Review: Chick Chick BOOM Nintendo Wii

Toen mij gevraagd werd of ik even contact op wilde nemen met Tons of Bits, leek me dat hartstikke leuk. Het bleek namelijk 'n of ander bedrijfje uit Duitsland te zijn, waar ik nog nooit van had gehoord. Het zou gaan om een WiiWare game, welke zij graag onder de aandacht wilden brengen. Na Chick Chick Boom even gegoogled te hebben, had ik zoiets van 'mwah'. But damn was I in for a surprise!

Nadat we Wii-codes hadden uitgewisseld, kreeg ik de game gelijk als gift toegestuurd via het Wii-winkelkanaal. Ik ging gelijk aan de slag en besloot om eerst even de tutorial te doorlopen. Deze bestaat uit vier onderdelen. Je leert er hoe je aanvalt, hoe je verdedigt en hoe je gebruik maakt van upgrades en bonussen. Klinkt simpel hoor ik je zeggen. Dat is het op zich ook, maar je moet het wel even doorkrijgen.

Tokelekuuu

Je speelt als, je raadt het al, een team kippen. Nou ja, meer een groep stuiterballen die voor kippen moeten doorgaan. In ieder geval vertonen deze hennetjes behoorlijk wat haantjesgedrag. Het is namelijk de bedoeling elkaar af te maken en dat doe je tijdens battles die plaatsvinden in een arena.
Niet bepaald het Colloseum, maar bijvoorbeeld in je achtertuin, een behekst bos of aan boord van een schip. Tijdens zo'n battle moet je elkaar beurtelings bestoken met aanvallen. Je hebt dan keuze uit drie basisaanvallen: een bom, een gewicht en een plant. Deze zet je in door er 'n te selecteren en vervolgens met je Wiimote langs een patroon van puntjes te gaan, totdat alle lijntjes verbonden zijn. Zoiets als een tekening voor kleuters, je kent het wel. Daarbij is de snelheid waarmee je dit doet van belang. Hoe sneller je de lijntjes verbindt, hoe groter de kans op een sterke upgrade is.

Deze upgrade uit zich in een ronddraaiende schietschijf. Schiet jij precies in het midden, dan krijg je de sterkste upgrade voor je aanval. Raak je echter de buitenste rand, dan krijg je geen upgrade. Vervolgens belandt de aanval bij je tegenstander. Deze zal proberen zich er tegen te verdedigen. Verdedigen doe je door lijnen te tekenen met je Wiimote. Valt er een zwaar gewicht uit de lucht, teken je vlug een streep boven je kuikens, dan dondert ie niet op hun hoofd. Je moet wel even goed timen, want de lijn van inkt verdwijnt na enkele seconden. Ook nauwkeurigheid is belangrijk, je inkt kan namelijk na gebruik ook tijdelijk opraken.

Pià±ataaa

Dan zijn er nog de bonussen. Deze zijn er in verschillende soorten en maten. Zo is er een 'Cornman', een wandelende maïskolf die je moet beschieten voor rondvliegende maïskorrels. Deze zijn op hun beurt weer krachtvoer voor je kippen. Ook de pià±ata ontbreekt niet, zoals het een gezellig feestje betaamt. Normaal zijn deze felgekleurde figuren gevuld met leuke verrassingen, zo ook in deze game. Wanneer er voldoende special attacks zijn uitgevoerd, valt de pià±ata naar beneden en moet je 'm kapot schieten voor een bonus. Dit kan onder andere resulteren in het saboteren van het proces van het eerder genoemde 'lijntjes verbinden'. Het figuur gaat dan bijvoorbeeld pulseren of ronddraaien, waardoor het lijntjes verbinden behoorlijk bemoeilijkt wordt. Ofwel, lekker je tegenstander irriteren dus. Het gaat in dit spel immers ook om de lol met elkaar en Chick Chick Boom staat dan ook garant voor een hoop uurtjes speelplezier.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Als je deze game doorhebt is ie enorm leuk. Het is eigenlijk gewoon een grote minigame met veel diversiteit en een enorme verslavingsfactor. Wanneer de vijand jou te grazen neemt, irriteert dat behoorlijk. Echter werkt het ook vice versa. Zo'n groot gewicht op een stel domme kuikens donderen bezorgt je toch even een kwaadaardige grimas op je gezicht. Daarnaast kun je ook de verdediging van je tegenstander nog eens saboteren en dat levert een hoog gniffelgehalte op. Verder heeft de game coole backgroundtunes, die een gezellige sfeer brengen. Dit alles maakt dat je de game veel zult spelen, met of zonder vrienden.

• Enorme verslavingsfactor
  • Coole backgroundtunes
  • Diversiteit
  • Saboteren
  • Irritatie bij mislukken aanval
  • Gesaboteerd worden
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Chick Chick BOOM

-

Nintendo Wii