Review: Codename Panzers: Cold War Pc

Geplaatst: 24 maart 2009 00:01

Begin vorige maand kwam de nieuwe Warhammer uit, vanaf begin maart was Empire: Total War in de winkels te vinden en tien dagen geleden konden gamers al van World in Conflict: Soviet Assault genieten. Het is duidelijk dat gouden tijden aangebroken zijn voor de real-time strategy liefhebber. Hetzelfde hoeft echter niet te gelden voor RTS games. Hoe lastig het is voor Codename: Panzers - Cold War om aan de concurrentie te tippen kun je even verderop in deze recensie lezen.

Paniek in het paradijs

In 1949, vier jaar nadat Duitsland de Tweede Wereldoorlog verloren had, was er in Berlijn een machtstrijd gaande. De kapitalistische landen geleid door de Verenigde Staten stonden op gespannen voet met communistische naties, onder bevel van de Sovjet-Unie. Berlijn was in vier zones verdeeld, waarvan drie in handen van kapitalistische landen waren en het Oosten bezit was van communisten.

In Codename: Panzers "“ Cold War is het verhaal tot dat punt historisch correct. Dit verandert wanneer het eerste echte incident van de Koude Oorlog, de Berlijnse blokkade, een oorlog ontketent in het spel. De Sovjet-Unie probeert de Duitse hoofdstad onder haar bewind te krijgen door Westerse bevoorrading te verhinderen. Dit loopt echter in de game fout af wanneer een Russische MiG per ongeluk in botsing komt met een bevoorradingsvliegtuig van de NAVO. De landen in de NAVO verklaren daarop de oorlog aan landen onder de Warschaupact "“ de communisten.

De twee tanks die de wereld aankunnen

Direct na het ongeluk mobiliseren de NAVO-strijdkrachten zich. Jij krijgt het bevel over een kleine groep soldaten en voertuigen. Nadat je een belangrijk vliegveld verdedigd hebt trek je de stad in. In achttien missies verover je strategische punten en uiteindelijk de hoofdstad van Duitsland. Kwaliteit wordt boven kwantiteit gesteld in deze game en je vecht dan ook met maar een piepklein leger. De ongeloofwaardigheid houdt daar helaas niet op. Met de twaalf soldaten en twee tanks waarover je meestal beschikt versla je zonder moeite elke vijand.

Elk nadeel heb z'n voordeel

Cruijff voorzag al dat het eerdergenoemde minpunt ook een voordeel heeft. Het spel ziet er ontzettend scherp uit. Wellicht is dit mogelijk doordat er maar weinig eenheden op het scherm getoverd worden. Het geeft best voldoening wanneer je met een tank door een muur heen rijdt en deze mooi in elkaar valt, of als je een gebouw opblaast. Ik kan niet voorstellen dat het spel met honderden tanks en soldaten met dezelfde grafische pracht op een normale computer had kunnen werken. Nu heeft een gemiddelde PC al moeite met de game.

Het eindoordeel van Daniël Speldekamp

Ik heb mijzelf best vermaakt met Codename: Panzers "“ Cold War, maar ben niet weggeblazen. De game is op veel punten niet meer dan middelmatig. Naar mijn idee is hij eigenlijk op een verkeerd moment uitgekomen. Toevallig heb ik de concurrentie van Panzers ook veel gespeeld en kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat dit spel op bijna elk punt tekortschiet. Het is te kleinschalig en het verhaal is prima, maar niet iets bijzonders. Codename: Panzers "“ Cold War is alleen grafisch een prachtspel maar kan de concurrentie verder helemaal niet evenaren, laat staan overtreffen.

• Graphics
  • Vermakelijk
  • Vernietigbare omgevingen