Review: Crysis 3 Xbox 360

Toen Crysis in 2007 uitkwam op de pc en vooral werd gekenmerkt door zijn belachelijke systeemeisen, konden consolegamers alleen maar dromen van de pracht en praal van de serie. Met Crysis 2 kwam daar echter verandering in. De game werd nadrukkelijk ontwikkeld voor de consoles en dat merkte je. Er werd weliswaar grafisch wat ingeleverd, toch bleef de game oogverblindend en bovendien wist de game qua gameplay te boeien. Crysis 3 komt nog geen twee jaar na deel twee uit. Eens kijken of er meer vooruitgang is geboekt dan alleen de toevoeging van de boog die zo heerlijk op het hoesje schittert.

Stealth held

Crysis 3 speelt zich qua verhaal twee decennia na deel twee af, maar de actie bevindt zich nog altijd vooral in New York. Al in de allereerste scene wordt onze gevangen genomen held, Prophet, bevrijdt door een oude bekende. Het betreft hier Psycho, die de oplettende Crysis fanaat wellicht zal herkennen uit het tussendeel van de serie. Desalniettemin is er weinig voorkennis nodig om het verhaal te kunnen volgen. Vooraf lijkt er zich een ingewikkeld plot te ontvouwen, maar als snel zul je merken dat het in Crysis 3 toch vooral om de gameplay draait. Het verhaal kent een paar leuke karakters, zit nooit in de weg, maar weet niet de spanning te brengen die deel twee in mijn ogen wel bezat.

Net als in het vorige deel krijg je te maken met een tweetal vijanden, de menselijke CELL en de buitenaardse Ceph. Beiden zijn op verscheidene manieren te verslaan, aangezien de werkelijke hoofdpersoon in de Crysis delen altijd al het Nanosuit is geweest. Je hebt wederom de keuze om voor een korte tijd onzichtbaar te worden of om een aanzienlijke hoeveelheid damage te kunnen incasseren. Nu was mijn grote kritiekpunt op Crysis 2 dat een vrij dwaze tactiek vrijwel altijd zijn vruchten afwierp. Dat betrof de stealth aanpak. Je werd onzichtbaar, liep wat tegenstanders voorbij, bracht er een paar geruisloos om met een messteek, wachtte totdat je energy bar weer opgeladen was en manoeuvreerde zo gemakkelijk verder naar je doel. Ook in Crysis 3 is deze aanpak een wijze.

Wat wel anders is, is dat de omgevingen in Crysis 3 aanzienlijk wijds zijn in vergelijking met deel twee. Ik hoor hier en daar dat het wellicht een combinatie tussen de grootste omgevingen uit het eerste deel en de nauwe straten van New York uit het tweede deel genoemd kan worden, maar dat is absoluut niet het geval. Nog steeds heb je te maken met beperkingen, je kunt niet overal heen, maar meer mogelijkheden dan in deel twee heb je zeker. Het nieuwe wapen, de boog, die je kunt afvuren zonder je onzichtbaarheid op te heffen, benadrukt ook nog eens dat stealth ook in deel drie de way to go is. Je zult dan ook snel merken dat vuurwapens vrijwel overbodig zijn in het overgrote deel van de game. Ikzelf vond dit niet erg, want het langzaam aanspannen van die heerlijke boog om daarna een pijl in de knieschijf van een vijand te zien verdwijnen, blijft iedere keer weer een genot om te ervaren. Met een aanzienlijk rustige stealth aanpak speel je de game binnen een uur of zeven uit, als Rambo zul je hier nog sneller doorheen zijn. Doordat de game aan de korte kant is, wordt het overmatige gebruik van de epische boog gelukkig niet saai, al had ik liever nog een uur of twee langer in de wonderlijke wereld van Crysis 3 willen rondlopen. Bovendien duurde Crysis 2 destijds toch aanzienlijk langer.

Een verdwaalde zwevende tak

Om even terug te komen op het onlosmakelijke verbond dat grafische pracht en praal en de Crysis serie lijken te hebben gesloten, oogt ook Crysis 3 weer schitterend. Zelfs op de op zijn eind lopende Xbox 360 zul je zo af en toe versteld om je heen kijken, ook al weet ik als rasechte pc gamer dat het beter kan. Ook qua sound en voice acting blijft Crysis 3 overeind. Hoewel de wapens niet bijzonder klinken en soms ietwat lichtjes aanvoelen, maken de aardige voice acting en de overige geluiden, zoals de boog en je Nanosuit, alles goed. Toch blijkt Crysis 3 niet technisch perfect. Af en toe zul je wat last hebben van pop-up, maar ook wat bugs en glitches zijn in het eindproduct terecht gekomen. Zo heb ik zelfs een enkele keer een save game moeten herladen toen ik plots vast kwam te zitten in een struik. Dit is jammer, vooral omdat ik weet dat de jongens bij Crytek dit beter kunnen. Ook de multiplayermodus van Crysis 3 kampt met wat technische problemen, zoals objecten die ineens voor je neus verschijnen, textures die een aantal seconden nodig hebben om ingeladen te worden en hier en daar een verdwaalde zwevende tak.

Nanosuits

Tijdens het overgrote deel van de multiplayermodi in Crysis 3 draag je net als in de rest van de game het Nanosuit, wat zorgt voor een tactische blik op een multiplayer die anders verdacht veel zou lijken op een Call of Duty kloon. Hier zul je weldegelijk vuurwapens moeten gebruiken, maar ook de boog zul je na enige levels te stijgen vrijspelen. Ook liggen er op bepaalde plaatsen in de twaalf maps wapens van de Ceph, die door spelers zijn op te pakken en in hun voordeel gebruikt kunnen worden. Daarnaast zijn er wat interactieve elementen in de maps aanwezig en zorgen uiteenlopende tonelen ervoor dat de multiplayer niet snel saai wordt.

De modus die al tijdens de bèta door onze strot werd geduwd en het paradepaardje zou moeten zijn in Crysis 3 is de Hunter modus. Hierin beginnen twee man als Hunter en de rest is CELL Operative, zonder Nanosuit. Deze modus is een soort Infected, maar dan moet er door de Hunters met hun bogen een pijl in het lichaam van de tere mensjes worden geschoten. Word je als CELL Operative geraakt, dan verander je in Hunter en zo is het cirkeltje weer rond. Persoonlijk vind ik hier geen reet aan en kijkend naar het aantal spelers dat deze modus momenteel online speelt lijk ik niet de enige te zijn. Niet getreurd, want Crysis 3 kent een shitload aan modi waar voor iedere speler wat tussen zit. Persoonlijk ben ik erg van de objective based modi, maar ook (Team) Deathmatch is gewoon van de partij. Ook kent Crysis 3 zoals elke shooter tegenwoordig een leuk levelsysteem, ladingen aan challenges, aanpasbare loadouts, inclusief perks en er zijn zelfs variaties op kill streaks aanwezig. Het is duidelijk dat je je met de multiplayer van Crysis 3 nog weken, zo niet maanden, kunt vermaken.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Crysis 3 is een goede game, maar vooral de korte singleplayer weet mij iets minder te pakken dan deel twee destijds deed. De omgevingen zijn nu wat grootser, de nieuwe boog is een heerlijk speeltje en de game oogt en klinkt wederom fantastisch, waardoor de geringe tijd dat je door de game zal dwalen gemakkelijk gerechtvaardigd is. Toch draait het in Crysis 3 wat meer om de multiplayer, die uitstekend is. Veel modi, veel leuke maps en alle foefjes uit het multiplayer first person shooter genre zullen deze modus nog lange tijd leuk houden. Crysis 3 is daardoor wel degelijk een goede game, maar mede door wat technische mankementjes net geen geweldige.

• Audiovisueel fantastisch
  • Heerlijke boog
  • Multiplayer