Review: Digimon Survive - een vermakelijke visual novel PlayStation 4

Geplaatst: 6 augustus 2022 12:00

Digimon Survive is een visual novel en JRPG die door Hyde ontwikkeld is en is uitgegeven door Bandai Namco Entertainment. Ik ben niet echt bekend met de Digimon-franchise al heb ik van de tv-serie en de games gehoord. Het draait om kleine monsters met speciale krachten en deed mij onmiddellijk denken aan Pokémon. Natuurlijk ken ik deze tv-serie en games van horen zeggen, maar heb ik deze ook nooit gekeken of gespeeld. Waarschijnlijk, omdat ik hier net iets te oud voor was en al naar Dragon Ball Z, Akira, The Fist of the North Star en dergelijke keek. Hierdoor had het niet mijn interesse dus ik ben benieuwd naar wat de wereld van Digimon te bieden heeft.

Een lange introductie

Het avontuur begint met een flashback waarin je een jongen en meisje ziet die door een onbekende entiteit worden aangevallen. Ze worden door twee vreemde wezens aangespoord om zichzelf te verdedigen, terwijl zij helpen. Op dit punt begint de battle tutorial, zodat je de basis beheerst om te overleven, maar daarover later meer. Het blijkt dat de kleine wezens niet sterk genoeg zijn, want ze worden met één beweging uitgeschakeld. Miyuki zegt tegen Haru dat ze moeten vluchten naar het blauwe licht. Op het moment dat ze dit zegt wordt ze door een donkere dimensie met armen gegrepen en hierin gezogen. Haru zweert haar te redden, al weet hij nog niet hoe. Na deze proloog keer je terug naar het huidige Japan en volg je Takuma die op excursie gaat om een historisch monument te bezoeken.

Takuma wordt gepaard met Aoi en Minoru, omdat ze voor dezelfde buitenschoolse activiteiten hebben gekozen. Ze moeten samen een lokale tempel bezoeken om de legende van de Beast Gods (Kemonogami) te onderzoeken. De weg is afgesloten door de politie, want een aardbeving heeft een rockslide veroorzaakt. Takuma en zijn nieuwe vrienden willen terugkeren als twee andere studenten (Saki en Ryo) door een lokale bewoner, Miu, worden aangesproken. Zij zegt dat de rockslides een vergelding zijn van de Kemonogami, omdat buitenstaanders de rust verstoren. Takuma’s groepje volgt Saki, Ryo en Miu naar de ingang van de tunnel die naar de tempel leidt alleen is er geen spoor van de drie te bekennen. De klassenouder Shuuji wil dat ze terug naar het verzamelpunt gaan, maar eerst moeten Saki en Ryo gevonden worden. Op het moment dat ze de tunnel willen ingaan, komt Kaito aangerend die vraagt waar zijn zusje Miu is. Hij komt erachter dat ze ondanks zijn verbod de tunnel is ingegaan en hij sluit zich aan bij de rest.

Ze treffen daar een wat verstrooide professor aan die gespecialiseerd is in de legende van de Kemonogami. Eenmaal aangekomen in de tempel geeft hij enige toelichting over de muurschilderingen. Door een vreemd geluid gaan ze naar buiten en vinden ze Saki en Ryo die worden aangevallen door een stenen wezen. Opeens verschijnen er meer van deze wezens en lijkt het afgelopen voor Takuma en zijn nieuwe vrienden. Een aardbeving verzwelgt de vrienden en als Takuma bijkomt, vlucht hij naar de tempel. Onderweg komt hij Koromon, een vreemd wezen, tegen. Hij probeert hem af te schudden, maar wordt aangevallen door een stenen monster. Takuma en Koromon zijn geen partij, maar willen elkaar niet in de steek laten. Dit geeft Koromon een nieuwe kracht waardoor hij evolueert in Agumon die het monster verslaat. Takuma lijkt in een andere wereld terecht gekomen te zijn en gaat samen met Agumon op zoek naar zijn vrienden. Op dit moment begint het avontuur en hebben jouw keuzes invloed op het verloop van het verhaal.

Digimon Survive2

Veel verhaal, veel keuzes

In Digimon Survive volg je het verhaal van Takuma, maar je geeft dit ook een richting door de keuzes die je maakt. Zo hebben je keuzes invloed op het evolueren van je Digimon en kun je met verschillende playthroughs, waar je een ander pad neemt, andere vormen van je Digimon vrijspelen. Ook zijn er verschillende eindes en als je de verkeerde keuzes maakt, kun je zelfs personages verliezen. Tijdens het avontuur worden de verschillende segmenten Drama Parts, Search Action, Free Action en Free Battle afgewisseld. Tijdens de Drama Parts volg je het verhaal waar je tijdens de gesprekken een keuze moet maken uit twee, drie of vier optie en soms een gevecht moet aangaan. Met de Backlog-optie kun je altijd teruglezen wat er gezegd is, om een betere keuze te kunnen maken. Deze keuzes bepalen hoe je op een situatie reageert en verhogen de affiniteit met een bepaald personage. Hierdoor wordt hun Battle Backup beïnvloed en bieden ze tijdens de gevechten meer hulp.

Daarnaast heeft je Affinity level invloed op het gedrag van de personages en hierdoor ook op het verhaal. Als je Affinity Level op een bepaald moment in het verhaal niet hoog genoeg is, verlies je die personages. Zo heb ik twee personages heb zien sterven, omdat ik niet de juiste keuzes heb gemaakt. Gelukkig is het wel mogelijk om iedereen te redden, maar dan moet je goed letten op je Affinity Level tussen jou en de verschillende personages. Je kunt dit terugvinden in het profile menu, zodat je beter kunt inschatten met wie je moet gaan praten. Natuurlijk moet je dan ook juiste uitspraak kiezen om je affiniteit met hen te vergroten. Door het volgen van het verhaal speel je nieuwe locaties vrij die je kunt bezoeken om te onderzoeken. Met Search Action zoek je naar voorwerpen of personen om te overleven. Je kunt dan verschillende locaties bezoeken en met mensen of Digimon praten om je verder te helpen. Het wordt dan ook mogelijk om de omgeving beter te onderzoeken met je telefoon, omdat je hiermee dingen kunt zien die je niet met het blote oog kunt zien. Je ziet dan een verstoring die soms items, accessoires of monsters bevatten.

In Free Action heb je toegang tot een beperkt aantal gesprekken waar je meer over de personages te weten kunt komen en kun je je affiniteit vergroten. Als je wilt trainen of items wilt verzamelen, kun je dit in Free Battle doen. Hier kun je willekeurige vijanden verslaan die naarmate je vordert met het verhaal nieuwe vijanden aanbiedt. Zo kun je altijd trainen als je niet sterk genoeg bent. Je kunt trouwens ook altijd de moeilijkheidsgraad aanpassen. In Digimon Survive wordt dus een verhaal verteld waarin jij een grote rol speelt. Hierdoor ligt in deze game de nadruk op het visual novel-gedeelte en dit wordt regelmatig afgewisseld met de tactische gevechten. Het duurt namelijk even voordat je een confrontatie met de vijanden aangaat (op de tutorial na), want het verhaal wordt eerst neergezet. Ook is het zo dat je niet van gevecht naar gevecht zult gaan op een paar uitzonderingen na. Je gaat van gesprek naar gesprek met af en toe een gevecht. Dit moet dus wel je ding zijn, want anders zal deze game je waarschijnlijk teleurstellen.

Digimon Survive3

Gevechten zijn vermakelijk

Zoals eerder ik al eerder zei, draait Digimon Survive niet om de gevechten maar het verhaal. Toch zitten er genoeg gevechten in om je uit te dagen en afwisseling te bieden. Deze strategische en tactische JRPG doet enigszins denken aan Final Fantasy Tactics en Disgaea. Je maakt gebruik van verschillende commando’s zoals Move, Attack, Item, Evolution, Talk en End Turn om de vijanden te verslaan. Meestal moet je alle vijanden of een specifieke vijand uitschakelen om te winnen. Takuma en zijn vrienden nemen het op tegen de vijanden op een speelveld met een raster van vierkanten waarop ze kunnen bewegen. Elk personage kan een aantal vakjes bewegen om in de buurt van de vijanden te komen. Je kunt de camera kunt roteren om een beter beeld te krijgen van de positie van de vijanden. Naast verdedigen kun je met een normale aanval of speciale techniek aanvallen en richt je meer schade aan als je de vijanden van achteren of aan de zijkant aanvalt. Na een aanval of andere actie kun je het personage een richting op laten kijken, zodat die niet in de rug of zijkant aangevallen kan worden.

Als Takuma of zijn vrienden bij elkaar staan kunnen ze door Battle Backup elkaar helpen met een extra aanval of elkaars hp en mp herstellen. Het is ook mogelijk om tijdens de gevechten met je Digimon te praten om hun speciale vaardigheid te activeren. Zo wordt Agemon hierdoor sterker en kan Falcomon een aantal beurten over bijna het hele speelveld vliegen. Deze abilities geven dus een tactisch voordeel als je ze op het juiste moment inzet, maar vergeet niet dat deze boost tijdelijk is. Ook kun je met sommige vijanden praten. Door drie vragen goed te beantwoorden, kun je met het monster bevriend raken. Hierdoor geven ze een item of sluiten ze zich soms bij je aan. Elke Digimon kan evolueren naar een nieuwe en sterkere vorm met andere vaardigheden als het verhaal vordert. Dit gebeurt niet vanzelf, want de onderlinge band tussen personage en zijn of haar specifieke Digimon moet goed zijn. Deze geëvolueerde vorm kun je tijdens de gevechten activeren met Evolve en ook tactisch inzetten. Zelfs de Digimon die je vindt of die zich bij je aansluiten, kun je met items laten evolueren alleen deze blijven in hun nieuwe vorm.

Je kunt in het status menu bij Evolution zien welke vormen je Digimon al heeft en welke nog gaan komen al worden deze wel verhuld met vraagtekens. Ook kun je hier de Digimon voorzien van twee accessoires. Deze geven sommige stats een boost of geven je toegang tot een nieuwe vaardigheid die misschien beter tegen een bepaalde vijand werkt. Je kunt de Digimon ook “trainen” door ze items te geven waardoor hun stats definitief verbeteren. Zo kun je je redelijk goed wapenen tegen de vijanden. De gevechten waren niet heel gevarieerd, maar het was vermakelijk en uitdagend genoeg. Het was niet vervelend om tussen het verhaal door een gevecht aan te gaan. Het was een prettige afwisseling waardoor je meer van het verhaal kon genieten zonder dat het saai werd.

Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1Digimon Survive1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Digimon Survive is een vermakelijke JRPG waar de nadruk meer ligt op het visuele novel gedeelte dan op de gevechten. De afwisseling tussen verhaal en gevechten vond ik redelijk goed verdeeld. De strategische gevechten zijn leuk om te doen en redelijk goed uitgewerkt. De Talk en Evolve-opties bieden verschillende tactische voordelen en hierdoor kun je een beetje experimenteren. Als je een JRPG verwacht met heel veel dynamische gevechten waar je met je airship de wereld verkent dan zit je hier verkeerd. Het verhaal van de game is vermakelijk, maar niet heel origineel of vernieuwend. Zo zag ik sommige onthullingen al ruim van te voren aankomen. Het verhaal kun je deels zelf bepalen door de keuzes die je maakt en je affiniteit met de andere personages. Soms kunnen de Drama Parts, Search Action en Free Action-gedeeltes lang duren, maar het is nooit vervelend om te doen zolang je wilt weten hoe het verhaal verder gaat. Het feit dat je de verkeerde keuzes kunt maken en personages kunt verliezen gaf de game een serieuze toon. Dit geeft, naast de andere Digimon evoluties, een reden om de game nog eens op te pakken en het goede einde te halen.

• Verhaal is vermakelijk
  • Keuzes bepalen het verhaal
  • Affinity Level bepaalt wie overleeft
  • Talk en Evolve-opties
  • Gevechten zijn vermakelijk
  • Afwisseling tussen verhaal en gevechten
  • Verhaal is niet origineel
  • Onduidelijk wat keuze teweegbrengt
  • Lastig om te bepalen wat Affinity doet stijgen
  • Soms duurt verhaal-gedeelte lang
  • Gevechten zijn niet erg gevarieerd
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Digimon Survive

Digimon

Bandai Namco