Review: Concrete Genie PlayStation 4

Aangepast: 8 oktober 2019 11:04

Om direct maar even concreet te zijn; ik ben niet bepaald een genie als het aankomt op tekenen of kunst. Ik heb er geen notie van en als ik mij er aan waag kom ik niet veel verder dan het krabbelen van stick figures of vingerverven. Toch heeft dat mij er niet van weerhouden de proef op de som te nemen. In mijn preview van Concrete Genie stak ik al niet onder stoelen of banken dat ik zeer nieuwsgierig was naar deze game van Pixelopus. Arty en kunstzinnig als ik ben heb ik mijn best gedaan om wat kleur in de game aan te brengen. Gewapend met een magische kwast begaf ik mij de afgelopen periode in de straten van Denska om te zien of de game een waar kunstwerk te noemen is. Dus van Gogh, Rembrandt en Vermeer... eat your heart out!

Geen diepgaand verhaal

Het hoofdpersonage Ash is het best te omschrijven als een einzelgänger en is daarmee ook vaak doelwit van pesterijen. Zijn ouders zijn door hun drukke banen weinig thuis, waardoor hij veel op zichzelf is aangewezen. Als hij er ook maar even tijd voor heeft dan verliest hij zich graag in het maken van krabbels en tekeningen in zijn schetsboek. Ter inspiratie wil hij nog weleens afreizen naar het pittoreske vissersdorpje Denska. Het ooit zo levendige dorpje ziet er vandaag de dag verlaten en vervallen uit. Helaas voor Ash hangt een groepje pestkoppen ook graag rond in hetzelfde dorpje om rotzooi te trappen. Zodra zij Ash met zijn schetsboek zien zitten, nemen ze hem te grazen en scheuren ze alle pagina's uit zijn tekenboek. Ash blijft achter met alleen de kaft en wil er alles aan doen om zijn schetsen terug te vinden.

En daar begint jouw avontuur. Na het doorlopen van een korte tutorial komt je aan bij de vuurtoren van het kustplaatsje waar je je eerste pagina's terugvindt. Om een onverklaarbare reden lijkt één van je schetsen tot leven zijn gekomen en hij wijst je de weg naar een magische kwast. Dit schildersgereedschap zorgt ervoor dat jouw kunstwerken zich niet langer beperken tot een velletje papier. Bovendien komt wat je schildert ook echt tot leven. Als snel begint Ash met het tekenen van zogeheten Genies, een soort aparte figuren die jou kunnen helpen tijdens je avontuur. Naast deze vriendjes, is het ook mogelijk om andere kunstwerken te schilderen, maar deze moet je eerst zien te verzamelen. Jouw kwast heeft de kracht om Denska te ontdoen van het duister dat er is neergestreken.

Laat je creativiteit de vrije loop

Genies zijn er in drie verschillende soorten; rood, geel en blauw. Ieder hebben zij unieke eigenschappen die jou kunnen helpen om je weg door Denska te vervolgen. De rode beschikt bijvoorbeeld over de kracht om dingen in brand te zetten, de gele heeft elektriciteit en de blauwe kan met een krachtige wind bepaalde voorwerpen aan de kant blazen. In enkele gevallen moeten deze figuren samenwerken om een puzzel op te lossen, maar helaas komt dat maar weinig voor. Het ontwerp voor deze wezens staat deels vast, maar je hebt ook een eigen inbreng. Zo is iedere Genie toch uniek. De Genies zijn dus jouw vrienden en je kunt ook interactie met ze hebben. Soms vragen ze om bepaalde kunstwerken, waarvan ze blij worden. Als deze wezens blij zijn, dan vullen ze jouw meter bij waardoor je een soort superverf op de muren kunt smeren. Dit zorgt ervoor dat je bepaalde oppervlakken kunt ontdoen van duisternis, waardoor jouw vrienden langs deze muren met je mee kunnen lopen.

Naast het oplossen van puzzels, is ook het maken van kunst vanzelfsprekend een groot onderdeel van de game. Met je kunst breng je letterlijk licht in de duisternis van het vissersdorpje. Verdeeld over het dorp hangen namelijk slierten met lampjes en als je alle lampjes binnen een bepaalde zone hebt aangezet met je kunst, dan verdwijnt de duisternis uit dat specifieke gebied. De kunst breng je aan met behulp van de motion controls van de DualShock controller en dat werkt prima. Met de speciale Photo Mode kun je je kunstwerken vastleggen of zelfs een replay bekijken van hoe je muurschildering tot stand is gebracht. Het is een leuke toevoeging voor een game als dit. Bepaalde collectibles worden ook vrijgespeeld door bepaalde kunstzinnige uitingen op de muren te kladderen. Een heel groot deel van de game bestaat vrijwel alleen uit schilderingen maken.

Van korte duur

Als je je puur en alleen focust op het verhaal, dan ben je zo door deze game heen. Concrete Genie is dan ook niet te koop voor de volle mep, maar kost je rond de dertig eurootjes. Ik gok dat je met een uurtje of vier door de game bent en - met een beetje mazzel - een uur of vijf á zes als je ook nog alles wilt verzamelen dat er te verzamelen valt. Dat is natuurlijk niet heel veel, maar tóch vond ik dat niet heel storend. Ik denk dat als het langer had geduurd, de lol er ook wel een beetje vanaf had geweest. Bovendien heb ik liever dit dan eindeloze collectibles om het aantal uren aan gameplay geforceerd te rekken (ja, ik kijk naar jullie Ubisoft). Mocht je - in tegenstelling tot ondergetekende - nog een PlayStation VR in huis hebben, dan heb je nog een gamemodus tot je beschikking waarin je je uit kunt leven. Hiermee kun je de gameplay dus eventueel ook nog wat verlengen. Aangezien ik mij niet in de virtuele realiteit kan begeven heb ik deze voor de review buiten beschouwing gelaten.

Concrete Genie is een unieke game en dat waardeer ik enorm. Bij heel veel games heb ik tegenwoordig het gevoel dat het een 'standaard' game is en er weinig vernieuwing te vinden is. Dat is niet per se slecht, maar het is ook weleens fijn om een game te spelen waar je een unieke spelervaring voorgeschoteld krijgt. Wat betreft de balans in de gameplay heeft Pixelopus wel een klein beetje de plank misgeslagen. Vrijwel de hele game bestaat de gameplay uit muurschilderingen maken, maar richting het einde heb je plotseling een gevechtssysteem. Het had leuker geweest als je dat tussen het tekenen door had gehad zodat de afwisseling wat meer aanwezig was. Concrete Genie is op audiovlak prima en beschikt over een passende artstyle die ik wel kan waarderen, al is er wel aan af te zien dat deze game niet door een hele grote studio is gemaakt.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Pixelopus heeft met Concrete Genie best een aardig game gecreëerd, maar laat ook wel wat steken vallen. De game is behoorlijk kort, zelfs als je het afsteekt tegen de adviesprijs. Gelukkig is er wat afwisseling in de game aangebracht, maar mist daarin de balans doordat dat pas tegen het einde van de game tijdelijk beschikbaar is. Als je kijkt naar de prestaties van de game dan is het wel te zien dat het niet gemaakt is door een hele grote studio. Dat neemt niet weg dat het een leuke game is om te spelen, waarbij je unieke gameplay krijgt voorgeschoteld. Het samenstellen van de Genies en het maken van kunstwerken is een fijne bezigheid en het is leuk om je resultaat te bekijken. De game maakt ook goed gebruik van de motion controls van de DualShock 4 controller.

• Unieke spelervaring
  • Kunstzinnig
  • Afwisselend...
  • Photo Mode
  • Dun verhaal
  • Vrij kort
  • ... maar niet in balans
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Concrete Genie

-

Sony