Review: Dark Matter Pc

Je loopt door de halfduistere gang. Je weet niet meer wie je bent. Je weet alleen dat je ergens naartoe moet. De computer leidt je door de gangen. Plots komt er uit een gang voor je een raar insect-achtige alien tevoorschijn. Met een paar welgerichte schoten weet je de alien te doden. Een stukje verderop kom je een werkbank tegen. Je maakt snel wat kogels en eerste-hulppakketten en gaat snel weer verder. De trap af, ditmaal in een duistere gang. De computer fluistert dat het beter is om je lamp uit te doen. Je volgt dit advies en komt erachter dat dit een goede zet is, daar een stuk verderop een nest is. Je lamp zou zeker aandacht hebben getrokken. Nu snel weer verder, dieper het ruimteschip in "

Dark Matter

De game Dark Matter, ontwikkeld door het Nederlandse InterWave Studios en uitgegeven door het even Nederlandse Iceberg Interactive, is een game die het beste te vergelijken valt met Metroid en Shadow Complex, overgoten met een lichte horrorsaus. Het is een 2,5D side-scroller, wat inhoudt dat je van de zijkant naar je personage kijkt en in een tweedimensionaal veld op en neer loopt en naar boven en beneden kunt klimmen. De omgeving en personages zijn wel driedimensionaal gerenderd. In Dark Matter speel je een personage dat alleen bekend staat als "The Ensign". Jij bent de laatste overlevende van een grote bemanning. Een bemanning van een immens ruimteschip. De AI van het schip besloot om je wakker te maken om het schip te redden van de Angels, een kwaadaardig buitenaards ras van insect-achtige wezens die alles willen vernielen. Je weet niet meer wie je precies was, je bent je naam kwijt en je zit op een ruimteschip dat door de ruimte dwaalt. Het liefste zou je weer terug je bed in kruipen "

Dark Gameplay

De gameplay van Dark Matter blinkt uit in eenvoud. Je loopt naar links of rechts, rent links of rechts, springt en klimt omhoog of omlaag via ladders via je toetsenbord. Met je muis richt je je wapen en je klikt om te schieten. Je hebt een zaklamp om je pad te verlichten en medpacks om jezelf op te lappen als een monster aan je been heeft lopen knagen. Een extra laag hierop is het craftingsysteem. Je kunt bij speciale werkbanken grondstoffen die je onderweg hebt opgepakt verwerken tot onder andere healthpacks, wapens, upgrades en ammo. Ook kun je speciale ammo maken die op specifieke monsters effect heeft, daar deze immuun zijn voor gewone kogels of juist niet.

De levels zijn aardig groot en leuk ontworpen, maar met vlagen een tikje voorspelbaar. Niet dat dit erg hinderlijk is, je kunt je daardoor voldoende focussen op de gevechten. De levels zijn doorweeft met puzzeltjes, maar meer van het simpele type, zoals deur dicht - zoek sleutel - open deur. De game ziet er verder aardig uit, maar een grafische hoogvlieger is het niet. De game weet wel een goede atmosfeer weg te zetten middels subtiele en minder subtiele omgevingsgeluiden, welke een paranoïde gevoel weten op te wekken. Dit hoort zeker bij een horrorgame als deze.

Dark Matter heeft een ietwat abrupt einde gekregen in de vorm van een cutscene, die een beetje out of nowhere tevoorschijn komt. De game wekt de suggestie dat er meer delen gaan komen, maar dan had de afronding van deze game toch iets netter gemogen. Ik bedoel daarmee niet zozeer de cutscene, maar de opbouw ernaartoe. Het is gewoon een beetje abrupt, zeker al na een uur of 6-7 gameplay.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Dark Matter heeft me in de eerste instantie een gemengd gevoel gegeven. De game was best ok', de gameplay vertrouwd en het verhaal was ook ok'. Maar het abrupte einde deed me een beetje terugdeinzen. De gameplay leek ook kort. Echter toen ik de prijs van de game erbij pakte draaide mijn mening toch best bij. Voor minder dan de prijs van twee bioscoopkaartjes heb je gewoon ruim zes uur vermaak. Dat de game grafisch niet uitblinkt, maakt dan ook al minder uit. Dark Matter is een vermakelijke game die uiteindelijk goed waar geeft voor het geld. Alleen het einde voelt niet

• Lekker Metroid-esque gamen
  • Goedkoop "
  • Gun pimpen