Review: Chime Xbox 360

Geplaatst: 16 februari 2010 08:30

Het is niet makkelijk om muziek te maken. Je kunt jaren bezig zijn met het leren spelen van een instrument, maar als je dan kijkt naar professionele gitaristen die ingewikkelde solo's zonder problemen uit hun mouw schudden, dan zakt de moed je alweer snel in de schoenen. Voordat je een keer op dat niveau bent! Gelukkig zijn er andere manieren om muziek te maken, maar dat het zo kinderlijk eenvoudig kon zijn had ik nooit durven dromen.

Het instrument

De game waar ik het over heb en waarin het maken van muziek een koud kunstje is, heeft de naam Chime gekregen. Voor de mensen zonder verstand van muziek (al had ik er zelf ook nog nooit van gehoord), een chime is een muziekinstrument die erg lijkt op een carillon. Je weet wel, zo'n verzameling bellen die je vaak bovenin een kerk ziet en die om het uur zijn liedje uitspuugt. Nu is het in deze Xbox Live Arcade Game niet de bedoeling dat je zo'n chime bespeeld, maar dat je door te puzzelen steeds nieuwe melodieën krijgt.

Tetris, maar dan anders

Dat gaat ongeveer op de volgende manier. Stel je een vierkant speelveld voor van ongeveer 500 lege vakjes. Deze vakjes kun je opvullen met de blokjes die je tot je beschikking krijgt. Deze blokjes hebben veel weg van Tetris-blokjes maar zijn iets groter en hebben andere vormen. Het is de bedoeling dat je met behulp van deze blokjes grotere figuren maakt die minimaal drie hokjes breed en drie hokjes hoog zijn. Zodra je zo'n groter blokje hebt gemaakt, heb je nog een paar seconden de tijd om het blokje groter te maken, voordat deze 'bevriest' en je er verder niets meer mee kunt doen. Op deze manier moet je proberen om een zo groot mogelijk deel van het speelveld vol te krijgen voordat de door jouw ingestelde tijd (drie, zes of negen minuten) is verstreken.

Beatline maakt het verschil

Misschien klinkt het op deze manier allemaal simpel en saai, maar dat is het allerminst. Ten eerste is het uitdagend om in verschillende levels steeds weer te proberen om het veld zo vol mogelijk te krijgen. Ten tweede wordt het pas echt leuk als je bedenkt dat dit puzzelspektakel wordt gecombineerd met muziek. Tijdens het spelen loopt er namelijk steeds een zogenaamde 'beatline' door het speelveld. Elke keer als deze beatline blokjes tegenkomt die door jou zijn neergezet, worden er nieuwe klanken toegevoegd aan de melodielijn. Dit betekend dus dat hoe meer blokjes er geplaatst zijn, hoe voller en uitgebreider de melodie wordt. Ondanks dat er maar een stuk of vijf liedjes in de game verwerkt zijn, is het elke keer dat je hetzelfde level speelt toch weer een beetje anders, aangezien de blokjes nooit op precies dezelfde positie worden neergezet. Zo blijft het leuk om een level opnieuw te spelen en wordt het nooit saai om te proberen om een zo hoog mogelijke score te behalen.

Ontplofte kleuren

Al dit puzzelplezier wordt ondersteund door best mooie en een beetje op Tetris lijkende graphics. Denk bijvoorbeeld aan een uitbarsting van kleuren en muziek als de beatline een groot blok passeert. Je kunt zelf wel bedenken dat het een tof gevoel geeft als jouw creatie wordt bespeeld door de game zelf en dat terwijl jij er alleen maar blokjes voor neer hoefde te leggen.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Chime lijkt misschien een doorsnee puzzelgame, maar door het unieke gebruik van de muziek, die elke keer dat je een level speelt weer anders is, heeft Chime toch net even iets meer dan de rest. Het is dan misschien geen game die je uren achter elkaar speelt, maar het is zeker een leuke afwisseling tussen de grote blockbusters. Chime is het voorbeeld van een origineel concept dat leuk kan zijn als het goed wordt uitgewerkt, een applaus voor deze unieke puzzelgame is dan ook op zijn plaats.

• Unieke combinatie van puzzelen en muziek
  • Verslavend
  • Kleurrijke graphics