikt worden om je wapens te verbeteren of ammunitie en speciale filters voor je gasmasker te maken. Dit zorgt er allemaal voor dat jij de missies weet te overleven. Ook kun je de extra wapens die je hebt aan je kameraden geven. Echter is het ook belangrijk dat het warenhuis wordt opgeknapt. Om al het bovenstaande te maken heb je verschillende soorten werkbanken nodig. Maar om het warenhuis leefbaar te maken moet je ook frisse lucht, elektriciteit en bedden hebben. Dit doe je om ervoor te zorgen dat het moraal onder het team goed blijft. Uiteraard is het ook mogelijk om voedsel zoals kruiden en paddenstoelen te verbouwen. Hoewel het hele base-building systeem goed en logisch in elkaar steekt, miste ik toch wat decoraties. Het is wel mogelijk om een plant of tv te bouwen, maar niet iets simpels als een boekenkast of een kleed. Terwijl juist een kleed voor sfeer kan zorgen in een leeg en lelijk warenhuis. Daarnaast zijn er meer dan genoeg boeken te vinden in de wereld, dus het was leuk geweest als je die had kunnen meenemen. Wanneer alles geregeld is, is het tijd om naar bed te gaan en een nieuwe dag te beginnen.

onbekend

Je bent niet alleen

Het tevreden houden van je kameraden is dus belangrijk, maar een fatsoenlijke leefsituatie is niet de enige manier om dit te bewerkstellen. Je metgezellen zullen af en toe een missie voor je hebben en het is aan jou om deze te voltooien. Er zijn momenten tijdens een missie dat een metgezel advies geeft en Igor een beslissing moet maken. Luister je naar Olivier of juist niet? Het ligt aan de situatie, maar niet luisteren kan ervoor zorgen dat de relatiestatus slecht wordt. Blijft dit te lang zo, of maak je het alleen maar erger dan kunnen metgezellen besluiten om je te verlaten. Dit is lastig, want het is uiteindelijk de bedoeling dat je vijf kameraden vindt, vijf gereedschappen en een aantal onderzoeken uitvoert om je eindplan uit te voeren. Hier werk je dan ook naar toe gedurende de gehele game. Omdat Igor een wetenschapper is en met behulp van de Chernobylite kristallen portalen kan creëren, heeft hij ook de mogelijkheid om het verleden te veranderen. Dit kan erg handig zijn wanneer je toch spijt hebt van een bepaalde keuze, maar dit heeft wel consequenties.

De missies hoeven niet direct voltooid te worden, maar de supply-drop missies blijven voor een dag of twee staan. Dit zijn de missies die je kameraden vaak zonder al te veel problemen kunnen voltooien. Zij brengen dan het voedsel, ammunitie of juist medicijnen mee. Bij elke metgezel staat ook netjes hoe groot de kans is dat het een succesvolle missie wordt. Op een gegeven moment is de noodzaak om iedereen op pad te sturen er niet helemaal meer, maar het blijft een handige manier om voorraden te halen. Wat ook betekent dat Igor zich kan focussen op de missies die belangrijk zijn voor het verhaal.

Na het starten van een missie kom je in het desbetreffende gebied terecht. Ik heb al verteld hoe mooi de wereld in elkaar zit, maar er zijn ook veel gevaren. Uiteraard gaat het hier om de radioactiviteit die je moet blijven meten met de geigerteller. Omdat je grotendeels met die geigerteller in de hand loopt, heeft het apparaat ook de mogelijkheid om de omgeving te scannen. Hiermee krijg je alle grondstoffen in de buurt te zien. Bij mij zorgde dit vooral in het begin voor nogal gevaarlijke situaties, want er lopen ook soldaten rond. En zij zijn niet blij dat jij daar aan het rondsnuffelen bent. Wat je doet met de soldaten ligt aan je speelstijl, want je kunt erom heen sluipen, ze geruisloos vermoorden of juist er vol ingaan met behulp van je wapens. De hoofdmissie wordt altijd netjes op de kaart aangegeven, maar er zijn ook plekken die je nog moet verkennen. Niet alles is direct beschikbaar, want soms heb je een lockpick of een Anti-Chernobylite Burner nodig om een kamer binnen te komen. Naast de soldaten lopen er ook nog vreemde monsters rond, die flink wat schade aanrichten. Hier komt dan ook het schrikeffect bij kijken, want zij verschijnen vanuit portalen. Daarnaast heb je nog de Black Stalker die achter je aanzit en ik kan je vertellen dat mijn hartslag flink omhoog schoot, toen hij opeens verscheen.

 1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

In Chernobylite word je direct in het diepe gegooid en moet je echt even in het verhaal komen om te begrijpen wat er aan de hand is. Hoewel het in het begin verwarrend is, is juist het achterhalen van de waarheid één van de pluspunten van de game. Er is duidelijk tijd gestoken in het verhaal en de verschillende personages. Het is jammer dat de game geen echte open world heeft en er veel sturing is, maar die teleurstelling is redelijk snel verdwenen. Vooral omdat de wereld er super goed uitziet en er een griezelige sfeer hangt. Het enige echte minpunt is dat sommige obstakels wel beklimbaar zijn, terwijl dit bij andere niet het geval is. Dit kan nogal vervelend zijn als je wordt achtervolgd. Survival, Horror, FPS en management wat heeft Chernobylite niet? Het heeft in ieder geval geen slechte score, want ik heb de game niet los kunnen laten.

    Goed
  • Russische voice-acting
  • Goede mix van genres
  • Base- building is sterk...
  • Realistische en prachtige wereld
  • Zelf op onderzoek gaan
  • Interessante en nuttige metgezellen
  • Weinig tot geen bugs
  • Niet echt open world
  • Springen en klimmen
  • ..maar ik mis decoraties
  • Redelijk veel sturing

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Chernobylite

Series

-

Uitgever

The Farm 51

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

16 oktober 2019

Ontwikkelaar

The Farm 51

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord