Review: Disney Art Academy Nintendo 3DS

Wie is er niet opgegroeid met Mickey Mouse, Winnie de Poeh, en Sneeuwwitje? Als een echte Disney-fan ben ik uiteraard helemaal in mijn nopjes als ik een Disney-game mag reviewen. Deze keer ben ik aan de slag gegaan met Disney Art Academy, een spel waarin je al jouw creativiteit kunt loslaten! Na het succes van Pokémon Art Academy is het nu de beurt aan de makers van de succesvolste animaties ooit. Het leek me vooraf nogal een saaie game voor peuters, maar ik werd al snel verliefd op de schattige Disneyfiguren. Tevens blijkt het maken van een mooi kunstwerkje helemaal niet zo makkelijk te zijn. Maar wat valt er nou helemaal te verwachten van een tekenspel voor kinderen?

Een eiland vol tekenende studenten

Je reis der creativiteit begint op een tropisch eiland. Je bent een nieuweling en er wordt uitgelegd dat je lessen moet gaan volgen om mee te kunnen doen met het Art Festival. Professor Ian introduceert zichzelf en zijn collega, Professor Linda. Ook worden je medestudenten voorgesteld, Joel en Rosa. Je begint bij de basis waar je leert hoe je met verschillende lagen kunt werken. Het bovenste scherm toont instructies en het gewenste eindresultaat. Het type voorbeeld op het bovenste scherm kun je zelf kiezen. Als je meer ervaring hebt, kun je bijvoorbeeld voor de blauwdruk kiezen. Ook is het mogelijk de volledige belijning te zien, zodat je heel precies kunt overtrekken. Er is genoeg keuze om het spel naar jouw niveau te tillen.

In elke les heb je de beschikking over de zogenaamde toolbox waaruit je de kwasten en kleuren kunt kiezen. Per canvas verschilt je uitrusting. Ook het palet is keer op keer anders. Zo heb je bij Dory een blauw-geel palet en bij Knorretje beschik je over veel roze en paars. Verder is de gum je grootste vriend, maar ook je grootste vijand! Als je namelijk in dezelfde laag aan het werk bent en je iets weghalen wilt, kan de gum de gehele laag aantasten. Dit betekent dat je dan meerdere stukken opnieuw moet tekenen. Om dit te voorkomen kun je de L-knop gebruiken om én stap terug te gaan. De R-knop doet precies het tegenovergestelde; met deze knop ga je weer een stapje vooruit.

Naarmate het spel vordert, worden de lessen steeds iets moeilijker. Je moet meer z'lf tekenen zoals bijvoorbeeld de belijning en gezichten. Dit is voor mij geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat kinderen het al snel te moeilijk gaan vinden. Na het maken van een tekening zie je ook het resultaat van Joel, je medestudent. Deze tekeningen zien er uit alsof het door een kind van vijf is getekend. Jammer dat er vrijwel geen concurrentie is, want concurrentie spoort aan jezelf te blijven verbeteren.

Laat je creativiteit de vrije loop!

Naast het volgen van lessen is het ook mogelijk vrij te tekenen. Je hebt de keuze uit tientallen ontwerpen zoals Wall-E, Stitch en Sulley. Je kunt ervoor kiezen helemaal geen tips te ontvangen, maar door het aanpassen van het bovenste scherm is deze manier van tekenen niet heel lastig. Het palet is zelfs al voor je uitgekozen, net als de kwasten. Dit is een zeer leuke toevoeging, omdat de lessen best saai kunnen worden. Op deze manier kun je echt jouw kunsten laten zien!

Tevens is de game erg 'sociaal'. Je kunt heel makkelijk jouw kunstwerken delen via 'Image Share'. Je wordt doorgestuurd naar een webpagina waar je kunt inloggen op Facebook, Twitter en Tumblr. Ook kun je creaties te delen via Miiverse. Via Local Play is het mogelijk content te delen met andere - lokale - spelers. Tevens is Download Play van de partij. Hiermee kun je mensen de originele game tóch wat tekenen middels de demo.

De game bevat bovendien een clubhuis met je eigen galerij voor al jouw creaties. Ook is het mogelijk je profiel te bekijken. Je profiel bestaat uit je zelfgekozen artiestennaam, een profielfoto (dit is én van je creaties) en je voortgang. Per les krijg je een sticker welke op je stickervel wordt geplakt. Als je een bepaald aantal lessen hebt voltooid, krijg je toegang tot het volgende niveau. Er zijn totaal vier niveaus: Starter Lesson, Beginner Project, Intermediate Projects, en Advanced Projects. Hoe hoger het niveau, hoe moeilijker de lessen!

Het eindoordeel van Hannah van Geffen

Al met al is dit een zeer leuke game waar je uren plezier aan beleeft. Ondanks mijn sceptische aanvang zorgt dit spel voor een leuke invulling van je vrije tijd. De lessen die je voltooit, zorgen voor extra ontwerpen voor het vrije tekenen. Je blijft dus genoeg uitdagingen tegenkomen om lang van de game te kunnen genieten. Het enige minpuntje is dat Joel gewoon een zeer slechte student is, wat ook weer invloed heeft op mijn tekeningen. Ik hoef namelijk niet veel te doen om beter te zijn dan mijn medestudenten waardoor ik soms wat slordiger ben. Ik was eerst huiverig dat de besturing alles kon verpesten, maar gelukkig werkt het goed. Als je een lijn op een bepaalde plek plaatsen wilt, komt de lijn ook daadwerkelijk daar terecht. De vele keuze wat betreft figuren en films is een leuke extra, omdat veel succesvolle films van de afgelopen jaren eigenlijk uit de studio van Pixar komen en niet van Disney zelf. Deze game heeft me erg verrast, op een zeer positieve manier. Met Disney Art Academy kom je de zomer wel door!

• Schattige canvassen
  • Tekenen gaat erg makkelijk
  • Tekeningen simpel te delen via social media